Els mestres i professors dels centres públics de primària i secundària de Balears faran una aturada indefinida per protestar contra les polítiques educatives del Govern Bauzá. | Teresa Ayuga

TW
2

La comunitat educativa, es manté en peu de guerra. Els docents de Balears comencen avui una vaga indefinida per protestar contra les polítiques educatives del Govern Bauzá. Els mestres reclamen, entre d'altres, la negociació del Decret de Tractement Integrat de Llengües (TIL) i la millora del sistema educatiu. Mentrestant, des de la Conselleria d'Educació, asseguren que el curs ha començat amb normalitat.

L'aturada indefinida l'han convocada l'Assemblea de Docents, l'STEI i CCOO, i s'hi han afegit UGT i ANPE. L'Assemblea de Docents, que aplega els diferents col·lectius docents preocupats pel futur de l'ensenyament i contraris a les polítiques del Govern, és l'entitat que aglutina bona part de la lluita. Les assemblees realitzades durant els dos darrers mesos han permès recaptar els suports necessaris per una aturada indefinida que s'espera que sigui històrica.

Divendres, el primer dia de curs, ja es va fer notar l'ambient de pre-vaga. La majoria d'escoles i instituts penjà cartells reivindicatius i molts mestres i professors es posaren la camiseta verda de la Plataforma Crida. Segons l'Assemblea, els mestres i professors van a la vaga perquè ja no poden consentir que “ni com a treballadors ni com a ciutadans, que l'educació deixi de ser un servei públic de qualitat”. “Ens dol haver de recórrer a una mesura tan dràstica i hem intentat evitar-ho de totes maneres, però la Conselleria d'Educació no ha volgut ni negociar, ni tan sols discutir”, assegura el col·lectiu.

“Sabem que ens acusaran d'irresponsables pel fet que el curs no comenci, però seria una irresponsabilitat molt major no defensar un sistema que permet a tots els alumnes, sigui quina sigui la seva situació econòmica familiar, tenir una educació igual i de qualitat” afirma l'Assemblea de Docents. El col·lectiu assegura creure en “la igualtat d'oportunitats”, i defensen la seva postura perquè també són pares i mares, i per això es “sacrifiquen” deixant de cobrar “el temps que faci falta”.

Reivindicacions
En aquest sentit, els docents han acordat un decàleg de reivindicacions i insten al Govern Bauzá a negociar les seves polítiques, en especial el TIL, amb la comunitat educativa. Les reivindicacions de cara a la vaga són les següents:
1. Suspensió de tots els expedients sancionadors que s'iniciïn amb clara intenció repressiva prèviament i durant la vaga.
2. Retirada del decret TIL.
3. Retirada del projecte de decret de Convivència i la Llei de Símbols.
4. Beques de transport i menjador efectives i convocades en el temps i la forma adient. Dotació suficient i eficient perquè es pugui dur un bon pla de reutilització dels llibres.
5. Recuperació de les plantilles, del professorat d'Atenció a la Diversitat i de les ràtios anteriors a les retallades.
6. Substitucions immediates de les baixes.
7. Baixes 100% remunerades.
8. Contractació dels interins durant els mesos de juliol i agost.
9. Recuperació dels complements perduts i reconeixement dels nous sexennis des de l'1 de juny de 2012 i acompliment de l'acord salarial de 2008 per l'escola concertada.
10. Petició a la Conselleria d'Educació que insti el Govern Central a retirar la LOMQUE

Notícies relacionades

Repercussió de la vaga
L'Assemblea de Docents assegura, a més, que estan segurs que la Conselleria d'Educació “intentarà minimitzar el seguiment de la vaga amb xifres poc clares”. “Per la nostra part, intentarem donar xifres de manera clara i desglossada per centres en la mesura que puguem, però sobretot valorarem la incidència de la vaga per l'aturada que aconseguirà dels centres”, asseguren.

L'entitat també recorda que l'objectiu de la vaga “és aturar els centres i generar un problema al Govern, mostrar-li que sense tenir en compte al professorat, res no pot funcionar correctament”. “Per això, allà on hi hagi un centre on no s'estiguin fent classes, sigui perquè manquen docents o sigui perquè falta l'alumnat, la vaga haurà aconseguit el seu objectiu, independentment de si el seguiment és del 80, el 50 o el 30 %”, afirmen.

En aquest sentit, recorden que per avui dilluns hi ha convocades diverses concentracions a les quatre illes. A Eivissa, a les 12 davant la delegació d'Educació a Vila; a Formentera, a les 12 davant la plaça de la Constitució a Sant Francesc; a Mallorca, a les 12 davant el Consolat de Mar; i a Menorca, a les12 davant la delegació d'Educació a Maó.

Segons l'Assemblea, que també ha volgut mostrar el seu suport públic a les 44 persones encausades per la protesta a la Conselleria d'Educació del 22 de maig de 2012, “han estat quatre mesos de preparació de la vaga indefinida”, durant els quals han tingut que “fer molta feina i superar molt d'escepticisme”. Els docents han hagut de convèncer “a molts companys i companyes”, però ara, afirmen trobar-se en un “escenari molt positiu”.

La via judicial
Finalment, l'Assemblea de Docents assegura que “no tindrà més remei” que fer servir “la via judicial per fer valdre la seva representativitat”. “Com a assemblea de treballadors i treballadores, la nostra convocatòria està avalada per més de 5.000 signatures, que equivalen a la meitat de la plantilla. Volem deixar clar que els i les docents de les nostres illes volem poder participar directament de qualsevol negociació o decisió que es prengui sobre aquesta vaga i que, ignorant això, l'única cosa que fa la Conselleria és augmentar el problema que ara mateix té entre mans”, sentencien.