Precisament ahir dematí, Pere Sampol, president de la Fundació Emili Darder, va ser un dels encarregats d’analitzar el “fracàs de l’Estat espanyol”, un estat “fallit”, denuncià, que no és capaç de donar a la llengua, la cultura i la nació l’empara que necessiten. Sampol, qui defensà un model sobiranista per a les Balears, denuncià l’espoliació fiscal a què han estat sotmeses, alhora que incidia en les ajudes que ha donat l’Estat al sistema financer. “El 2008, la banca va rebre 2.367 milions; el 2009, n’obtingué 57.285, i el 2010, la xifra arribà als 87.145”. Pel president de la Fundació Emili Darder, tot plegat no és més que un “robatori i una estafa”.
Nous escenaris polítics
En aquest context, Xavier Rius, responsable d’Organització del Consell Executiu Nacional de Compromís; Alfred Bosch, diputat d’Esquerra de Catalunya al Congrés; Biel Barceló, diputat de la Coalició PSM-IniciativaVerds-Entesa; i Josep Melià, president de Convergència per les Illes, foren els encarregats d’analitzar els “nous escenaris polítics a Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià”, en una taula rodona moderada per Pilar Arnau.
Biel Barceló advocà perquè Balears avanci “decididament cap a la sobirania i l’estat propi”, com la millor manera de garantir el benestar de la ciutadania.
El portaveu econacionalista realitzà una reflexió sobre “les tres crisis actuals”: econòmica i social, de valors democràtics i confiança en la política, i la crisi territorial de l’Estat espanyol. Però també féu una reflexió sobre els polítics i la responsabilitat d’aquests per “oferir solucions abans a aquestes tres crisis”, i sobre el que anomenà el “fracàs de l’Estat espanyol com un projecte de convivència democràtica i equilibrada entre els pobles que la integren”.
A més, criticà el sistema de finançament autonòmic en vigor, perquè “no és capaç de regular d’una manera justa i equitativa el flux i el repartiment dels fons públics entre els diferents territoris” de l’Estat, sense oblidar Europa, de la qual va dir que ha de canviar, ja que no pot ser que estigui “al servei dels poderosos, del sector financer”.
Josep Melià, mentrestant, explicà que “les Illes Balears han de cercar el seu propi model, que ha de ser com vulguin la majoria dels ciutadans”. Insistí a dir que “el model ha d’estar al servei dels ciutadans i no a la inversa” i recordà que “el problema no és la Constitució de 1978, sinó el desenvolupament que se n’ha fet”. En aquest sentit, assegurà que José María Aznar va fer campanya en el seu moment contra l’aprovació de la Constitució.
Melià, president de Convergència per les Illes, apuntà que la seva aposta és “trencar amb l’actual sucursalisme” i fou clar en assenaylar que “les Illes necessiten els seus propis partits per tenir el pes polític necessari per afrontar els canvis que són imprescindibles”.
D’altra banda, el diputat i portaveu d’Esquerra a Madrid, Alfred Bosch, significà que a la capital d’Espanya tenen clara la idea de Països Catalans, ja que “gràcies a ells som una unitat de destí en l’espoli universal”. Indicà també que la futura constitució catalana ha de recollir el concepte de Països Catalans, “perquè és massa maco perquè hi renunciem. No ho podem fer i no ho farem”.
El responsable d’Organització de Compromís, Xavier Rius, parlà de les expectatives de creixement, es mostrà convençut que “en les pròximes eleccions autonòmiques hi haurà canvi” i que “la independència de Catalunya serà positiva per al País Valencià”.
6 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
@ Catalina: Serà positiva per fer obrir els ulls a molts, i serà molt positiva quan els hi seguim les passes.
Imaginau: quina il·lusió un nou projecte de país on no hagem d'estar limitats per sentir-nos estrangers a dins casa nostra. Un lloc on poguem sentir-nos lliures i desenvolupar-nos plenament com a persones i com a poble. Tenir control sobre la nostra producció, ser responsables plens del nostre futur i del nostre benestar, créixer i ser noltros mateixos. Quina il·lusió l'estat propi!
Sí, sí "Horizonte?" amb ells és possible un altre horitzó, amb els altres és més del mateix: 30 anys d'espoli i misèria per a la gran majoria de mallorquins (venguin d'on venguin) perquè als que governen ara els hi és igual moros que cristians amb tal d'omplir-se les butxaques. No et deixis enganar, només amb ellspodrem veure un nou horitzó.
con estos 5 de la foto, NO, NO ES POSIBLE UN NUEVO HORIZONTE
Jo també ho esper Catalina, però ho hem d'esperar activament. Com va dir un home il·lustre: tota política que no fem, ens la faran els altres. Seguint el discurs de tots els partits en campanya, qui sembla que té més clar que som part d'un mateix poble és la CUP. CiU no ha fet més que pedagogia regionalista/negadora des que existeix (començant pel fet d'excloure'ns del seu espai electoral i, per tant, deixar-nos en mans del PP com a opció conservadora); ERC no deixa clar si ens considera part indestriable de la seua acció política o si som un recurs que es permet de treure segons quan i amb la boca petita; SI formalment ens considera part del mateix poble, però normalment es parla del Principat com a la nació dels catalans -negació implícita de la resta-; ICV té contactes formals amb Iniciatives valenciana i mallorquina, però tampoc no ralla mai en clau nacional, sinó que té un discurs exclusivament regional. És la meua anàlisi, on només la CUP fa pedagogia clara en el sentit que la gent del Principat identifiqui la nació sencera, cosa necessària perquè aquest estat que s'està forjant sigui bo per a tots.
Jo també vull confiar que la independència de Catalunya sigui positiva per a les Balears.