Els membres d’Esquerra Nofre Munar i Joan Lladó, ahir. | Esquerra

TW
15

L'espoli fiscal que pateixen les Illes Balears, i que fa que cada any se'n vagin a Madrid 3.500 milions d'euros en imposts que no tornen, també provoca que els ciutadans de l'Arxipèlag paguin la benzina més cara de l'Estat. Així ho denuncià ahir Esquerra Republicana dins la campanya "Prou espoli". Mentre que a les Illes el litre de benzina 95 sense plom costa 1,56 euros, a la comunitat de Madrid val 1,49 euros i a l'altre arxipèlag, el canari, 1,16 euros.

Pels republicans, dos són els motius principals que expliquen que les Illes paguin la benzina més cara de l'Estat: el primer és l'espoliació fiscal a la qual l'Estat sotmet les Balears, que fa que l'Administració autonòmica no disposi de suficients recursos i gravi la benzina amb el tram més alt possible del cèntim sanitari, 4,8 cèntims per litre. El segon motiu és que el Govern de l'Estat no compensa el cost de la insularitat, que encareix el preu de la benzina per culpa del transport, a diferència del que passa a les Illes Canàries, on no s'aplica l'IVA sinó un impost (l'IGIC) que grava en el tram màxim al 7%.

El president d'Esquerra Republicana a Mallorca, Joan Lladó, denuncià ahir aquesta situació davant la benzineria de les Avingudes de Palma. "Els ciutadans de les Balears són, un cop més, els més perjudicats", afirmà l'independentista, qui criticà que el president del Govern, José Ramón Bauzá, en lloc d'acollir-se al fons de liquiditat, opti, "en una mostra més de submissió a Madrid", per gravar encara més els ciutadans de les Illes aplicant el tram més alt de l'impost sobre la benzina.

Lladó recalcà que si la Comunitat Autònoma no té prou ingressos i ha d'apujar imposts és "perquè així ho ha volgut l'Estat, que és qui decideix que 3.500 milions d'euros cada any surtin de les Illes i no hi tornin". En aquest sentit, demanà que l'Estat compensi la insularitat a les Balears tal com fa amb Canàries, l'altre arxipèlag, perquè, si no, sempre es pagarà aquí la benzina més cara per l'encariment que provocarà el cost de transport del combustible.

Per evidenciar el cost que té aquesta situació sobre els ciutadans de l'Arxipèlag, Lladó posà l'exemple d'un ciutadà de Manacor que es desplaça a Palma cada dia per motius laborals. Segons els seus comptes, aquest ciutadà, que gasta 7 litres de benzina al dia per 276 dies laborables, acaba pagant 802 euros més que un ciutadà de Maspalomas que es desplaça diàriament a Las Palmas de Gran Canària, o 116 euros més a l'any que un ciutadà d'Aranjuez que va cada dia a Madrid. En aquest darrer cas, advertí el d'Esquerra, el greuge per al ciutadà de Balears encara és major perquè no té tantes alternatives de transport públic com el madrileny.

"Ser mallorquí és com tocar-te la loteria, però no cobram", sentencià el polític, qui recordà que el Land alemany de Baviera aporta tant a l'Estat com a Balears i és 12 vegades més gran.