En concret, la Fiscalia Anticorrupció sol·licita sis anys de presó per a Munar i quatre per Nadal, mentre que demana vuit mesos de presó per l'exconseller de Territori Bartomeu Vicens, un any pel d'Hisenda Miquel Àngel Flaquer, un any per al màxim accionista de l'empresa adjudicatària dels terrenys, Román Sanahúja, i 18 mesos per al lletrat extern d'aquesta mercantil, Santiago Fiol.
Per la seva banda, el lletrat de Munar, José Antonio Choclán, sol·licita la lliure absolució de la seva patrocinada mentre que, en el cas de Nadal, el seu advocat també reclama que sigui absolt, si bé planteja de forma alternativa una condemna de sis mesos de presó amb l'aplicació de l'atenuant de la confessió.
Durant la lectura del seu informe final, el fiscal anticorrupció Juan Carrau va justificar les "greus" penes que sol·licita en el fet que els exalts càrrecs es van valer de la seva funció pública per "atacar l'estructura democràtica" i "prostituir les institucions". Tal com ha afirmat, "ens trobem davant delictes de corrupció" a causa que han suposat "una traïció i una deslleialtat" a l'Administració i als ciutadans, a més d'haver trencat la confiança dipositada per aquests en la seva gestió.
Així mateix, ha apuntat que l'exdirigent d'UM "va controlar i va dominar" els fets "des del principi fins al final" de la tramitació del procés pel qual, de manera presumptament irregular, van ser adjudicats els solars palmesans de Can Domenge a la mercantil Sacresa, que va abonar per ells 30 milions d'euros, una quantitat notablement inferior al preu real dels terrenys.
I és que, segons va posar de manifest durant l'exposició de les seves al · legats, al llarg de la vista oral es van recollir "proves suficients de què va intervenir directament en els fets", recordant com ja des d'un principi va parlar amb l'expresident del Govern Jaume Matas per abordar de quina forma es segregarien els solars per tal que una part d'ells albergués la construcció del velòdrom Palma Arena-investigada en una altra causa de presumpta corrupció-.
"Des d'aquest moment ella va assumir personalment la situació", va recalcar el representant del Ministeri Públic, que va assenyalar que també al final del procediment administratiu, Munar va signar la compravenda i autoritzar el decret d'aprovació de l'expedient de contractació. "No és aliena a res del que passa", va insistir.
"No eren alcaldes de poble amb boina"
De la mateixa manera, l'advocat que representa a la mercantil Núñez i Navarro, querellant i acusació particular en el cas Can Domenge, va considerar "impossible" que els acusats fossin "tan negligents" en el procés d'adjudicació dels solars, ja que, "amb perdó, no eren alcaldes de poble amb boina", sinó "gent molt il·lustrada" amb una llarga trajectòria jurídica i econòmica.
En la seva intervenció durant la fase d'informes finals, el lletrat de la promotora catalana, Cristóbal Martell, va negar que els exalts càrrecs d'UM que s'han assegut a la banqueta actuaran amb "deixadesa per negligència" ja que entre ells hi ha una llicenciada en Dret "de brillantíssima trajectòria", en referència a l'expresidenta del Parlament i del Consell de Mallorca Maria Antònia Munar, un economista "d'èxit", en al·lusió a l'exconseller Miquel Àngel Flaquer, i un advocat com l'exvicepresident insular Miquel Nadal.
"No és creïble que no es mirin les coses vint vegades amb lupa i filen fi", va incidir l'advocat, que va considerar d'aquesta manera "impossible ser tan negligent en gent que al llarg de la vida han demostrat tanta sagacitat i intel·ligència".
Al·legacions de la defensa de Munar
Davant tot això, la defensa l'expresidenta identificar el desenvolupament del judici com un "procés inquisitiu premodern", citant per reforçar les seves argumentacions part del contingut del 'Manual d'Inquisidors', de Nicolau Eymeric (segle XIV). L'advocat va recriminar a més que la celebració de la vista oral "ha pervertit el sistema i ens ha generat evident indefensió".
Tal com va posar de manifest, en cap document ni prova practicada ha aparegut el nom de Munar com tampoc cap dels altres acusats, excepte l'exconseller Bartomeu Vicens-per a qui la Fiscalia va rebaixar la seva petició de pena de sis anys a vuit mesos de presó -, "ha esmentat una possible participació en els fets" enjudiciats.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.