El Consell de Govern aprovà ahir l'inici d'un procés per implantar el sistema tarifari integrat de segona generació en totes les estacions de tren i metro de la xarxa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM). L'actuació suposarà modificacions en les màquines de venda automàtica de bitllets i en les barreres de control d'accés de les estacions i la instal·lació d'aquestes en les estacions que encara no en tenen.
Segons el Govern, la coexistència d'estacions amb barreres de control amb d'altres que no tenen torns genera nombrosos problemes i un d'ells és el frau. Les estimacions del Consorci de Transports de Mallorca xifren en un 27% els usuaris del tren que viatgen sense bitllet i ho atribueixen a l'absència d'un control d'accessos a les estacions o al funcionament deficient d'aquest.
Per arribar a aquesta estimació, s'ha portat a terme un seguiment durant el darrer any del comportament dels usuaris del tren i s'han detectat diverses picaresques. A banda dels viatgers que pugen al tren per estacions sense torn i que no abonen el bitllet perquè el revisor no ha arribat al seu vagó, s'han advertit altres casuístiques de frau:passatgers que adquireixen bitllets per a trams més curts dels que realment fan, ús de targetes caducades en torns amb deficiències o utilització de targetes amb descomptes per a jubilats que passen diverses vegades seguides pel mateix torn.
L'Executiu calcula que amb la implantació del nou sistema tarifari es podrien recaptar, aproximadament, 1,4 milions d'euros addicionals cada any. La quantitat permetria autofinançar íntegrament la inversió prevista ara, de 5,5 milions d'euros, que s'ha d'executar en cinc pagaments entre els anys 2013 i 2017.
Millor informació d'usuaris
Les deficiències en el sistema també provoquen que SFM no pugui disposar d'una informació real del servei de tren a Mallorca. Això fa que no pugui disposar d'estadístiques precises d'usuaris i, per tant, no pugui planificar correctament la capacitat de cada tren o metro d'acord amb la demanda esperada. Segons el Govern, això suposa un entrebanc per controlar les despeses del servei i el trànsit a fi d'ajustar l'oferta a la demanda real.
Actualment, SFM és l'únic operador de transport públic interurbà que no està dins del sistema tarifari integrat del Consorci de Transports de Mallorca i això causa problemes de compatibilitat amb els altres mitjans de transports que acaba repercutint en un deficient servei als usuaris.
Amb la inversió aprovada ahir pel Govern, està prevista la reenginyeria de les 119 barreres tarifàries i de les 30 màquines automàtiques de venda actuals perquè funcionin al nivell que exigeix el nou sistema tarifari. També es preveu la compra de 30 noves barreres tarifàries i de 30 màquines automàtiques més de venda i recàrrega. L'actuació inclou la instal·lació de tot el sistema dins els receptacles definitius, el desenvolupament del programari i la compra i instal·lació d'un nou sistema de seguretat i videovigilància amb càmeres que se supervisaran des del lloc de comandament de l'estació Intermodal, i amb el qual es pretenen evitar els casos de vandalisme que s'han detectat darrerament en algunes estacions.
D'acord amb les estimacions de l'Executiu, el nou sistema de control d'accessos a les estacions del tren i del metro, que s'anirà implantant de manera progressiva, funcionarà completament a partir de maig de 2014.
14 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
vale, que no tenen dades sobre els passatgers però saben que 1 de cada 4 no paga. Què ho fan amb una bola de vidre? Que treballen amb un vident d'intereconomia?
EL SISTEMA DELS ABONAMENTS DE CARTÓ D'ABANS QUE ELS REVISORS ENS FORADAVEN, ERA MOLT MÉS EFICIENT. TOTHOM PAGAVA, ELS ABONAMENTS NO CADUCAVEN, ELS PODIEM COMPARTIR AMB LA FAMILIA I AMICS, ERA MÉS HUMÀ I TOTS ELS DOBLERS QUEDAVEN A MALLORCA. AMB EL SISTEMA DE TORNS I LA TARGETA INTELIGENT, HI PERDEM TOTS, NO ES GENS EFICIENT I SURT CARISSSSSSIM.
Alerta Andreu, que també hi ha en Rodríguez, Delgado i altres herbes. El que passa és que tots tenen qualque cosa en comú, que se nom PP, UM, ...
No me crec que es perdin tants doblers. Aquí hi ha "mettàfera"!.
No sé qué cobra un revisor de tren però amb 1,5 milions d'euros, posem que amb un sou de 2000 euros i 14 pagues en poden contractar més de 50, posem també que amb la meitat,25 revisors, basti per controlar el tema encara en recuperarerien 750.000 euros!!!!!!!...........el tema però es llevar gent
Joanot, jo el que veig es que els que ens enfonsen en la miseria a aquesta comunitat tenen llinatges ben mallorquins: Canyelles, Matas, Munar, Gilet, Vicens, Nadal.... Que es de facil donar les culpes als més febles, als de "afora", veritat?. Els dirigents de la SFM han puja les tarifestd el tren dues vegades en mig any (una d'elles un 50%!!) però la culpa es dels inmigrants que "parlen la llengua de l'imperi". Au, venga, home. Només te manca dir que "con Franco se vivía mejor"
Bromes apart, aquests governants actuals, a l'enrevés del rei Mides, converteixen tot quan toquen, en merda, mes inutils, imposible.
Aquest son els que han de "salvar la economiaq balear??? Qualsevol dia hauran enfonsat les illes davall la mar, no se com ho faran, però son capaços. Però no us preocupeu, que ells seguirán cobrant puntualment cada mes.
Quan jo era jove, anys cinquanta, en el tramvia no passaven aquestes coses. Clar que llavors a Mallorca només hi érem els mallorquins de sempre. Ara n'està ple de gent de fora que han vengut a aferra-pilla. Tenen esperit de colons i mos han pres per beneits, que tot els ho hem de donar de franc. Vius, parlen la llengua de l'Imperi !!
es Vuesta culpa poner control en el tren y si no tiene el billete ( los dotos y una Multo de € 50