Imatge d’arxiu d’una targeta sanitària. | ULTIMA HORA

TW
7

El Govern haurà recaptat aquest any uns 2,7 milions d'euros en taxes per l'emissió de la nova targeta sanitària, però la realitat és que cap usuari no l'ha rebuda, perquè a tots se'ls ha donat la mateixa targeta que es repartia fins enguany de manera totalment gratuïta per als ciutadans. Malgrat les peticions de l'oposició perquè elimini aquesta taxa i torni els doblers als afectats, el Govern s'hi ha negat i manté aquest preu públic en els pressuposts de l'any vinent.

La taxa per la targeta sanitària, creada en els pressuposts de 2012, fa que des del gener passat l'IB-Salut estigui cobrant 10 euros per cada targeta que emet, tant si és nova com si es tracta d'una renovació (excepte si es tracta d'una renovació d'una targeta que caduca l'any vinent, que en cobra cinc). Teòricament, la taxa es justifica perquè paga el cost que té per al Govern l'elaboració i distribució d'una nova targeta sanitària, amb una fotografia de l'usuari, que pretén evitar fraus, i amb una banda magnètica i un xip, per poder accedir a la història clínica del titular.

Però el fet és que aquesta targeta encara no existeix i el Govern cobra la taxa per repartir la mateixa targeta (sense foto ni xip) que l'any passat entregava de manera gratuïta. A més, el Govern no es posa terminis per entregar el nou document. L'IB-Salut n'ha anat ajornant la data d'entrega i justifica el retard pel canvi en el sistema de gestió de la targeta que es decidí a principis d'any. Inicialment s'havia previst externalitzar el servei amb un pressupost de 5 milions d'euros, però després es decidí assumir-lo amb recursos propis per estalviar la meitat del previst. A hores d'ara el Govern encara no està en disposició d'emetre-la.

Però tot i que no ha emès cap targeta nova, el Govern haurà recaptat quan acabi l'any uns 2,7 milions d'euros per aquest concepte. Segons dades de l'IB-Salut, des de l'1 de gener fins al 30 de novembre d'enguany s'han renovat 251.750 targetes sanitàries, de les quals 3.800 han tingut una bonificació del 50%. Per tant, els primers 11 mesos de l'any s'havien recaptat per targetes sanitàries 2.498.500 euros. Si la mitjana d'emissions s'ha mantingut també durant el mes de desembre, l'IB-Salut haurà recaptat a final d'any 2.725.636 euros.

Notícies relacionades

Per a l'any vinent, l'Executiu torna a pressupostar la taxa i l'IB-Salut preveu recaptar 2,5 milions per aquest concepte, una xifra lleugerament inferior a la que haurà obtingut enguany.

I això, malgrat que l'oposició havia presentat esmenes als pressuposts autonòmics per a 2013 amb l'objectiu de derogar-la i ha criticat durament i de manera reiterada que es continuï cobrant sense oferir el servei. L'esquerra denuncia que una taxa no pot generar beneficis, sinó que s'ha de destinar només a cobrir el cost del servei públic pel qual s'ha establert.

"És una estafa", advertí en el debat de pressuposts el diputat socialista Joan Boned. "Fa un any que roben als pacients", perquè "cobren per un servei inexistent", sentencià el socialista fa uns dies. També la diputada de PSM-IV-E, Joana Lluïsa Mascaró, considerà "un disbarat i una il·legalitat" que es cobri aquesta taxa, i advertí que "la targeta que donen no val 10 euros i el Govern no pot cobrar més del que val".

L'Executiu no féu cas de les crítiques i mantingué la taxa en els seus pressuposts. De fet, l'oposició ha fet diverses iniciatives sense èxit contra aquesta taxa. La diputada de PSM-IV-E Fina Santiago, per exemple, registrà una proposta quan el Govern canvià el sistema d'elaboració de la targeta (optà per evitar externalitzar el servei i elaborar-la amb recursos propis). La iniciativa exigia al Govern que rebaixàs el preu que en fa pagar i l'adequàs al seu cost d'elaboració. A més, demanava que no es cobràs als col·lectius més vulnerables (els que cobren pensions no contributives, pensions contributives més baixes o els beneficiàries de la renda mínima d'inserció) i que es reduís per a les famílies nombroses. Però la taxa no s'ha modificat i no es preveu cap tipus d'exempció. Només es fa una rebaixa del 50% als qui la renoven l'any abans de caducar.