TW
2

Els empresaris són conscients de la delicada situació econòmica dels ciutadans i de la forta davallada del consum registrada els últims mesos i per això han optat per forçar les ofertes o assumir la pujada de l'IVA (Impost de Valor Afegit). Ahir, primer dia de l'increment d'aquest impost, els cartells de les rebaixes encara eren ben visibles al petit comerç, tot i que oficialment el període de descomptes acabà dia 31 d'agost. Tampoc no hi faltaren cartells anunciant que la pujada de l'IVA no repercutiria en el preu final del producte, perquè davant d'aquesta nova mesura del Govern, els empresaris han hagut d'aguditzar encara més la seva imaginació.

Algunes iniciatives són compensar l'increment de l'IVA als clients, com fan algunes grans cadenes de gimnasos, que ofereixen xecs de descomptes de 5 euros perquè els entreguin a recepció i així descomptar-los de la pròxima mensualitat. D'aquesta manera, l'empresa assumeix l'increment. D'altres, en canvi, han optat per apujar el preu, però oferir més serveis a canvi. Cal recordar que l'IVA general ha pujat des del 18 fins al 21%.

Des d'ahir, per al sector de les perruqueries i de l'estètica comencen uns mesos complicats i ja han avisat que hi haurà acomiadaments. Algunes grans cadenes han decidit assumir l'IVA d'una manera indirecta. L'encarregada d'una cèntrica perruqueria de Marco Aldany, Yanela Borges, explicà que allò que fan és cobrar les noves tarifes amb l'IVA del 21%, si bé s'entrega un val de descompte amb la diferència de l'increment del 4 al 21% que s'ha produït en el cas de les perruqueries. Així, els clients acaben pagant el mateix i "ens asseguram que tornin", comenta. Sobre com estava anant el primer dia amb les noves tarifes, constatà que "hi ha menys gent que un dissabte normal i és que els darrers dies hem fet més caixa del que és habitual perquè la gent ha intentat venir abans de l'1 de setembre".

Si bé alguns ciutadans han avançat fer-se un canvi d'imatge, és impossible fer el mateix amb la compra d'aliment fresc. Aquest és el cas de la ciutadana Núria Benlliure, que si bé divendres anà a la perruqueria per esquivar l'augment de preus, no avançà la compra de producte fresc. "És impossible i per això vénc avui a comprar com un dia qualsevol", explicà ahir Benlliure abans d'entrar al mercat de l'Olivar, ple com cada dissabte.

Una altra ciutadana, Alba Borràs, tampoc no ha fet res d'especial per alleugerir la pujada de l'IVA,tot i que "segur que quan vagi a omplir el dipòsit de benzina m'adonaré que l'hauria d'haver omplert divendres".

Les estacions de servei que divendres horabaixa eren ben plenes ahir oferien una imatge diferent. Maria Sans, l'encarregada de la benzineria del carrer de Sant Miquel, afirmà que el dia era fluix, "perquè durant aquesta setmana la gent ja ha vingut a omplir el dipòsit fins dalt". En el cas de la seva estació de servei, l'empresa assumeix fins al 2013 el 50% de l'increment de l'IVA; si divendres la Súper 95 estava a 1,541 euros el litre, ahir estava a 1,561. El dièsel a 1,472 divendres, ahir ja estava a 1,491 euros. Però en el cas d'altres benzineries que no facin cap promoció, la pujada serà superior.

D'altra banda, l'Agrupació Empresarial d'Agències de Viatges de Balears (Aviba) i l'Associació Mallorquina d'Atraccions Turístiques (Amat) també han acordat assumir entre l'1 de setembre i el 31 d'octubre la pujada d'un 13% de l'IVA per "no perjudicar la temporada turística".

La cultura, ben tocada

Un altre dels grans damnificats d'ahir amb els canvis de tributació és la cultura, que passa a convertir-se en un sector de luxe per a les butxaques dels ciutadans. Si fins ara tributaven al 8%, des d'ahir ho fan al 21%. Amb aquest fort increment, amb solucions imaginatives no n'hi ha prou si es volen salvar llocs de feina i sales de cinema.

CineCiutat de Palma afronta una pujada de 13 punts de l'IVA, encara que el seu gerent, Javier Pachón, explicà que estan cercant "fórmules per minimitzar-ne l'impacte en les entrades". Es tracta de "fórmules que poden funcionar i que la gent considera atractives, ja que pràcticament no es notarà l'increment", garanteix Pachón, malgrat que encara no pot revelar més detalls. Així, la idea consisteix, segons les seves paraules, a trobar un "punt mitjà", perquè considera que el cinema ha de tenir ingressos, tot i que "sense afectar" la gent. L'increment de l'IVA anirà acompanyat d'una cartellera que continuarà apostant per "estrenes de pel·lícules que no havien arribat abans a Mallorca", algunes d'inèdites a l'Illa i altres que no s'hi havien exhibit en versió original.

Ara bé, a part del fort cop que suposa per a CineCiutat l'increment d'imposts, el gerent adverteix que "ha de créixer" l'actual xifra de 1.350 socis per poder mantenir les sales obertes, just quan compleix poc més d'un mes d'obertura a causa de "l'esforç" de la plataforma ciutadana Xarxa Cinema, que va aconseguir "salvar" l'activitat dels antics cinemes Renoir.

A pesar dels esforços de petits comerciants i de les grans cadenes, per evitar que davalli el consum, molts alerten que no poden reduir marges de benefici gaire temps més.