El Consell de Política Fiscal i Financera aprovà ahir tots els plans d’ajust presentats per les comunitats, excepte el d’Astúries. | JUAN MEDINA

TW
7

El Govern central aprovà ahir el pla d'ajust presentat per l'Executiu balear, que inclou retallades de despesa pública, el tancament de dos hospitals i l'increment d'imposts per estalviar un total de 347,9 milions del pressupost d'enguany (un 10%) i poder complir amb l'objectiu del dèficit públic de l'1,5% del PIB. El vistiplau, que suposa que Balears eviti la intervenció, es donà en la reunió del Consell de Política Fiscal i Financera, que presidí el ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, i que reuní els consellers autonòmics d'Hisenda. L'única comunitat que va suspendre és Astúries.

El vicepresident econòmic, Pep Ignasi Aguiló, que acudí a la cita amb el director general de Pressuposts, Toni Costa, es mostrà satisfet per l'aprovació del pla d'ajust, perquè suposa "un reconeixement a la feina feta no només en l'elaboració del pla, sinó a la tasca que fem des del primer dia que entràrem al Govern per equilibrar els comptes públics". El responsable apuntà que l'OK de Madrid demostra que les mesures incloses en el pla d'ajust autonòmic són "serioses i realistes" i permetran complir l'objectiu del dèficit. El popular defensà que l'austeritat "no és incompatible" amb el creixement econòmic, sinó que és un pas previ.

El pla d'ajust presentat pel Govern, que segons Aguiló no ha patit canvis respecte de la proposta feta pública, és l'únic de l'Estat que inclou el tancament de dos hospitals públics, el Joan March i el General. També suposarà l'acomiadament d'interins (l'Executiu ha reconegut que seran més d'un miler) i la baixada de retribucions de la resta d'empleats públics, que hauran de fer més hores (la jornada passarà de 35 a 37 hores i mitja).

Notícies relacionades

En matèria educativa, per exemple, suposarà que s'incrementi la xifra d'alumnes per aula o que se suspenguin ajuts econòmics. En matèria sanitària, a més del tancament d'hospitals, es reduirà l'horari dels centres de salut, es llogaran espais de Son Espases a la iniciativa privada i s'hi farà pagar per aparcar. Les mesures de contenció de despesa suposaran la retallada de partides de totes les conselleries, però també l'eliminació de funcions del Consell Econòmic i Social (CES)i del Consell de la Joventut (CJIB). Mesures similars s'hauran d'aplicar al Parlament i a la Sindicatura de  omptes. Tot plegat suposarà retallar 263,67 milions.

Però el pla, així mateix, inclou l'increment d'ingressos, bàsicament a partir d'una pujada d'imposts que ja ha entrat en vigor. A més de l'aplicació del cèntim sanitari, que grava amb 4,8 cèntims el litre de carburant, s'augmenten els imposts per a la compra d'immobles usats d'alt valor i per a cotxes potents nous i de segona mà. També es preveuen desgravacions fiscals per a l'adscripció a mútues sanitàries privades, un pla de millora de la recaptació i un pla de lluita contra el frau fiscal. Al marge d'això, es vendrà patrimoni públic i es permetrà l'entrada de capital privat a IB3. Els ingressos addicionals prevists pel Govern amb aquestes mesures suposaran 84,28 milions.

Abans de la reunió del Consell de Política Fiscal i Financera, Aguiló i la resta de consellers d'Hisenda del PPes reuniren amb Montoro i la secretària general, Dolores de Cospedal, a la seu del partit, al carrer Génova de Madrid. Aguiló avisà després que les iniciatives del Govern "donen fruits" i espera que Balears se situï " al capdavant de l'activitat econòmica i la recuperació".