Milers de professors i mestres s'han concentrat per a reclamar una escola pública de qualitat i en català. | Jaume Morey.

TW
28

El sindicat majoritari de l'ensenyament illenc, l'STEI, ha xifrat en un 93 per cent la participació del professorat en el primer dia de la vaga indefinida de l'Educació a les Illes. Un altre convocant, l'Assemblea de Docents, explica que a 244 centres consultats, la mitjana de docents que no han acudit a treballar és del 91%. Mentre, la Conselleria d'Educació ha xifrat passades les 12.30 hores en un 22% la participació del sector, i l'ha qualificat de 'baixa'.

Aquest dilluns 16 de setembre devers 15.000 professors han estat convocats a una aturada que pot arribar a afectar l'activitat de 165.000 alumnes, entre Primària i Secundària.

El passat divendres s'engegà el curs, recordant que no era un dia normal. Avui, tot i que molts alumnes han acudit entre les 8 i les 9 del matí als seus centres, perquè consideren que és una forma d'adherir-se a les reclamacions dels seus professors sobre les condicions generals de l'educació, l'aturada s'ha confirmat generalitzada a nombroses localitats. Així, fonts dels mateixos docents han assegurat que el seguiment a molts centres és del 100%. Aquest és el cas, per exemple, del CEIP Joan Mas i Verd de Montuïri, el CEIP Pare Bartomeu Pou d'Algaida, l'Escola Graduada i el Costa i Llobera a Palma, l'IES Pasqual Calbó de Maó, l'Institut de Marratxí, o l'IES de Binissalem.

Piquets
A primera hora del matí els piquets informatius s'han instal·lat a les portes dels centres, molts amb les camisetes verdes que han cridat en els últims mesos per la defensa de l'educació pública i de qualitat. L'ambient generalitzat era de tranquil·litat, i entre els punts més comentats hi havia els considerats per molts 'abusius' serveis mínims decretats per la Conselleria, així com l'elevat seguiment que s'espera per aquest primer dia de vaga.

A mesura que s'han anat acostant les dotze del migdia s'ha encalentit més l'ambient de les diverses concentracions, una per Illa, per a reclamar a l'Executiu un canvi en la seva forma de gestionar l'ensenyament a Balears. A Mallorca, s'han pogut veure trens provinents de Manacor i Inca tenyits de verd cap a la protesta de Palma, i una important concentració en suport a l'aturada a la popular plaça del Tub, que acabarà davant el Consolat de Mar.

Notícies relacionades

Entrevista a Bauzá
El programa matinal de la ràdio autonòmica, El Faristol, ha entrevistat aquest matí el president del Govern, davant una vaga indefinida que segons consideren a IB3 té un 'marcat caràcter ideològic'.

Les primeres paraules del cap del Govern han destacat que existeix el dret a la vaga, com també existeix el dret a rebre una educació. Bauzá ha cridat de seguida a la responsabilitat dels ensenyants, afirmant que l'aturada no beneficia ningú.

A més, ha defensat que sí hi ha hagut voluntat de negociar, però "el primer que volien els sindicats en seure's a la taula és que es retiri el TIL i també els expedients als directors menorquins", i ha afegit que la comunitat educativa no els pot impedir realitzar el seu projecte, que ha estat votat per la majoria.

Així mateix, Bauzá ha expressat que és normal que es critiquin els serveis mínims perque allò que volien els convocants de l'aturada és que als centres "només hi hagués el director i el secretari", una fórmula que no garanteix una bona atenció als alumnes, ha dit.

Formació de futur
Segons el president, l'únic que pretén el model trilingüe que duu el Decret de llengües és que "els nins tenguin la màxima capacitació i les màximes possibilitats de ser competitius", quelcom que s'aconsegueix, segons ell, parlant quants més idiomes millor. I ha afegit: "si els docents realment fossin responsables i els importàs qui surt perjudicat, els nins, no haurien ni tan sols convocat aquesta vaga".

"No volem imposició, no volem educació que no sigui en llibertat, han de respectar la decisió de la majoria", ha considerat Bauzá, al mateix temps que ha criticat aquells sectors que només treuen la bandera de l'idioma per a atiar l'enfrontament.