Imatge d’arxiu d’un infant fent activitats a la pissarra del seu centre escolar. | ULTIMA HORA

TW
6

La Universitat de les Illes Balears (UIB)ha sortit en defensa de l'escola en català amb la publicació d'un informe, Llengua i escola. Un model d'ensenyament com a garantia dels drets lingüístics, que assenyala els perills de trencar amb l'actual model educatiu.

El departament de Filologia Catalana de la Universitat, autor del text, assegura que si s'aplica un model que no doni un tracte preferencial a la llengua catalana, el resultat serà l'aparició d'infants "monolingües que no tindran llibertat per usar la llengua que desitgin". Aquests infants estaran en "desavantatge dins una societat que consideri el català i el castellà oficials i en la qual se'n faci un ús efectiu", amb els consegüents problemes d'integració.

Si s'apliquen els nous models lingüístics en l'àmbit educatiu -decret de llengües i llei Wert-, passam d'un model que tendeix a equilibrar el coneixement de les dues llengües perquè puguin usar-se fluidament i que evita la segregació d'alumnes a un altre model que, separant-los segons la llengua (de tria o d'origen), els dificultarà que "esdevinguin bilingües actius i afavorirà la persistència de reductes monolingües". I és que actualment "l'escola fa la tasca d'equilibrar i compensar la pressió social que ja existeix cap al català a la resta d'àmbits que no són l'escolar".

L'informe també recull com el menyspreu del català influeix de facto en l'autoestima d'aquests parlants, perquè "afecta negativament els bilingües que volen utilitzar el català, ja que debilita la seguretat, jurídica i efectiva, del seu ús, n'incrementa la percepció de subordinació i fa més fràgil l'autoestima dels qui la parlen". Pels autors de l'informe científic, era necessari donar-lo a conèixer perquè pretén ser "una reflexió pública de gent especialitzada que vol mostrar els beneficis de l'actual model enfront els perills acadèmics i socials del nou model que es vol implantar". Més de trenta anys d'experiència d'escola en català i infinitat d'informes que així ho constaten són part dels arguments per defensar l'èxit d'un model que a dia d'avui "ha aconseguit que en sortir de l'escola els alumnes puguin tenir les mateixes competències lingüístiques tant en català com en castellà".

Fruit de la ideologia

Notícies relacionades

El Departament de Filologia no avala que el fet de voler acabar amb l'escola en català "pugui ser per raons pedagògiques ni d'enriquiment lingüístic dels alumnes i que es vulgui desvirtuar el dit model per transformar-lo en un de semblant al que s'aplica a d'altres comunitats". L'explicació més plausible pels experts és que "darrere no s'hi poden veure més que raons de tipus ideològic enemigues de la diversitat i voluntat de treure'n rèdits partidistes".

L'opressió actual de la llengua catalana confirma que els governs de l'Estat i les Balears, en mans del PP, tenen per objectiu arraconar-la "al reducte familiar com ho feren les dictadures anteriors". Amb la transformació del model d'escola, està clar que el que es persegueix és que "no s'aprengui bé el català".

Res de liure elecció

Els resultats de la lliure elecció de llengua, a què varen sotmetre els pares d'infants de 3 a 7 anys, en què se'ls demanava que triassin quina volien que fos la llengua vehicular del seu fill, han evidenciat que "els temors" de l'ensenyament en català "s'han diluït a causa de l'experiència pròpia o general i dels resultats".

Els lingüistes afirmen que l'inici a la lectura i escriptura s'ha de fer "a partir de la llengua catalana, que és la manera com els infants poden aconseguir la possessió d'un sistema de sons més ric, que els facilitarà l'aprenentatge d'altres llengües, i com poden incorporar l'escriptura i la lectura en castellà".