Escudero, March, Cifre, Vidanya i Palou, aquest dilluns a la Cambra de Comerç durant la roda de premsa. | C.P.

TW
48

El director de l'Anuari de l'educació de les Illes Balears 2013, Martí X.March, ha defensat que “no hi ha cap estudi que vinculi el fracàs escolar amb la immersió lingüística”. I ha afegit que “no hi ha cap informe que faci aquesta anàlisi, perquè el fracàs escolar no és fill d'un sol pare”.

March ha recordat que a Balears no hi ha hagut un sistema d'immersió lingüística de forma homogènia a tot l'arxipèlag i que només hi ha hagut un Decret de mínims que establia que un 50% de l'ensenyament havia de ser impartit en llengua catalana. És per això que considera que “no hi ha hagut una immersió arreu i per això no es pot tampoc generalitzar”.

Així respon March a les idees de José Ramón Bauzá i de molts membres del PP que han donat la culpa a la immersió lingüística del fracàs escolar dels nins balears. March ha opinat que “la campanya per defensar un decret no es basa en fets”. March també ha recordat que els últims informes de competències lingüístiques publicats per l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE) asseguren que els coneixements del català i el castellà són molt semblants i només amb l'anglès cal millorar una mica més.

March ha presentat aquest dilluns, amb part dels 40 autors que han participat en l'edició d'enguany, el desè número d'un Anuari que porta analitzant la situació del sistema educatiu balear des del 2004. Aquest informe, fruit de la col·laboració entre la UIB i Caixa Colonya ha comptat al llarg d'aquests anys amb la col·laboració de 200 experts.

Al llarg d'aquest temps, March ha assegurat haver constatat que “la societat de les Illes ha fet de l'educació un eix central de preocupació i no només pel TIL”.

La immigració a les aules també té espai important a l'Anuari d'enguany i és que el professor de la UIB, Lluis Vidanya, ha analitzat un any més quina és la situació de nouvinguts a les aules balears. Vidanya ha assegurat que en els últims tres cursos, la xifra d'alumnes estrangers ha davallat un 10%. Si el curs 2008-09 hi havia 28.500 nouvinguts a les aules, enguany n'hi ha 25.200, assegura aquest expert en Geografia Humana.

Breu referència al TIL
“El TIL ha estat la gota que ha fet vessar el tassó de la comunitat educativa”, segonss'afirma a l'estudi. El director de l'Anuari ha assegurat que en aquest número no han tingut temps d'incloure cap capítol sobre el Decret de tractament integrat de llengües (TIL), si bé esperen que la pròxima edició serà possible. No obstant això, a la introducció de l'informe no hi falta una al·lusió directa al TIL.

Mirant al futur educatiu, March considera que seran claus “les polítiques educatives que s'aplicaran els pròxims anys i que requereixen d'un alt grau de consens”. És per això que el professor de la UIB ha insistit en què “cal arribar a un pacte educatiu de mínims, a un denominador comú”.