Tot i aquests efectes, el president Bauzá assegurà ahir que els ciutadans de l'Arxipèlag "pràcticament" no es veuran afectats pels nous tributs, que es començaran a aplicar a partir de l'abril de l'any que ve, perquè, segons ell, la seva incidència serà "molt minoritària" en la societat.
Malgrat el que ahir va dir el president, l'avantprojecte de llei que acaba de fer públic el Govern preveu que l'impost sobre envasos de begudes gravi amb 10 cèntims una botella de plàstic d'un litre i mig d'aigua, que ara costa uns 40 cèntims. Per tant, el rècarrec serà d'un 25%. Així mateix, gravarà amb 7 cèntims un cartó de litre de llet, que costa uns 70 cèntims i que ara valdrà un 10% més, o amb 3 cèntims una llauna de refresc, que en costa 40 (un 7,5% d'increment). L'augment del cànon de sanejament d'aigües, previst en els pressuposts autonòmics, pot incrementar la factura fins al 30%, segons els empresaris subministradors.
Però al marge d'aquests dos imposts, el paquet de mesures impositives de l'Executiu inclou dos tributs més que poden acabar repercutint sobre els consumidors:una ecotaxa sobre les empreses de cotxes de lloguer (que provocarà un sobrecost sobre els usuaris d'entre tres euros i mig i nou euros per dia de lloguer del cotxe) i un impost sobre les grans superfícies comercials. A més, l'Executiu recupera l'impost de patrimoni (que només afecta els patrimonis superiors al milió d'euros) i incrementa l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentals, que afecta la compra de vehicles i habitatges usats.
Encara que els diferents sectors econòmics afectats han rebutjat els tributs i han reconegut que els hauran de carregar sobre el consumidor i que provocaran caigudes de vendes i acomiadaments, Bauzá insistí ahir que els nous gravamens estan "ben dissenyats i prevists i afecten molt minoritàriament els ciutadans".
Sobre les crítiques dels empresaris, el president recalcà que "a ningú no li agrada que li apugin els imposts" i reconegué que això "va contra l'ideari i els compromisos" del seu partit, però "la realitat és la que és" i "no els apujaríem si no tinguéssim un deute tan elevat". "Es tracta de fer el que toca i no el que ens agradaria", sentencià el responsable, qui afegí que els tributs són "temporals".
El president, que ahir visità l'escoleta de l'hospital de Son Espases, valorà la darrera dada del dèficit públic autonòmic, que situa Balears com la quarta comunitat amb millor compliment dels objectius fixats, amb un dèficit del 63% en tancar el setembre. Bauzá destacà que el Govern fa la seva feina i du a terme una restructuració de la Comunitat Autònoma de manera "adequada". Amb tot, es mostrà molt prudent i recordà que l'única xifra de dèficit vàlida és la que s'obtingui en tancar l'any i, segons ell, "queda molt per fer". En aquest sentit, deixà entreveure que el compliment del dèficit no farà enrere el Govern a l'hora d'aplicar els nous tributs.
En el mateix acte, el conseller de Salut, Martí Sansaloni, negà ahir que els pacients ingressats hagin de pagar en el futur pels tractaments farmacològics que rebin als hospitals. El responsable negà que es plantegi cap tipus de "copagament"amb els pacients, però reconegué que dissabte es publicà un decret estatal sobre aquesta qüestió, tot i que encara no es coneixen els terminis d'aplicació. Segons apuntà, quan es desenvoluparà la normativa serà quan la Conselleria detallarà concretament "a qui afectarà". Però, en qualsevol cas, insistí que "la gent hospitalitzada no pagarà absolutament res".
23 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
NO afecta als que beuen champagne Moët & Chandon i dinen de Llagosta amb ceba i conyac.
No facem demagogia amb les coses de menjar. Anem amb cura si no volem mostrar el cul, perque aixì com anam podriem tallar el coll a la gallina dels ous d'or. Ara, amb el retràs i les retallades del turisme social espanyol ja podeu veure com resta l'activitat turistica aquest pont de la Constitució. Deu cèntims per botella, cuatrecents euros a l'any per família, això no es nota pels que poden fer front a hipoteques mil·lionaris.
Quins nassos aquest president fill de papà! Si es pensa que ens afecta poc és que és més cec del que m'imaginava... Ell manté incompatibilitats canviant lleis i mos baixa els calçons a tots!
Al meu fill que no s'hi acosti ni ell ni ningú del seu govern.
Una nova mostra de cinisme. Es va guanyant a pols l'odi de molta gent, no només per la situació en que els deixen les seves polítiques, sinó per comentaris com aquest.
Pobres al.lotets ! Haver de sofrir aquest goranot ! Lo raro és que no partissin a correr !
I aquest senyor, en quin món viu? Crec que no hi pitjor cec que aquell que no vol veure... És que no n'encerta una, el tio. Ara només li falta dir que per què no hi hagi incendis en estiu, tallarem tots els boscos...i vendrem la fusta. Fantàstic
Només afectaràn als que beuen aigüa i llet. Als gatots que només beuen Moët Chandon no els afectarà
https://petitions.whitehouse.gov/petition/support-people-catalonia-their-effort-decide-their-own-future/hLYHYkp1 Support the People of Catalonia in their effort to decide their own future Petició per a Obama i la Casa Blanca.
Deu ser que la gent no pren llet ni beu aigua cada dia. Més guapos amb la boca tencada. Si no sap què ha de dir que calli, però que no digui més dois.