TW
5

Aquest inici de curs passarà a la història com el més polèmic dels que es recorden. A la convocatòria de la primera vaga indefinida de l'educació balear, per part d'STEI-i i CCOO, que avui pot repetir-se per part de la Assemblea de Docents, se suma el caos i precipitació que es viu en la major part dels centres educatius de les Illes.

La situació és la següent. El juny els col·legis i instituts elaboraren uns projectes lingüístics adaptats a l'article 20 del Decret per al Tractament Integrat de Llengües (TIL), un article que donava als centres la possibilitat de mantenir en major o menor mesura les hores de classe en català que tenien fins ara.

Les instruccions dictades per la Conselleria amb les quals es tancava aquesta via de l'article 20 -la principal clau d'aquesta polèmica-, que els centres van decidir ignorar per considerar-les contràries a dret, van provocar que la gairebé la totalitat dels projectes presentats fossin desaprovats per la Conselleria, que va reclamar modificacions.

Confusió
Va arribar l'estiu i alguns centres van assolir modificar el seu decret al juliol, uns pocs ho van fer a l'agost i molts altres ho estan fent ara al setembre, pocs dies abans de l'inici del curs, el que significa que a hores d'ara hi ha molts docents que encara no saben en quina llengua es van a impartir algunes assignatures.

I a més, les llistes de llibres de text donades a les famílies al juny, sobre la base del primer projecte elaborat, poden no coincidir amb el nou projecte que la Conselleria els obliga a elaborar.

Notícies relacionades

De fet, la Coapa ja està rebent queixes de moltes famílies pel fet que els llibres de text comprats el juny o juliol ja no coincideixin amb el nou projecte. Una realitat que reconeixen des de les associacions de directors de Primària i de Secundària, on preocupa la situació caòtica provocada.

Però més encara, en tots els casos, els equips directius han sotmès o sotmetran aquests nous projectes als consells escolars, com marca la llei educativa (LOE), encara que no les instruccions d'Educació. I en tots els casos, de forma unànime, aquests consells escolars estan rebutjant aquests projectes.

Els directors els han remès o ho faran en breu a la Conselleria informant d'aquest rebuig dels consells. I ara Educació ha de respondre -tal com va fer a Menorca-, de forma verbal o escrita, i segurament ordenarà l'aplicació dels projectes modificats, encara que no estiguin aprovats pels consells.

Llavors els consells escolars presentaran de forma massiva recursos d'alçada davant la Conselleria, per vulneració del dret de participació de les famílies en l'àmbit educatiu, recollit en la Constitució i en la pròpia LOE.

Si aquests recursos no són contestats o són rebutjats per Educació, arribaran els recursos contenciosos davant el TSJIB, que a l'octubre o novembre podria decidir suspendre de forma cautelar tots els projectes lingüístics no aprovats pels consells escolars, amb la qual cosa s'hauria de tornar al projecte original de juny o al del curs passat, això sí encara que els llibres no siguin llavors els més adequats.