TW
3

El Govern balear no ha descartat el projecte de remodelació del port de Palma presentat aquesta setmana pel promotor Ronald Ras. Malgrat els antecedents de l'holandès, que ha deixat projectes urbanístics a mitges a Santa Ponça i a Múrcia, l'Executiu manté que aquest només és el representant legal del grup inversor que hi ha darrere, que té "unes disponibilitats de capital milionàries", però que no hi té res a veure. Ara, segons avançà ahir el portaveu Rafel Bosch, les institucions implicades analitzaran la viabilitat del projecte presentat i, si els convenç, convocaran un concurs públic internacional per remodelar aquesta zona de la capital balear.

Després del Consell de Govern, Bosch insistí que l'Executiu no avala el projecte presentat dilluns per aquest promotor al president José Ramón Bauzá que, segons el portaveu, no té cap compromís signat amb ell. Recalcà que, en cap cas, no es podria portar a terme una adjudicació directa perquè s'executàs aquest projecte. "No hi ha un suport a un projecte perquè no n'hi pot haver", afegí el portaveu, qui reiterà que una operació d'aquesta magnitud requereix un concurs públic. En aquest sentit, no es considerà desautoritzat pel vicepresident econòmic, Pep Ignasi Aguiló, que l'endemà de la presentació de la iniciativa (amb compareixença pública de Bosch inclosa) marcà distàncies.

El conseller anuncià que el primer que es farà ara serà constituir una comissió entre totes les institucions involucrades (Govern, Autoritat Portuària, Ajuntament de Palma i el Consell) per valorar la proposta, analitzar la viabilitat d'una actuació d'aquesta envergadura i avaluar la capacitat del grup que hi ha darrere. Si interessa, es convocaria un concurs públic, en el qual els inversors que ara han presentat el seu projecte concorrerien en igualtat de condicions amb qualsevol altre grup inversor interessat. Per contra, si no interessa a les institucions, no es continuarà el procés.

Segons Bosch, aquesta és la manera de procedir quan és el capital privat el que agafa la iniciativa. Recordà que fa anys que es parla d'una remodelació integral del port de Palma i que l'anterior executiu progressista hi estava d'acord. Però deixà clar que ara just s'actuarà al port si la iniciativa és privada, perquè en la situació actual no hi ha doblers públics.

El pla de remodelació presentat per Ronald Ras podria generar, segons ell, gairebé 50.000 llocs de feina. Els promotors de la iniciativa asseguren que té el suport de capital nord-americà i alemany, que es podria començar en un any i executar-se en cinc i que caldria una concessió de l'explotació per 40 anys més.