Els sindicats ultimen aquests dies els preparatius per a la vaga general i les protestes previstes per a demà. | Jaume Morey.

TW
0

El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) va suspendre ahir "per via especial" l'acord del Consell de Govern de divendres que feia referència als serveis mínims del transport escolar, el servei de menjador i els conserges dels col·legis, i el 60% del transport no regular.

La suspensió feia referència a un recurs contenciós presentat pels sindicats UGT i CCOO, que reclamaven una mesura cautelaríssima per aturar-los. Segons els sindicats, els serveis mínims acordats per l'Executiu en aquests casos "no són essencials", pretenen "desbaratar" el dret constitucional a la vaga "i mantenir la normalitat per deslegitimar els efectes de l'aturada general". Per tot plegat, els consideren abusius. Amb tot, el conseller de Presidència, Antoni Gómez, apuntava ahir que avui defensaria els serveis mínims davant del tribunal i que explicaria que són necessaris i essencials.

Segons Gómez, és "normal" que el TSJIB hagi citat els representants dels sindicats i de l'Executiu per arribar a un acord respecte dels serveis mínims, però va insistir que els que decidiren són els que calen per dur els infants a escola i per transportar els turistes que hi ha a l'Arxipèlag.

Segons els sindicats, ni els menjadors escolars ni els conserges dels col·legis no es poden considerar "serveis essencials", llevat que es pretengui aparentar normalitat per evitar que els efectes de l'aturada siguin massa evidents. Sigui com sigui la qüestió s'haurà de resoldre avui mateix, abans de la vaga general que comença oficialment a mitjanit.

Notícies relacionades

On sí que s'arribà a una entesa sobre els serveis mínims és a l'Ajuntament de Palma. Hi haurà 31 bombers fent feina i dues persones a la sala de control de trànsit, a més de 43 autobusos circulant per la ciutat, segons l'acord que tancaren ahir l'equip de govern i els sindicats. També continuaran treballant un arquitecte municipal, dos operaris de la funerària per cada torn, 70 femeters i 76 treballadors del departament d'aigües d'Emaya.

A banda d'això, diversos col·lectius s'afegiren fins ahir horabaixa a la convocatòria conjunta de CCOO, UGT i l'STEI-i per a la vaga general en contra de la reforma laboral i de la política de retallades dels serveis públics.

Segons informaren els sindicats, ahir ja s'hi havien sumat el GOB, la FACUA, la Federació d'Associacions de Veïns, l'associació Memòria Històrica de Mallorca, el Sindicat de Periodistes de les Illes Balears, l'Assemblea de Cooperació per la Pau, l'Agrupació de Professionals de l'Àmbit Social, la Unió Cívica per la República i els partits PSM-IV-ExM i Esquerra Unida

Esquerra Unida, de fet, ahir feia una crida general als ciutadans perquè participin en la vaga i en les manifestacions, però també perquè no consumeixin. Proposen que demà ningú no compri, "no freqüenti bars, restaurants i establiments de lleure" i es gasti tan poca electricitat com es pugui.