Jaume Matas i la seva família assistiren a la missa de Matines, a la Seu. | Jaume Lladó - J. Lladó.

TW
2

El judici contra l'expresident balear Jaume Matas per una peça del cas Palma Arena, que se celebrarà durant tot el mes de gener, retardarà possiblement les declaracions davant del jutge dels principals implicats en la presumpta trama corrupta vinculada a l'Institut Nóos, que va ser presidida per Iñaki Urdangarin.

Segons han informat avui Efe fonts de la investigació, això ocorrerà perquè en el judici contra Matas, que se celebrarà a l'Audiència de Palma durant tretze dies de gener, del 9 al 31, seran presents com a acusació els fiscals Anticorrupció de les Balears i no podran en principi prendre declaració als imputats i testimonis.

Les citacions dels implicats en Nóos es fixaran una vegada s'aixequi el secret del sumari que pesa sobre la causa, una cosa que ocorrerà en uns dies, després que el passat dia 25 vencés el termini i es tornàs a prorrogar, han indicat les mateixes fonts.

Mentre, els investigadors analitzen tota la documentació confiscada durant els nombrosos registres duts a terme en empreses i institucions de Barcelona i València dins d'aquesta peça del cas Palma Arena, que versa sobre una presumpta desviació de diners públics cap a l'institut sense ànim de lucre.

La Fiscalia Anticorrupció de les Balears i el jutge José Castro, titular del Jutjat d'Instrucció 3 de Palma, investiguen un presumpte "entramat societari" teixit suposadament per Urdangarin i el seu soci Diego Torres per "apoderar-se de fons públics i privats" que va rebre Instituto Nóos.

Notícies relacionades

El fiscal defineix Nóos com "una espècie d'ONG dedicada a projectes socials" que en realitat es va emprar amb finalitats lucratives.

Entre altres coses, s'investiguen els convenis que va firmar Nóos el 2005 (quan Urdangarin el presidia) i 2006 amb el Govern balear per un total de 2,3 milions d'euros per organitzar un fòrum esportiu, uns diners que Anticorrupció sospita es va desviar a empreses vinculades al duc de Palma i el seu soci, Diego Torres.

A més, l'institut va percebre uns 2 milions d'euros del València Turisme Convention Bureau i de CACSA, dependents respectivament de l'Ajuntament de València i de la Generalitat Valencià, per organitzar entre 2004 i 2006 les jornades València Summit sobre esdeveniments esportius.

En aquesta peça també està implicat l'expresident balear Jaume Matas, que serà jutjat a partir del 9 de gener pels presumptes pagaments fraudulents amb fons públics, per valor de 483.186 euros, que el Govern balear va fer el periodista que li escrivia els discursos.

Matas s'enfronta en el seu primer judici del cas Palma Arena a una petició fiscal de 8 anys i mig de presó.