El comitè autonòmic del Partit Popular, que havia de reunir-se dilluns que ve, no ha estat finalment convocat, però no es descarta que es dugui a terme la setmana que ve amb aquest punt en l'ordre del dia.
El cas de Rafel Torres, imputat i desimputat en poc més d'una setmana, ha estat definitiu perquè Vidal s'hagi decidit a millorar i concretar el codi ètic. Així mateix, en el Partit Popular se n'han produït altres casos prou significatius. Així, per exemple, l'ara senador per Eivissa Josep Sala no pogué aspirar a president el Consell perquè aleshores estava imputat. Finalment, ha estat desimputat. Un bon nombre d'alts càrrecs municipals també foren imputats en l'anomenat cas Cavallistes, que fins i tot arribà a judici. Tots ells foren absolts. El secretari general Miquel Vidal és ben conscient del patiment que provocà el cas Cavallistes, perquè ell era un dels encausats. Un altre exemple ben significatiu és el de Jaume Font, a qui Bauzá apartà de la candidatura a la presidència del Consell de Mallorca i una setmana després fou desimputat.
Per tots aquests motius, la modificació del codi ètic pretén concretar les conseqüències d'una imputació en funció de les mesures cautelars.
Vidal no precisà com es perfilarà la reforma del codi ètic, però no tingué dificultat a dir que hauria estat del tot injust, com ha quedat demostrat, que la imputació de Rafel Torres n'hagués provocat la dimissió immediata.
Sigui com sigui, queda clar que amb la reforma del codi ètic que impulsa Vidal la imputació d'un càrrec públic no suposarà renunciar-hi tot d'una. Ara bé, en principi, es podria mantenir l'obligatorietat de posar el càrrec a disposició del partit.
El fet que un jutge imposi mesures cautelars a un imputat no suposarà tampoc que estigui obligat a dimitir. En aquest punt, el codi ètic del PP serà especificat amb més esment. D'aquesta manera, per exemple, no és el mateix que un imputat hagi de presentar-se diàriament al jutjat, que hagi de presentar una fiança milionària o que just li sigui retirat el passaport.
La idea de Vidal és que en tots els casos sigui imprescindible posar el càrrec a disposició del partit. Ara bé, l'obligatorietat de dimitir només es reservaria als imputats amb mesures cautelars catalogades com a molt greus.
El partit encara treballa en la redacció final de les modificacions del codi ètic, però és possible que sigui una comissió d'ètica, de nova creació, la que decideixi, en alguns casos, si el càrrec imputat ha d'abandonar el càrrec o pot continuar.
D'altra banda, dBalears ha pogut saber que des de la seu central del Partit Popular a Madrid estan informats de les intencions de Vidal de concretar el codi ètic. No pot descartar-se, en aquest sentit, que des del carrer Génova s'adopti a tot l'Estat el mateix criteri sobre les conseqüències de la imputació d'un càrrec públic en funció de la gravetat de les mesures cautelars.
Mentrestant, el portaveu del Govern, Rafel Bosch, s'aferrà ahir a l'actual codi ètic del PP per referir-se al futur del president del Parlament, Pere Rotger. "Si continua imputat després de declarar, haurà de posar el càrrec a disposició del partit", va dir, i afegí que el PP decidirà el futur polític de Rotger. Donà per suposat que el PP li aplicarà el codi ètic actual.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De codi ètic només n'hi ha un: l'honestedat total i absoluta.
L`ètica del PP? Quina, la de n'Hidalgo a Andratx? La d'en Rodrigo de Santos, a Casa Alfredo? La de la farmàcia d'en Bauzà? La de na Maria Salom, quan s'enreia del NO A LA GUERRA, al Parlament? o parlam de l'ètica den Bosch, a Cabrera? En tenen per triar quan tornin a voler canviar de codi! I l'ètica de la dimissió o la de les eleccions anticipades per enganar al poble diguent que hi hauria feina i sortiríem de la crisi?
Una altra de les seves dites electorals que cau: "que no tendria cap imputat". Que ja m'entens, en realitat era una bajanada, perquè te poden imputar sense ser culpable, així que trob normal que s'esperi a saber si s'és culpable o no. Però ell devé trobar que dit així quedava molt bé, molt "transparent". Me fa rialles que s'ompli la boca de tantes coses beneites. I tanmateix per més codi ètic... només fan que bravetjar del que els hi falta.
El PP demostra ser un partit de principis: Tenc aquests, i si no m'agraden, en tenc uns altres. L'únic principi invariable en aquesta gent és intentar forrar-se amb la política. L'ètica i la moral són completament negociables.
Poden canviar el codi ètic intern mil vegades. El que no aconseguiran MAI és tener una actitud VERITABLEMENT ètica amb aquesta doble moral que tant els caracteritza i que llueixen sense ruboritzar-se gens ni mica. Au, a misa primera que ja és hora... i en sortir a veure les meretrius.