Aguiló entregà ahir els pressuposts a Rotger. | Ferran Aguiló - J. Torres.

TW
10

La lletra petita dels pressuposts per a 2013 amaga sorpreses i algunes no són agradables. El projecte que ahir entrà el Govern al Parlament preveu un paquet de noves taxes, dues de les quals tenen punts de convertir-se en polèmiques. A partir de l'any vinent, l'Executiu farà pagar 20 euros a qui sol·liciti voluntàriament una revisió del grau de discapacitat o de dependència amb la intenció que aquesta sigui reconeguda i poder obtenir ajudes públiques. Fins ara, l'Administració autonòmica no feia pagar res pel servei.

Els únics discapacitats o dependents que s'escaparan d'abonar seran aquells que estan obligats periòdicament a fer-se la revisió, perquè així ho indica la resolució de reconeixement corresponent. No se'n lliuraran, per tant, els nous discapacitats o dependents ni els que voluntàriament se sotmetin a una revisió perquè hagi pogut empitjorar la seva situació.

L'aparició d'aquestes taxes fou denunciada ahir per la diputada de PSM-IV-E Fina Santiago, que, en el ple del Parlament, ho va retreure al nou conseller de Salut i Benestar Social, Martí Sansaloni, sense que donàs cap resposta.

Això no obstant, el Govern també cobrarà 20 euros a les persones que demanin inscriure's com a parelles de fet. Fins ara tampoc no cobrava. I encara crea una quarta taxa que hauran de pagar els que, a través de concessió, fan un ús privatiu o un aprofitament de béns de domini públic de l'IB-Salut.

Al marge d'aquestes, els comptes creen una taxa per a activitats en els equipaments i exteriors de les finques públiques. L'ús de l'auditori del centre de visitants del Parc Nacional de Cabrera tindrà un cost de 750 euros diaris. Usar els equipaments de Son Real costarà 1.000 euros al dia i els dels espais naturals protegits, 750 euros diaris. Realitzar qualsevol tipus d'esdeveniment dins les finques públiques, però fora dels equipaments, valdrà 750 euros al dia.

El projecte també preveu una taxa per fer activitats esportives dins els espais naturals protegits i les finques públiques. L'autorització d'una activitat esportiva tindrà un cost de dos euros per persona i una prova esportiva valdrà 5 euros per participant.

Notícies relacionades

Un altre paquet de taxes afecta els ports. Dipositar una bengala de mà en el contenidor específic del port tindrà un cost de 5 euros la unitat, mentre que un MOB (home a l'aigua) costarà 28,66 euros. La utilització de la passarel·la mòbil (finger) en els ports valdrà 70 euros fins a dues hores i 35 euros per hora a partir de la tercera. Finalment, es creen taxes per al servei de practicatge i el servei d'informació a bucs.

Però, a banda de crear taxes, els comptes modifiquen diverses lleis autonòmiques, com la d'IB3 o com la d'eEmergències. En aquest darrer cas, per tal que els autors d'una infracció que hagi provocat danys públics, com un incendi, hagin de pagar, a més de la sanció corresponent, "les despeses originades per la prestació de serveis de prevenció i extinció d'incendis, rescat o emergències sanitàries extrahospitalàries".

Pel que fa a la ràdio i televisió pública, IB3, el Govern manté el pressupost en els 30,5 milions que ja tenia l'any passat.

En matèria de finançament, el l'Executiu manté l'assignació als consells de les bestretes a partir d'un futur sistema. En el cas del Consell de Mallorca, continuaà rebent 25 milions d'euros, però no es revisa a l'alça el finançament dels serveis transferits.

Quant a les conselleries, Salut torna a pressupostar els concencerts amb clíniques privades per fer avortaments. A més, es destaca que en la d'Educació les retribucions bàsiques de personal funcionari i estatutari minven uns 14 milions, passant de poc més de 190 milions a poc més de 176 el 2013. UGT i CCOO sospiten que darrere hi pot haver una supressió de 800 interins o una retallada de complements dels salaris.

Educació deixa en no-res les beques de transport escolar, que desapareixen. Les beques de menjador, que gestionen els centres escolars, seran retallades, ja que enguany s'hi han destinat 700.000 euros, que encara no s'han cobrat, i el 2013 just hi ha una partida de 600.000.