TW
13

Les negociacions entre Convergència per les Illes i la Lliga Regionalista estan estancades, semblen no anar ni endavant ni endarrere. En tot cas, tant Josep Melià com Jaume Font coincideixen en la necessitat d'arribar a acords i de pensar a construir un projecte de centre pel país.

Les converses no s'han aturat, però ara mateix no s'avança en el procés de confluència aprovat pels òrgans d'ambdós partits.

L'aparició d'Antoni Pastor en les negociacions -s'ha arribat a mantenir almanco una reunió a tres bandes- ha il·lusionat bona part de la militància, perquè veuen el batle de Manacor com un valor emergent entre la ciutadania, amb significatives afinitats entre els votants del Partit Popular.

Melià està disposat a fer tantes renúncies personals com siguin necessàries en benefici de la consolidació d'un gran projecte de centre que tingui les Illes Balears com a primera preocupació. "La nostra voluntat és contribuir a la creació d'un espai centrista i balearista, que tingui la defensa d'aquesta terra com a única prioritat, tal com succeeix a les Canàries o a Catalunya", va assegurar el convergent.

El president de Convergència, fins i tot, ha rebut alguna crítica interna quan alguna vegada s'ha parlat de la generositat que s'ha d'exercir en la negociació, que podria incloure la possibilitat de dissoldre la formació. Melià, en tot cas, està convençut de la necessitat de fer també els sacrificis col·lectius que calguin per donar llum al nou projecte.

Jaume Font, president de la Lliga Regionalista, troba igualment indispensable consolidar un projecte únic, que pugui col·locar-se com a alternativa a la radicalitat actual del Partit Popular. Ara bé, Font, que ha mostrat considerables recels quan es parla de la possibilitat de fusionar els dos partits, té clar que la Lliga és una formació a l'alça. "No crec que hi hagi cap problema respecte de la millor fórmula per crear aquest espai únic que tots consideram necessari per al futur. El més important és el projecte", assegura.

Des de Convergència es valora la figura de Jaume Font, tot i que tenen clar que la Lliga és un partit molt menys estructurat que Convergència.

A la Lliga, en canvi, es valora la implantació territorial i l'organització de Convergència, però es considera que està estigmatitzada, ja que molts la perceben com a formació hereva de l'extinta Unió Mallorquina.

Melià i Font no han arribat a cap entesa pel que fa a la fórmula més avinent. En aquest sentit, s'ha parlat de totes les opcions, des d'una fusió de les dues formacions fins a la possibilitat de fer una coalició electoral. I quant al nom del nou partit o la coalició, tampoc no hi hauria gaires dificultats, malgrat que des de Convergència es pensa que un nou projecte necessita un nom identificatiu.

El líder

Així mateix, és inevitable parlar de qui serà el futur líder de la formació. En aquest sentit, Melià està disposat a fer una passa enrere. O dues, si fa falta. El president de Convergència té ben clar que el més important és el projecte, i la seva presència no serà cap entrebanc. Això no obstant, tampoc no està disposat a acceptar que es menyspreï els militants de Convergència ni que l'essència del projecte es dilueixi darrere personalismes. "És secundari qui encapçala la nova formació. Hem d'aconseguir que tothom hi estigui a gust", afirma Melià.

Jaume Font, ara com ara, considera que la Lliga Regionalista que lidera és una formació en creixement, amb un potencial molt important gràcies a la radicalització del PP. Font està convençut de la força del seu partit i assegura que les persones que el capitanegin no és prioritari. "Ara no és el moment de parlar d'això. Hem de fer un projecte seriós i ben estructurat. No anam contra ningú, sinó a favor del país", explica.

L'aparició de Pastor dins l'òrbita d'aquest nou projecte en construcció il·lusiona, però encaixar la figura del batle de Manacor és un problema afegit. Convergència, molt més ocupada i preocupada pel projecte que pel lideratge, no troba que sigui una dificultat que Pastor pugui jugar el paper més adient, fins i tot, si s'arriba a la conclusió que és la millor opció per encapçalar.

A més, des de la Lliga es valora positivament la incorporació del batle de Manacor a la nova empresa. "Respectam el procés personal de Pastor. És clar que hi seria benvingut", diu el president de la Lliga Regionalista.