En el metro, també es reforçaran els controls. | J. M.

TW
14

Un de cada quatre viatges en tren i metro a Mallorca es fa sense pagar. Un 27%. La xifra no és menor perquè suposa que dels cinc milions i mig d'usuaris que té cada any el servei (4,2 milions el ferrocarril i 1,3 el metro), n'hi ha un milió i mig que han viatjat sense pagar bitllet o sense pagar el que tocava. La principal causa és que hi ha estacions sense control d'accés o amb un control deficient. I la picaresca provoca unes pèrdues anuals d'1,4 milions d'euros. Així ho va reconèixer ahir el Govern, que vol posar remei a la situació. Invertirà 5,5 milions a millorar el control d'accés a totes les estacions de tren i metro. El nou sistema, que permetrà eliminar el frau, estarà operatiu a partir de maig de l'any vinent.

El Consell de Govern aprovà ahir l'inici d'un procés per implantar el sistema tarifari integrat de segona generació en totes les estacions de tren i metro de la xarxa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM). L'actuació suposarà modificacions en les màquines de venda automàtica de bitllets i en les barreres de control d'accés de les estacions i la instal·lació d'aquestes en les estacions que encara no en tenen.

Segons el Govern, la coexistència d'estacions amb barreres de control amb d'altres que no tenen torns genera nombrosos problemes i un d'ells és el frau. Les estimacions del Consorci de Transports de Mallorca xifren en un 27% els usuaris del tren que viatgen sense bitllet i ho atribueixen a l'absència d'un control d'accessos a les estacions o al funcionament deficient d'aquest.

Per arribar a aquesta estimació, s'ha portat a terme un seguiment durant el darrer any del comportament dels usuaris del tren i s'han detectat diverses picaresques. A banda dels viatgers que pugen al tren per estacions sense torn i que no abonen el bitllet perquè el revisor no ha arribat al seu vagó, s'han advertit altres casuístiques de frau:passatgers que adquireixen bitllets per a trams més curts dels que realment fan, ús de targetes caducades en torns amb deficiències o utilització de targetes amb descomptes per a jubilats que passen diverses vegades seguides pel mateix torn.

L'Executiu calcula que amb la implantació del nou sistema tarifari es podrien recaptar, aproximadament, 1,4 milions d'euros addicionals cada any. La quantitat permetria autofinançar íntegrament la inversió prevista ara, de 5,5 milions d'euros, que s'ha d'executar en cinc pagaments entre els anys 2013 i 2017.

Notícies relacionades

Millor informació d'usuaris

Les deficiències en el sistema també provoquen que SFM no pugui disposar d'una informació real del servei de tren a Mallorca. Això fa que no pugui disposar d'estadístiques precises d'usuaris i, per tant, no pugui planificar correctament la capacitat de cada tren o metro d'acord amb la demanda esperada. Segons el Govern, això suposa un entrebanc per controlar les despeses del servei i el trànsit a fi d'ajustar l'oferta a la demanda real.

Actualment, SFM és l'únic operador de transport públic interurbà que no està dins del sistema tarifari integrat del Consorci de Transports de Mallorca i això causa problemes de compatibilitat amb els altres mitjans de transports que acaba repercutint en un deficient servei als usuaris.

Amb la inversió aprovada ahir pel Govern, està prevista la reenginyeria de les 119 barreres tarifàries i de les 30 màquines automàtiques de venda actuals perquè funcionin al nivell que exigeix el nou sistema tarifari. També es preveu la compra de 30 noves barreres tarifàries i de 30 màquines automàtiques més de venda i recàrrega. L'actuació inclou la instal·lació de tot el sistema dins els receptacles definitius, el desenvolupament del programari i la compra i instal·lació d'un nou sistema de seguretat i videovigilància amb càmeres que se supervisaran des del lloc de comandament de l'estació Intermodal, i amb el qual es pretenen evitar els casos de vandalisme que s'han detectat darrerament en algunes estacions.

D'acord amb les estimacions de l'Executiu, el nou sistema de control d'accessos a les estacions del tren i del metro, que s'anirà implantant de manera progressiva, funcionarà completament a partir de maig de 2014.