AppleMark | Joan Riera

TW
31

El Govern rematà ahir les retallades aprovant una forta pujada de les tarifes de tren, metro i autobús, que farà que el bitllet senzill del ferrocarril o del metro s'incrementi més d'un 50% a partir de dimecres.

Ara, el tiquet senzill de metro passarà dels 0,95 euros actuals a costar un euro i mig (un 57,8% més), i el mateix passarà amb el de tren de Palma a Marratxí. El bitllet senzill de ferrocarril entre Palma i Santa Maria o Binissalem, per exemple, creixerà un 57,6% i passarà d'1,30 euros a 2,05 euros. El trajecte entre Palma i Inca s'encareix un 52% i, si fins ara valia 1,85 euros, ara en seran 2,80. Finalment, un Palma-Manacor o un Palma-sa Pobla passarà de valer 2,45 euros a 3,80 euros (+56%).

Els bitllets senzills són els que més augmenten perquè, segons el Govern, són els que menys utilitzen els usuaris habituals. Els senzills reduïts, amb un 50% de descompte per a joves, pensionistes, jubilats o famílies nombroses, pugen en la mateixa proporció.

Els títols T20 o T40, que permeten 20 o 40 trajectes amb metro, tren o autobús, pugen de mitjana un 20%. Aquests títols multiviatge són els més emprats pels usuaris habituals. A partir de diumenge, una targeta T20 per a la zona de Palma i Marratxí passarà de costar 12,15 euros a 16 euros (un 31,7% més). Iuna targeta de 20 viatges per als trajectes més llargs, per exemple entre Palma i Alcúdia o Artà, passarà dels 45,45 euros actuals als 49 (un 7,8% més). En les targetes de 40 viatges, el trajecte més curt s'encareix un 23,7%, passant dels 19,40 euros als 24, i el més llarg s'apuja un 21,5%, dels 60,60 euros als 73,60 euros.

El preu del transport en autobús (que s'encareix amb l'augment de la T20 i la T40)s'ajusta perquè el bitllet mínim costi un euro i mig, com el del metro i el tren. L'Executiu considerà l'increment de tarifes "assumible" i el justificà per "assegurar la sostenibilitat del sistema a curt termini" i "com a millor garantia per poder continuar prestant el servei actual". Tren i metro costen cada any 75 milions i els tiquets només entren 5 milions. Ara, el Govern preveu obtenir 3 milions més sense perdre usuaris. El portaveu, Rafel Bosch, explicà que la pujada no s'inclogué en la retallada perquè afecta el pressupost d'una empresa pública, SFM. També digué que ahir no es parlà de reduir freqüències. A més, l'Executiu justificà l'increment per corregir el desequilibri entre el preu de l'autobús i el del tren i perquè els preus no es tocaven des de 2008. PSM-IV-E ho considerà "abusiu" i denuncià que el Govern "no fomenta el transport públic".