El transport aeri és fonamental per als illencs per als desplaçaments. Sovint, la insularitat surt cara. | GERMAN G. LAMA

TW
9

El Govern central posarà límits al descompte de resident perquè actualment s'estan bonificant bitllets "massa cars". Així ho manifestà ahir la secretària general de Transport, Carmen Libero, qui confirmà que el Ministeri de Foment posarà un límit màxim a l'import de les tarifes que tenen dret a subvenció per viatjar amb avió entre la Península i les illes o a Ceuta i Melilla, com figura en l'esborrany dels pressuposts generals de l'Estat. Garantí, això sí, que es mantindrà la bonificació del 50% del preu total del bitllet.

Libero considerà que "no és normal", sobretot en l'actual conjuntura econòmica, que l'Estat subvencioni preus de bitllets d'avió de 550 euros per viatjar a les Balears. Durant la Comissió de Foment explicà que, d'acord amb les seves dades, les tarifes mitjanes per a aquests passatges són de 70 euros. "Això indica que no s'està fent bé i, per això, limitarem les tarifes a subvencionar", assegurà. "Les aerolínies treballen en un mercat lliure i, per tant, és normal que posin els preus que estimin oportuns, però l'Estat ha de saber què subvenciona perquè ho fa amb els doblers de tots els espanyols", afegí Libero.

Preus elevats

Tanmateix, un bitllet d'avió entre Balears i la Península pot arribar a superar d'un bon tros els 70 euros de mitjana que calcula la secretària general. En concret, un passatge per volar avui des d'Eivissa a Madrid pot superar els 400 euros. Aquest preu no inclou el descompte de resident, és només d'anada i s'hauria comprat ahir. I és que, de vegades, els vols s'han de comprar d'un dia per l'altre.

En tot cas, de moment, no ha transcendit a quin import es posarà el límit, però algunes veus apunten que la subvenció podria ser de 300 euros com a màxim per trajecte.

Notícies relacionades

Aquesta mesura implica més traves als balears, que sempre paguen molt cara la insularitat. La presidenta de l'associació d'agències de viatge Aviba, Sylvia Riera, considerà "inacceptable" imposar aquest límit. "Els ciutadans de les Balears no tenim cap altre mitjà de transport", digué Riera. Explicà que, en aquests moments, la tarifa màxima d'un vol entre Palma i Madrid en classe turista és de 702 euros i des d'Eivissa oscil·la els 844 euros. "Si una persona té una urgència, el preu del bitllet és car, i no és just que això es penalitzi", remarcà.

També el diputat socialista per Balears al Congrés, Pablo Martín, criticà la mesura. "La possibilitat de restringir el descompte aeri a través d'una ordre ministerial vulnera el principi constitucional d'igualtat dels ciutadans de l'Arxipèlag amb la resta d'espanyols", indicà durant la intervenció en la Comissió de Foment. Martín, a més, es mostrà preocupat perquè "la partida destinada a bonificar el transport aeri als balears disminueix 13,5 milions d'euros, cosa que fa sospitar que no sigui suficient, sobretot ara que aquesta bonificació s'amplia a ciutadans de comunitaris residents a les Illes i ciutadans de tercers països residents de llarga duració".

Reflexió

Però les crítiques també se sentiren de dins les files populars. El diputat del PP al Congrés Miquel Ramis vol esperar veure com evoluciona aquesta mesura. "De la mateixa manera que Foment pot posar un límit a la subvenció perquè els bitllets són massa cars, amb els mateixos arguments pot declarar les rutes entre les Illes i la Península d'Obligació de Servei Públic", digué disgustat. "Crec que es mereix una reflexió", sentencià el popular.

De la seva banda, Álvaro Middelmann considerà que "el més racional" seria establir una quantia fixa de subvenció "per evitar distorsions". El director general d'Air Berlin per Espanya i Portugal pensa que d'aquesta manera "s'evitaria beneficiar més uns que altres" i recordà que les companyies aèries "no hi guanyen ni hi perden", sinó que els beneficiaris són els residents.