MANIFEST
Manifest en defensa de l'ensenyament públic
Les entitats més representatives de la comunitat educativa de les Illes Balears, des de la Federació Autònoma d'Associacions d'Estudiants (FADAE), les Federacions d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (COAPA i FAPA Mallorca) i les organitzacions sindicals ( STEI, CCOO i UGT), veim amb indignació com el Govern de les Illes Balears redueix el pressupost d'Educació per al proper any 2012 en 55 milions d'euros. Les reiterades manifestacions de diferents responsables del Govern de les Illes Balears definint l'educació com una de les màximes prioritats del Govern i expressant la seva disponibilitat a millorar i a potenciar el sistema educatiu de les Illes Balears no es corresponen amb el fet que el Pressupost del 2012 per a Educació es retalli un 6,70%, a més de les rebaixes que ja s'han produït durant aquest inici de curs. Amb aquestes retallades, les "autopistes de l'Educació" del president José Ramón Bauzá queden en una presa de pèl per a la ciutadania i comprometen el futur de la nostra societat. La reducció de les taxes d'abandonament escolar i de fracàs escolar a les Illes Balears necessiten de més i millors inversions en Educació, equiparant-la amb la inversió en Educació que duen a terme als països més avançats del nostre entorn superiors al 6% del PIB. Els doblers que s'estalviï l'Administració els acabarem pagant de manera directa els ciutadans.
Aquesta reducció del pressupost d'Educació es concretarà en les següents retallades, algunes de les quals, de fet, ja s'han produït:
- Retallada dels programes d'atenció a l'alumnat amb més necessitats educatives, supressió de professorat d'atenció a la diversitat, de programes de reforç educatiu i d'acolliment lingüístic i cultural per a la població nouvinguda.
- Retallada de les inversions en la construcció i reforma d'infraestructures educatives ja planificades amb el manteniment d'aules prefabricades que comporta i els problemes estructurals i de saturació de molts de centres educatius o de seguretat per deficiències als edificis més antics.
- Retard en el pagament de les dotacions econòmiques dels centres educatius, que suposen problemes en el pagament de l'electricitat, aigua, calefacció, despeses de manteniment, dotació de material d'aula i escolar, laboratori, cicles formatius, restriccions en les fotocòpies, material informàtic, etc.
- Eliminació i manca de places de cicles formatius, escoles d'idiomes i escoles d'adults.
- Desaparició d'activitats complementàries, sortides educatives, camps d'aprenentatge i tallers educatius. Desaparició de serveis complementaris (escoles matineres, menjadors escolars, transport escolar, assistència els horabaixes).
- Reducció dels Equips d'Orientació Educativa i dificultats per als equips itinerants en els seus desplaçaments.
- Supressió de les substitucions per a baixes o permisos inferiors a 30 dies, cosa que suposa que els alumnes no disposin de professor durant almenys aquest temps (un 15% del calendari lectiu).
- Increment de les ràtios d'alumnes per professor i d'hores lectives, fet que implica una major dificultat a l'atenció individualitzada, d'increment de càrrega laboral per al professorat, d'impossibilitat de fer desdoblaments i programes d'innovació pedagògica i una reducció d'hores de coordinació.
- Suspensió de programes i ajudes de formació del professorat, d'actualització
tecnològica, pedagògica, atenció a la diversitat, multiculturalitat, reciclatge de català, etc.
- Retallades pressupostàries a la Universitat, de programes d'innovació i investigació. Suspensió de noves carreres i increment de les taxes universitàries.
- Increment del cost i de l'esforç de les famílies per compensar les mancances dels centres educatius: conciliació de vida familiar, activitats extraescolars, serveis complementaris, cost de material escolar, etc.
- Retallades i supressió d'ajudes i beques de menjador, reutilització de llibres de text, transport escolar, activitats escolars i extraescolars, escoles matineres, etc.
- Les modificacions legislatives que es preparen en matèria de llengua o d'escolarització fan perillar el model d'escola inclusiva, equitativa i cohesionadora que ha donat tan bons resultats fins ara.
- Retallada o eliminació de les ajudes de les Associacions de Mares i Pares per a activitats de participació i de formació de les famílies.
- Retallades o supressió de programes socials d'inclusió d'alumnes exclosos socialment o de discapacitats i de programes educatius de formació ocupacional per a joves.
- Empitjorament de les condicions laborals, salarials i de treball dels docents amb
retallades de sous i increment d'horari lectiu.
Per tot això, instam tota la comunitat educativa, personal docent i no docent, famílies i alumnat, i tota la societat a defensar una educació de qualitat per als nostres fills i filles amb les accions que siguin necessàries i que començaran amb una gran manifestació amb altres sectors socials afectats per les retallades, convocada pel Consell de la Societat Civil de Mallorca el proper dia 12 de novembre a les 18.00 hores amb sortida des de la plaça d'Espanya de Palma.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Jo ja conec més d'un bàmbol que s'arrepenteix d'haver votat el PP. No sabien allò de "no le pidas peras al olmo".
Senyor sindicats: menys rodes de premsa i més acció. Aquest darrer cap de setmana se'ls va convidar a una reunió per veure si donàveu suport a la Vaga Universitària del pròxim 17 de novembre i... NI VAREU APARÈIXER. Sou uns hipòcrites! Mobilitzeu-vos JA!!
Fadae: órgano vació en que los estudiantes no se sienten ni representado y ni se identifica,es una organización fantasma,que no representa a los estudiantes.Mirar su pagina web http://www.fadaebaleares.org/
Els pressuposts de 2011 no existeixen. El Govern d'esquerres ni tans sols va presentar el projecte. Evidentment ni es varen discutir al Parlament ni, molt menys, es varen aprovar.
Els sindicats quan veuen que no rebràn cap tipus de subvencións, tene més mala idea que en Maquiavelo... Tot sigui per els diners.