Són alguns dels resultat del "Estudi sobre la Convivència Escolar en l'Educació Secundària de les Illes Balears" que recull les opinions d'alumnes, famílies, professors, orientadors i equips directius dels centres balears i el qual ha presentat avui el conseller d'Educació, Cultura i Universitats, Rafel Bosch.
En l'anàlisi de la qualitat de la convivència, l'estudi reflecteix que la majoria d'alumnes de les Illes Balears manifesta que es troba bastant satisfet o molt satisfet amb la convivència i les relacions que estableix a l'escola, segons un comunicat de la Conselleria.
El 86,3% d'alumnes valora de forma positiva les relacions amb els companys, el 82,5% amb el que s'aprèn en el centre i un 79% la relació entre la família i el centre.
Les relacions amb el centre en general i amb els professors se situen en una posició intermèdia (73% i 70%), seguides de les relacions que els afecten de manera més puntual (orientador 64%, director 59% i conserges 54%).
Tanmateix, un 59,7% d'estudiants està poc o res satisfet amb els professors; un 13,7% cap als seus companys, un 30,8% amb la direcció del centre i en conjunt el 26,6% d'alumnes està poc o res satisfet amb el centre.
Per la seva part, més del 95% dels professors valoren la qualitat de la convivència com a bona o molt bona. A més, més d'un 82% participaria en els processos per a la millora de la convivència escolar i més d'un 72% creï que influeix positivament en la vida d'altres persones.
Més del 70% dels alumnes balears afirma que les seves famílies estan bastant o molt contentes amb els centres i el 75% dels professors considera que els centres es donen les condicions ideals per a la participació de les famílies als processos d'execució i de participació en les activitats educatives i a la presa de decisions relatives al projecte educatiu.
La segona part de la publicació fa referència als obstacles a la convivència i el més destacats pels professors, els treballadors en el departament d'orientació i els equips directius és l'93sència de disciplina en la família, amb un 82,4%.
També consideren un obstacle la falta d'implicació de les famílies (70,6%), la falta de suport de l'Administració (58,8%), la insuficiència dels mitjans dels quals disposa l'escola per afrontar els reptes actuals (52,9%) i la falta de formació dels professors per resoldre els problemes que planteja la convivència (47,1%).
La tercera part d'aquest estudi parla de les condicions per construir i millorar la convivència. Les dades mostren que l'escola ha preparat i desenvolupa accions per millorar la convivència, tanmateix, cal incrementar les mesures adoptades de manera que arribin a tots els centres ja tots els casos.
Segons l'estudi, és necessari una bona coordinació i una avaluació sistemàtica que permeti conèixer les millors pràctiques i detectar els possibles riscs.
Entre les necessitats més rellevants destaquen la formació dels professors sobre com millorar la convivència, equips de mediació i resolució de conflictes en múltiples nivells i creació en els centres d'equips d'alumnes per millorar la convivència, entre d'altres.
El comunicat assenyala que els participants en l'estudi valoren la convivència escolar, de forma majoritària, com a bona o molt bona en gairebé totes les qüestions plantejades.
2 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Clar, els seus refernts són Beléns Estebán, Gran Hermanos, Pocholos, Salvados,etc etc
Els adolescents, en general, no tenen aquests interessos ni un criteri definitivament format. Quan hagin passat el "xarampió", la seva visió serà tot una altra.