TW
2

A partir de dissabte, els ciutadans de les Illes Balears hauran d'acreditar el seu lloc de residència, amb un certificat, per obtenir el descompte de resident en els bitllets d'avió i vaixell. Així ho ha decidit Foment amb l'objectiu d'evitar l'ús indegut de la rebaixa, d'un 50% en el preu original del passatge, que feien alguns ciutadans.

Aquesta mesura, que es va introduir en els pressupostos generals de l'Estat de 2012, pretén evitar el frau en un servei que s'emportarà, enguany, 285 milions d'euros. El Govern central és qui destina els doblers per subvencionar els bitllets d'avió a les Balears i les Canàries, que enguany es reduiran un 17% amb relació al 2011.

No obstant això, les opinions sobre la posada en marxa del sistema, que toca de ple els ajuntaments, ja que són els que expediran els certificats, són diverses. La presidenta de l'Associació d'agències de viatges de les Balears (Aviba), Sylvia Riera, considera que només servirà per "embullar la troca: si es vol fer frau, amb aquest nou sistema es pot continuar fent, perquè els certificats es poden anar renovant. A més, no sé si compensa el que esperen estalviar amb el trastorn que suposa modificar el sistema a les companyies (per exemple, hi haurem d'adaptar el sistema informàtic), als ajuntaments i als usuaris", que hauran de pagar-lo en funció del municipi on estiguin empadronats. Mentre que alguns ajuntaments, com Marratxí, l'expedeixen gratuïtament, altres (és el cas de Palma) el fan pagar.

Per la seva banda, el president de l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA), Felipe Navío, hi està d'acord: "Per a les companyies aèries i les operadores, suposarà un esforç. A més, es faran més coes a l'hora de facturar, que és quan s'haurà de comprovar, també, el certificat de residència". Malgrat tot, però, es mostrà disposat a col·laborar-hi: "En un sistema d'escassetat pressupostària, ho veiem una bona mesura si ha de servir per evitar el frau. El cost l'assumiran les operadores, però estam disposats a dur-ho endavant".

A la pràctica

Les companyies aèries han avisat, a les webs, del canvi: pretenen que els clients no se n'oblidin. Ibèria, per part seva, s'hi ha mostrat particularment flexible: així, si un dels clients oblida el certificat, encara el podrà dur en els dos dies consecutius al del vol que havia d'agafar i embarcar en un avió on hi hagi places buides sense que li suposi cap cost afegit. Això no obstant, només durant el primer mes.

Paral·lelament, les agències de viatges han reclamat poder expedir els certificats de residència, segons Sylvia Riera: "Estam pendents del permís de Protecció de Dades". Amb això, pretenen evitar tràmits als que que comprin els bitllets a les agències.

Cada ajuntament s'encarrega de posar en marxa el seu sistema, obrint diferents possibilitats als usuaris. D'aquesta manera, els ciutadans podran demanar el certificat a l'Ajuntament o per via telemàtica, tot i que les condicions en què es doni dependran de cada cas (es pot consultar al web de cada municipi).

A Palma, des de l'1 de juliol fins al 19 d'agost s'expediren gairebé 20.500 certificats de residència, més de la meitat (53%) a través de les Oficines d'Atenció al Ciutadà. Si tria aquesta via, el ciutadà haurà de pagar 1,25 euros: de moment, el Consistori ha ingressat, gràcies a aquest tràmit, 13.661 euros. Els habitants poden, també, utilitzar la via telemàtica, o bé els caixers de la Caixa i Sa Nostra.

Cort s'omple, des de fa 10 dies, de gent que demana el certificat de residència. És per això que el regidor de PSM-IV-ExM Antoni Verger demanà ahir que es reforci la xarxa i el personal d'atenció. Segons Verger, les previsions de la Sala no han estat encertades: "Julio Martínez (el portaveu de l'Ajuntament) pensava que tothom faria el tràmit per internet, però no ha estat així".