TW
12

Mallorca podria quedar sense servei de transport regular de passatgers a final de mes, segons indicaren ahir des de la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT). Les empreses concessionàries ho han anunciat amb temps i forma al Govern, en concret al Consorci de Transports, dependent de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori. La situació en què es troben respon als impagaments de l'Executiu; moltes de les empreses estan "ofegades" econòmicament, ja que acumulen un deute de 4,3 milions d'euros. Per això, si no cobren, es veuran obligades a aturar el servei. Aquesta decisió comportaria la tramitació d'expedients de regulació d'ocupació temporals, que afectarien 355 treballadors de l'Illa, segons dades de la patronal.

Tanmateix, el portaveu del Govern, Rafel Bosch, llançà ahir un missatge de tranquil·litat a la ciutadania i a les companyies, i assegurà que l'Executiu "fa feina" per establir unes previsions de pagament al sector del transport i a d'altres. "Aquest febrer, a través de crèdit, es pagarà, i el mes de març no hi haurà problemes", sentencià Bosch, amb referència tant a les línies regulars d'autobusos com al transport escolar.

Pagaments

No és la primera vegada que el sector del transport regular fa pública la seva delicada situació arran dels impagaments del Govern. El gerent de la Federació, Salvador Servera, explicà que fa mesos que mantenen contactes amb els responsables de la Conselleria per intentar trobar una solució. Això no obstant, lamentà que la problemàtica persisteix.

Servera apuntà que al llarg de l'any passat es van fer dos abonaments -que ja efectuà el nou Executiu- i que es van pagar els mesos de juliol i desembre. Això no obstant, el contracte de la concessió estableix que "es pagarà mensualment".

Des de la patronal manifestaren que durant aquest temps les empreses han estat finançant amb recursos propis les despeses generades per l'activitat, entre les quals destaquen les nòmines del treballadors, l'adquisició de carburant -que ha registrat grans augments- i el manteniment dels vehicles. Tanmateix, "en alguns casos s'han produït retards en els abonaments de les nòmines", explicà Servera, qui afegí que "mai no s'havia viscut una situació semblant" en el sector, tot i que algunes societats ja fa 70 anys que es dediquen al transport regular.

El cessament de l'activitat podria tenir conseqüències també al transport escolar, encara que en aquest cas es negocia de manera directa amb la Conselleria d'Educació. "Hi ha molts ciutadans que fan servir el Transport Interurbà de Balears (TIB) per als desplaçaments diaris i som conscients que la mesura tindrà efectes negatius", manifestà Servera. De fet, aquestes línies de bus tenen aturades als hospitals per als usuaris de la Part Forana, que també se'n veurien afectats.

Eivissa i Menorca

Aquesta situació d'impagament també perjudica les concessionàries de Menorca, Eivissa i Formentera, a les quals "se'ls deu tot el 2011". De moment, però, no es plantegen deixar d'operar i estan en negociacions amb els respectius consells. "El problema que tenen és el deute del Govern a les institucions insulars", indicà Servera.

Davant aquesta situació, en què les entitats financeres "ja no donen crèdit", la FEBT es planteja sol·licitar una moratòria fiscal o la suspensió de l'ingrés a l'Administració Tributària de l'IVA de les factures pendents de cobrament i la compensació dels deutes amb l'Administració autonòmica.