La setmana vinent es compliran cinc anys de la inauguració del velòdrom Palma Arena, recinte esportiu que per extensió ha donat nom a un procés judicial per corrupció amb més de 25 peces separades, entre elles la que investiga al duc de Palma, Iñaki Urdangarin.
La sentència coneguda avui -per la qual l'expresident balear Jaume Matas ha estat condemnat a sis anys de presó per beneficiar amb diners públics al periodista que li escrivia els discursos- no és més que la primera «peça» del cas Palma Arena que queda judicialment resolta.
L'origen de la investigació es remunta a la denúncia del conseller d'Esports de Balears, Mateu Cañellas (UM), qui a l'octubre de 2007 va assegurar que l'anterior govern autonòmic -del PP i presidit per Matas- havia autoritzat una despesa total de 90,6 milions d'euros per al velòdrom Palma Arena, gairebé el doble dels 48 milions pressupostats.
Un mes després, el Jutjat d'Instrucció de Palma i la Fiscalia Anticorrupció van obrir una inspecció i, finalment, a l'agost de 2008 es va iniciar en el Jutjat nombre 3 de Palma la instrucció judicial per la possible comissió de delictes de malversació de cabals públics, falsedat i suborn en relació a la construcció del pavelló.
En el cas hi ha una trentena de persones imputades, la majoria polítics, executius i tècnics.
Des del 29 de desembre de 2011, entre ells està el duc de Palma, Iñaki Urdangarin, per presumptes irregularitats en les relacions entre el govern balear i l'Institut Nóos, que presidia.
La que afecta a Urdangarin és potser la peça que ha tingut major repercussió mediàtica i en ella s'investiga la presumpta il·legalitat dels convenis signats en 2005 i 2006 entre la Fundació Illesport, l'Institut Balear de Turisme (Ibatur), dependents del Govern balear, i l'Institut Nóos, presidit llavors pel duc de Palma.
Altres rostres coneguts han declarat davant el jutge en diferents apartats del cas Palma Arena com el productor de televisió José Luis Moreno i l'arquitecte Santiago Calatrava.
La peça en la qual es va jutjar el pagament d'un presumpte suborn per part de Moreno a Matas va quedar arxivada al març de 2011, mentre que la relativa a la suposada contractació irregular de Calatrava per realitzar un avantprojecte d'una òpera a Palma segueix pendent.
Però el principal protagonista del cas Palma Arena és Jaume Matas, expresident balear, qui va abandonar el PP el 29 de març de 2009, la vespra que es decretés per a ell presó provisional amb fiança de 3 milions d'euros -rebaixada a l'octubre de 2011 a 2,5 milions- que va pagar per mantenir-se en llibertat.
En aquest primer judici, Matas ha estat condemnat a penes que sumen sis anys de presó. Però la resolució judicial del cas Palma Arena no ha fet més que començar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.