Teresa Palmer, nova delegada del Govern. | Pilar Pellicer

TW
45

La nova delegada del Govern espanyol a les Illes Balears, Teresa Palmer (Palma, 1969), és professora de la UIB i aquest primer any d'Executiu Bauzá ha tingut el càrrec de directora general d'Economia i Estadístiques. Tot i que és mallorquina, prefereix respondre l'entrevista en castellà. I ho fa d'una manera clara i contundent. Ahir ja va començar a fer feina i dilluns mateix es reunirà amb els responsables dels cossos policials de l'Estat per saber què hi ha en marxa. Té clar que vol agafar les regnes de la Delegació com més aviat millor i ja ha renunciat a fer vacances aquest estiu.

Quins objectius teniu com a nova delegada?
Complir amb les funcions que té assignades la Delegació del Govern: la coordinació entre l'Administració de l'Estat i l'autonòmica, vetlar pel compliment de la llei i garantir la seguretat de tots els ciutadans. És una línia continuista de la de l'anterior equip.

L'oposició diu que Bauzá ha volgut al càrrec algú de baix perfil polític perquè sigui més manejable. Sereu manejable?
Qui diu això ni em coneix ni m'ha vist treballar, perquè no crec que, en cap cas, sigui manejable.

Tenir un perfil més acadèmic que polític és un inconvenient?
S'ha de començar a desenvolupar el perfil polític algun dia, jo ho vaig fer fa un any en el vessant més públic, però sempre he estat una persona del PP; la gent que em coneix ho sap de sobres.

Els darrers mesos hi ha hagut molta polèmica amb algunes actuacions policials com les detencions a Bunyola en una protesta contra Bauzá. Hi ha qui diu que sou dialogant, ho continuareu sent?
Sí. La meva idea sempre ha estat dialogar, és bàsic sobretot en els moments que passam ara, que són molt delicats. Hem de fer un esforç comú per sortir d'aquesta situació entre tots i no tenir baralles polítiques que empitjoren una situació que ja és dura.

Malgrat que seguiu una línia continuista, doncs, en aquest aspecte marcareu la diferència amb l'anterior delegat?
He de garantir la seguretat dels ciutadans a la vegada que respect el dret a la manifestació; es tracta de mantenir l'equilibri. Si hi ha manifestacions que en algun moment acaben sent perilloses per a la seguretat de cap ciutadà, hi has d'enviar més efectius policials. És pur sentit comú.

A Bunyola no semblava que hi hagués cap ciutadà que perillàs per la protesta.

En aquell moment el que es va fer va ser fer complir la llei, que és una de les funcions que ha de tenir el delegat del Govern. Simplement es va fer complir la llei.

Continuareu comptant, doncs, amb els antiavalots del Grup de Reserva i Seguretat de la Guàrdia Civil?
Comptaré amb tots els elements que siguin necessaris per garantir aquest equilibri.

Com respondreu les protestes que, cada vegada més, persegueixen el president, José Ramón Bauzá, a tot arreu on fa actes públics?
Jo respect profundament les manifestacions, tenen dret a discrepar, com hi tenim dret tots, però ho han de fer d'una manera pacífica. Es pot expressar el mateix sense la necessitat d'agredir. Aquest punt sempre ha de ser clau. Si la manifestació es revela com a perillosa o agressiva, és evident que hi ha d'haver una intervenció per evitar que hi hagi perjudicats. I és inevitable que hi hagi efectius policials que ho garanteixin. Els agents hi són per ajudar. A mi em sorprèn molt que es vegin com una amenaça, ja que el que fan és garantir la seguretat, no són l'element a combatre i a enfrontar-se. Aquesta idea m'agradaria que canviàs per a la societat.

Hi ha un sentiment d'enfrontament vers la Policia per part de la població?
Amb els incidents que hi ha hagut en aquest sentit, sembla que hi ha gent que els veu com una amenaça i això és un profund error.

Aquest mes s'han denunciat dos casos de discriminació lingüística per part de la Guàrdia Civil: el d'un al·lot de Maulets, Enric Alcover, arrestat a Biniali per dirigir-se als agents en català, i el de Jordi Alegre, que intentà fer una denúncia en català.
És la seva versió, això s'analitzarà i també es mirarà la versió de la Guàrdia Civil, que ha de ser escoltada. Sempre hi ha dues parts i s'han d'analitzar totes dues.

Aquesta mena d'incidents no són nous. S'ha de fer res per sensibilitzar els agents, sobretot els que vénen de fora?
No, és que em sembla que parteixes d'una premissa que jo trob falsa, que és que hi ha un rebuig per part de la Guàrdia Civil al català, i no em pareix del tot correcte.

Indagareu per saber d'on han sortit les filtracions que hi ha hagut sobre la investigació per corrupció al vostre predecessor, José María Rodríguez?
Faré que es compleixi la llei i faré un seguiment de la investigació. No pens fer cap acció que no siguin estrictament aquestes. Per tant, la investigació seguirà el seu curs com toca.

Durant un any heu comunicat en nom del Govern les xifres de l'atur més dures que hi ha hagut a les Illes Balears. Com us ha fet sentir això?
Sempre he donat les dades amb molta objectivitat i prudència... però he de dir que les darreres no eren dolentes. És veritat que les interanuals eren de creixement de l'atur, però eren una reducció significativa al llarg de l'any i cal mirar l'evolució, que és el que s'ha de fer en economia. Així vaig veure que, comparada amb mesos similars d'anys passats, la trajectòria era positiva. És veritat que donar dades d'atur no és agradable, però anam bé.

Sou optimista?
Som optimista per naturalesa. Amb les mesures que s'estan prenent, que són molt dures i doloroses, i em saben greu de veritat, posarem la base per a una recuperació econòmica.