Molts retrets, poques solucions i un renou de fons, amb crits, sirenes i botzines. La protesta del moviment del 15-M es colà ahir en el cara a cara dels candidats de PSIB i PP a les generals, retransmès per IB3 en prime time.
El debat entre Miquel Ramis (PP) i Pablo Martín (PSOE) reproduí eslogans de campanya i estratègies ja vistes en el cara a cara Rajoy-Rubalcaba, amb la diferència que a Balears hi havia un invitat inesperat: el moviment 15-M. Membres del col·lectiu es presentaren a la seu de la cadena i no aturaren de fer renou durant l'emissió.
El mateix moderador, Joan Frontera, hagué d'explicar que provenia de persones d'aquest moviment i recordà que el debat estava autoritzat per la Junta Electoral. La resta, moltes acusacions, poc debat i poques propostes concretes en un cara a cara centrat en la crisi.
El socialista Pablo Martín (Palma, 1976) emulà el seu líder, Pérez Rubalcaba, inquirint el seu contrincant. I el popular Miquel Ramis (Muro, 1958) imità Mariano Rajoy quan evità concretar.
Martín defensà que amb el PSOE hi ha avanços socials i acusà el PP d'amagar el seu programa, perquè "la gent no els votaria si sabessin què és el que volen fer"; de "mentir" amb propostes que no poden complir, com la de l'IVA; i d'haver estat en l'origen de la crisi.
En clau balear, afirmà que amb el PP al Govern s'ha incrementat l'atur i que amb el PSOE ha millorat el finançament. El socialista, que concretà propostes, acabà dirigint-se als decebuts amb el PSOE i els avisà que "l'abstenció i la indiferència no construeixen hospitals ni escoles, ni atorguen pensions". Ramis, en canvi, afirmà que "el PSOE no ha fet els deures en economia i ha maltractat les Balears". Va retreure al socialista l'increment de l'atur, les retallades socials, el fracàs escolar i el dèficit públic sanitari. "Vostès han creat un estat del benestar de disseny, de boqueta, i nosaltres creim que el millor estat del benestar és el que dóna lllocs de feina". El popular, que acusà el PSOE d'enfrontar els espanyols, acabà afirmant que "el PP no ofereix miracles, sinó feina, amb seny. Sabem què hem de fer i tots junts en sortirem".
Els dos candidats es presentaren sense corbata, empraren el català i el castellà (el socialista optà més per l'espanyol) i recorregueren als temes balears per reforçar les exposicions. Martín fou l'únic que mostrà gràfics i Ramis travelà en no conèixer el director general de Pressuposts del PP. El moderador gairebé no va tenir feina.
A falta de la convidada d'IB3, enxarxats a Twitter
Els econacionalistes de PSM-IV-ExM no volgueren quedar ahir fora del debat entre candidats. Però com que no havien estat convidats al cara a cara d'IB3, s'inventaren el seu. "Potser no m'hi han convidat perquè som el més guapo", deia Miquel Ensenyat davant una cinquantena de simpatitzants que comparegueren al bar Youth Hostel de la Gerreria.
L'objectiu era fer una festa 2.0, en la qual els assistents poguessin tuitejar les seves preguntes als candidats i que aquests, en temps real, els les responguessin a veu alçada. Dit i fet, els comentaris i preguntes, amb el hastag Festa 2.0, començaren a omplir la xarxa. Antoni Verger, regidor de la coalició a Palma, penjava el lema @ensenyat a Madrid!; mentre que el seu company a Cort, Antoni Noguera, assegurava que la seva festa era "una alternativa al debat sectari i excloent d'IB3".
La candidata al Senat, Francesca Mas, feia en canvi referència a la importància de les noves tecnologies per a la lluita social. "Han estat clau en la primavera àrab". També apuntava que els islandesos han anomenat la seva reformada carta magna Constitució 2.0. La importància de les noves formes de comunicació quedà patent en la campanya de vídeos que han penjat a YouTube, entre els quals destaca un muntatge que fa referència al dictador Francisco Franco i una altra versió de la pel·lícula L'enfonsament (cercau "Hitler no pensa diferent").
Tota la campanya, per enviar el batle Ensenyat a Madrid. I un rum-rum: si finalment surt diputat, qui s'encarregarà de la batlia? No és el moment d'especular, matisaren des del PSM, però no era l'únic esporlerí present a la festa d'ahir. Ara bé, no serà fàcil enviar-lo a Madrid. Biel Huguet, empenta a empenta, intentarà atreure els votants de Convergència per les Illes. En els propers dies, de fet, pot ser que el Carles Campuzano, diputat de CiU a Madrid, visiti les Illes convidat per Entesa per Mallorca. I és que tots els fronts són oberts a sis dies del 20-N.
17 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Francesc, no sé quin interés tendràs en desacreditar Esquerra Unida, però pots estar segur que dins Esquerra Unida hi ha molts de defensors de la llengua i cultura catalanes. Esquerra Unida és el referent a Balears d'Izquierda Unida federal i defensa, des de fa anys, una organització de l'estat federal i republicana: a la pàgina 25 del programa de Izquiera Unida pots llegir: La III República es fonamentarà en un model d'Estat federal defensant-se el dret d'autodeterminació dels pobles que conformen l'Estat basat en la lliure voluntat de les parts per unir-se en un projecte comú, com una elecció lliure i democràtica dels pobles". Com pots veure, ben enfora de UPyD.
Margalideta, hay mucha gente rara en aquest Pais que hem arribat no fa molt i feim el posible per enreunar amb mallorquói asixí que aguantate un poco mar.rgalideta. que hi hem de caber tots
Ja esta be de Rajoy i Rubalcaba. La gent no sap ni que vota. He trobat aquest article que es molt interessant: http://illenca.blogspot.com/2011/11/que-triam-el-20n.html
IU només té sentit de ser a terres castellanes. Als altres territoris de l'estat, per la seua naturalesa de respectar les diferents nacionalitats, els que a Castella estarien amb IU, són en altres partits propis, com PSM o Iniciativa. Els que han volgut quedar a IU a Mallorca, senzillament són catalanofòbics i estarien millor amb el partit de Rosa Díez. Els candidats de PPSOE, cada dia més semblants a una post. És evident que no hi pot anar ningú més a debatre perquè el festival que tenen muntat no admet cap canvi en res i no suportaria la presència de ningú que fes pensar el televident.
A jo me vàren dir "marrana" per escriure en Català a un diari mallorquí que s´escriu en Castellaa. Ho dic per que hi ha gent que escriu aqui en una llengua rara i nosaltres no deim rès (més educació).
Jo he depositat les paperetes del PP, PSOE i UPyD al contenidor de reciclatge de paper. Així seràn utils almeys una vegada.
el señor de nemdio ué es el de los sociolistos o de los otros? es que sale en todas las películas .El otro día -el domingo -salía en la uno detrás de urdangarín. ¿es el hombre este´engominado de la casa reial? o es el que tenemos que votar? es que parese el candidato por lo menos del prí.
El Señor d'emig de enmedio ¿no es el suro el corcho que siempre está ern la superficie gobienen los que gobiernen.? Parece un mexicano de chiua-uá. Es que es coyonut los hay - periodistas- de izquierdas de puta madre de derechas- ahora les toca a ellos- que están infrautilizados y que valen un coió pero no sé porqué siempre salen a la superficie los mismos. ?no hay otros con o sin carné que no sea el don Juan éste que puedan presentar con menos acento mejicano y mejor mucho mejor a los dos espadachines del pp y del psoe obrero español? es que no em pug donart pasada dels surors no pug.
Hi ha més vida més enllà del PP i del PSOE, jo per començar els retornaré les paperetes que m'han enviat.
Ja queda menys per tenir en Miquel a Madrid, entre tots podem!!! PENSA DIFERENT!