TW
2

La connectivitat aèria es redueix de manera considerable els mesos d’hivern a les Balears. A Eivissa, hi ha 100 connexions manco durant la temporada baixa; a Menorca, es perden 63 destinacions a les quals es pot volar; i a Mallorca, hi ha 147 rutes menys. Tanmateix, Menorca i Eivissa són les més perjudicades. A més, aquest hivern també ha minvat la connectivitat respecte de l’hivern passat.

Els aeroports balears són eminentment turístics: mentre que els mesos d’estiu esdevenen les portes del món, durant els d’hivern l’activitat és mínima. Aquest fet, a banda d’afectar els residents, té conseqüències per a l’activitat turística, principal sector econòmic de les Illes. Tanmateix, aquest problema no és nou, però de moment cap govern –ni central ni autonòmic– no ha pogut invertir la tendència.

Europa
De fet, aquest hivern, i d’acord amb la informació d’AENA, els aeroports d’Eivissa i Maó només disposen d’una connexió europea un dia a la setmana respectivament. Així, Menorca tan sols està connectada amb Londres-Gatwick i Eivissa, amb Düsseldorf (Alemanya). La resta de rutes directes d’aquests dos aeroports són estatals.

A Mallorca, aquest hivern hi ha 44 connexions internacionals directes i 17 d’estatals. Fora de l’Estat, la majoria de vols que es realitzen són a Alemanya i a la Gran Bretanya, com els mesos d’estiu, encara que n’hi ha manco. Amb tot, a algunes ciutats hi ha trajectes cada dia, com a Berlín i a Düsseldorf. Sobre això, s’ha de tenir en compte que l’aerolínia alemanya Air Berlin té base d’operacions a Son Sant Joan i, a més, fa servir pràcticament en exlcusiva el nou dic hub (centre de distribució) de l’aeroport de Son Sant Joan. Pel que fa a destinacions no europees, l’hivern és possible volar a Alger (Algèria) i a Nador (Marroc).

Problemàtica

La diputada socialista i exconsellera de Turisme, Joana Barceló, recordà que aquest hivern les Balears han perdut al voltant de 800.000 seients respecte de l’hivern passat. Barceló, conscient que les aerolínies no passen per un bon moment, es demana què fa el Govern per garantir la connectivitat. En aquest sentit, la socialista recriminà al conseller de Turisme, Carlos Delgado, que encara “no hagi aclarit” la feina que es fa en aquesta matèria. Barceló creu que s’hauria de treballar de manera permanent amb les companyies per garantir la connectivitat i signar convenis “si és necessari”. I és que aquest hivern no hi ha connexió directa entre Eivissa i Menorca.

Precisament les illes menors són les més damnificades i des de Menorca la plataforma civil El transport aeri ofega Menorca treballa  molt en aquest handicap. Tot i la repercussió d’aquest grup, el portaveu, Anton Soler, lamenta que “de moment no hem aconseguit res”. Això no obstant, la plataforma té el compromís de Delgado i del director general d’Aeroports, Antoni Deudero, de fer feina plegats per elaborar un document amb la situació i les necessitats dels menorquins amb l’objectiu de reunir-se amb els nous responsables del Govern central.

Menorca és l’illa més perjudicada, especialment els mesos d’hivern. Enguany s’han reduït les connexions amb la Península i una de les principals queixes és que en moltes ocasions les freqüències “canvien d’un dia per l’altre”. Air Nostrum deixà de volar a Madrid i ara els menorquins han de fer escala a Palma per poder viatjar a Madrid segons l’horari. A més, els preus dels bitllets no són gens econòmics i els vols interinsulars  tenen un cost de 100 euros per trajecte.