El PP balear dóna suport al 'peatge sanitari' que preten implantar el Govern Rajoy. | R.L. - Arxiu.

TW
9

El PP de les Illes ho té clar i el seu portaveu, Miquel Ramis, no dubtà ahir a afirmar que "dóna suport a les polítiques nacionals" en ser preguntat sobre el ‘peatge sanitari' que per decisió del Govern Rajoy hauran de pagar els immigrants sense papers que necessitin ser atesos al sistema sanitari públic. No sols queden sense targeta sanitària a partir de l'1 de setembre, sinó que ahir es va saber que el Ministeri pretén imposar una quota de 710 euros anuals al col·lectiu. Això si el pacient és menor de 65 anys, perquè si supera aquesta edat la quantitat a abonar es pot enfilar fins als 1.800. De moment, només el PP veu bé la proposta.

Ramis explicà ahir que la mesura és "una exercici de responsabilitat. És fruit d'una reflexió molt clara. Nosaltres som aquí per governar". El popular recordà també que "la situació és difícil i hem de prendre decisions impopulars".

Interrogat sobre si tenien present que això podia comportar la proliferació de malalties actualment controlades, assegurà que "sí que pot passar, però els serveis aquí són limitats".

D'altra banda, des de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social no volgueren avançar ahir si Balears aplicarà el que ja s'ha batejat com a peatge sanitari, o si bé, Mesquida prefereix emular comunitats com Catalunya, Andalusia, Astúries i el País Basc que ja han deixat clar que no limitaran l'accés dels immigrants il·legals al sistema sanitari.

El conseller Antoni Mesquida precisament ahir estigué reunit amb un grup de treball de l'IB-Salut per "estudiar la millor fórmula per adaptar-se a la norma amb el menor impacte possible", explicaren fonts de la Conselleria. Així doncs, mentre que el PP balear té clara la seva posició, el conseller reflexiona sobre com gestionar l'atenció als immigrants atenent les ordres de Madrid però sense apartar-se de la seva ètica professional com a metge.

Avui el responsable de Salut visita l'escola d'estiu d'Amadiba i està previst que ja pugui fer algun avanç de quina serà la situació dels sense papers que viuen a les Illes.

L'ordre que prepara el Govern central inclou que l'adhesió dels immigrants a aquesta mena de pòlissa d'atenció sanitària serà voluntària i no cobrirà el pagament de les medicines o el transport sanitari. A més a més, estableix que, si no s'abona una de les quotes, l'usuari quedarà exclòs durant tres mesos dels serveis sanitaris no urgents. Les quotes arriben als 59,20 euros mensuals per als menors de 65 anys i als 155,4 per a la resta.

Davant l'imminent canvi en l'atenció sanitària que reben els sense papers -el 31 d'agost queden sense targeta sanitària-, els sindicats professionals ja han alertat de l'error que comet el PP. Des de CCOOavisen que "la mesura afecta no tan sols els immigrants que es troben en situació irregular, sinó també aquells amb irregularitat sobrevinguda: els que actualment són titulars d'una autorització de treball i residència, però que no podran renovar-la, atesa la greu situació de crisi econòmica". Des del sindicat han rebut la mesura amb "estupor, ràbia i indignació".

Un altre dels sectors que té molt a dir en tot aquest assumpte és el dels metges. I és que, de moment, ja són 75 els facultatius de l'Arxipèlag que s'han declarat objectors de consciència i que, per tant, continuaran atenent els sense papers de les Illes. Els impulsors d'aquest registre d'objectors, la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària, esperen que en les pròximes setmanes aquesta xifra s'incrementi de manera considerable.

El Simebal, en contra

El Sindicat Mèdic (Simebal) mostrà també malestar per la mesura que vol posar en marxa l'Executiu del PP i condemnà que a partir d'ara només se'ls pugui atendre en casos d'urgències i que se'ls faci pagar per accedir de manera habitual a una consulta mèdica.

El portaveu del sindicat, Miguel Lázaro, assegurà, sobre la taxa que vol aplicar l'Executiu als sense papers per ser atesos de manera regular al sistema de salut, que és "una burla del Govern cap als immigrants perquè molts no tenen feina i per això no estan regularitzats". Reflexionà que abans de cobrar-los "haurien de quantificar el que gasten".

Lázaro confia "que Mesquida, com a home vinculat a les ONG, opti per integrar i no excloure col·lectius". El portaveu afegí que està esperançat que "el doctor Mesquida demostri una vegada més el seu tarannà solidari". Així mateix, va concloure que deixar d'atendre els sense papers comportarà "molts problemes".