TW
13

L’empresa Roig, en unió d’IMESAPI, també ha aconseguit la concessió del manteniment dels túnels de Son Vic i de la Mola, dependents del Consell de Mallorca. És la mateixa empresa que assolí el manteniment dels semàfors de la institució. La seva oferta és més de 100.000 euros superior a la de les altres dues que hi aspiraven: en total, 644.902 euros per quatre anys. Les altres dues han estat eliminades perquè una presentà l’oferta especificada mes a mes i no globalment, i l’altra perquè presentà les pliques en folis escrits espaiats per les dues cares, tal com passà amb els semàfors.

La mesa de contractació del Consell, presidida pel conseller Mauricio Rovira, ni vol llegir a doble cara ni vol sumar una oferta especificada mes a mes. Aquesta negativa a girar el cap cap a l’esquerra o a emprar la calculadora suposa una tudadissa de 107.000 euros més en temps de màxima austeritat.

Es tracta de dues infraestructures modernes. El túnel de Son Vic (Peguera) fou inaugurat el 1993 i té una extensió de 800 metres. El de la Mola (Port de Sóller) entrà en funcionament el 2007, està considerat un dels més segurs de l’Estat espanyol i fa 1.300 metres de llarg. El manteniment, per decisió dels tècnics del Consell, costarà més de cent milions de les antigues pessetes en un quadrienni.

El fet que l’oferta guanyadora sigui una UTE, un cop més amb important participació de l’empresa Roig, ha despertat nombrosos comentaris en el si de la institució insular i en el veí Ajuntament de Palma. Roig  ha obtingut la concessió dels semàfors de Palma (a part d’altres importants serveis de Cort), la concessió dels semàfors del Consell i ara els túnels. En el cas de la institució insular, amb les ofertes més cares. Si s’hi suma el que es pagarà pels semàfors i pels túnels respecte de les altres ofertes, la quantitat tudada és de devers 325.000 euros només per aquests dos serveis.

Notícies relacionades

En ambients de funcionaris i d’empresaris es comenta molt on queda la suposada proclama de retallades de l’actual Govern insular quan es tracta d’atorgar les concessions i per què aquesta tendència que acabin en mans de la mateixa companyia.

També es comenta que la junta de contractació segueix criteris molt particulars a l’hora de decidir el guanyador. Per exemple: afirmar que “se sobreentén” que els folis de les pliques s’han d’escriure per una cara i no per les dures, o no tenir la delicadesa de demanar a una empresa, en aquest cas la UTE ELSAMEX-IKUSI-SIS-Segura, que no sigui tan meticulosa a  l’hora de presentar la seva proposta econòmica. La presentà desglossada mes a mes, però ningú no els  va dir que ho fessin  amb la suma total. A aquesta empresa, la mesa de contractacio li entaferra, per aquest motiu,  un zero contundent en la valoració de l’oferta econòmica, que deixa obert el camí perquè Roig, un cop més, sigui la que tingui cera del Corpus.

Els mateixos

La mesa de contractació del Consell que atorgà semàfors i túnels està formada pels mateixos tècnics.  Devora el conseller del Territori, Mauricio Rovira, hi varen seure Francisca Horrach Arrom, interventora delegada del Departament d’Urbanisme i Territori; Magdalena Porcel Moll, cap de la secretaria tècnica d’Urbanisme; David Susilla Georgiu, enginyer d’Explotació; Joan Rius Gibert, enginyer de Planificació i Supervisió, i actuant com a secretari Lluís Sánchez Llabrés, també del Departament d’Urbanisme. Ells han decidit aquests 325.000 euros de més que pagarà el Consell a Roig  per les dues concessions. En total, Roig cobrarà per semàfors i dos túnels 1.862.434 euros.

Respecte dels semàfors, l’empresa que perdé el concurs per haver escrit els folis a doble cara té previst dur el cas als tribunals. Ha presentat recurs al Consell, però no li han contestat. Ara espera el silenci administratiu.