Ribas, Caldentey, Abat, Pons i Benito, ahir durant la roda de premsa conjunta a la seu de CCOO a Palma. | M.À.Cañellas

TW
5

Els sindicats educatius (STEI-i, FE CCOO i UGT), la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (FAPA) i la Federació Autònoma d'Associacions d'Estudiants (FADAE) mostraren ahir rebuig unitari al pressupost educatiu del 2012, que preveu una reducció de 55 milions d'euros per a aquesta àrea. Mitjançant un manifest fet públic ahir, denunciaren tots els ajusts que s'han produït o que es produiran en el sistema educatiu balear. El portaveu de FADAE, Albert Abat, recordà que el pressupost del 2012 serà de 767 milions d'euros, enfront dels 822 de 2010 i 2011, cosa que suposarà "una reducció del 6,7%". De tot el pressupost de la CAIB, la inversió educativa serà només del 20,88%, davant el 24,3% dels anys anteriors.

El secretari general de l'STEI-i, Biel Caldentey, explicà que "aquest Govern dedicarà més doblers a pagar el deute amb els bancs que a invertir en Educació". I afegí que "almanco el que haurien d'haver acordat per al 2012 és congelar el pressupost, ja no dic incrementar-lo". L'Executiu destinarà 779 milions d'euros a pagar interessos i crèdits, contra els 767 que es dedicaran a ensenyament. Segons el secretari general de la FE CCOO, Rafel Pons, "som aquí per dialogar, però no existeix diàleg. Hi ha doblers per a despeses i no per a inversions educatives".
Sindicats i federacions recordaren també que, per poder arribar al pacte social per l'educació a les Illes, és "imprescindible" que no executin l'ajust pressupostari a Educació. Segons el president de FAPA, Jaume Ribas, "el pacte és necessari i cal començar per un pacte social i després polític, i això no es fa en dos dies.

Ara les retallades estan paralitzant el funcionament dels centres i no podem perdre-hi 2 o 3 anys més". El representant dels alumnes explicà que "se'ns ha deixat fora del pacte, ningú no ens ha demanat el parer. Ens pareix molt fort". La presidenta de la junta de personal docent, Maria Antònia Font (STEI-i), apuntà durant la roda de premsa la necessitat que "el possible pacte ha de fer referència al manteniment del català a les aules. Cal que en sigui l'eix vertebrador". A més, subratllà que "l'ensenyament 100% en català no va en detriment del castellà".
Font insistí que el professorat "vol mantenir la qualitat del sistema escolar, i crec que encara hi som a temps".

MANIFEST

 

Manifest en defensa de l'ensenyament públic

Notícies relacionades

Les entitats més representatives de la comunitat educativa de les Illes Balears, des de la Federació Autònoma d'Associacions d'Estudiants (FADAE), les Federacions d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (COAPA i FAPA Mallorca) i les organitzacions sindicals ( STEI, CCOO i UGT), veim amb indignació com el Govern de les Illes Balears redueix el pressupost d'Educació per al proper any 2012 en 55 milions d'euros. Les reiterades manifestacions de diferents responsables del Govern de les Illes Balears definint l'educació com una de les màximes prioritats del Govern i expressant la seva disponibilitat a millorar i a potenciar el sistema educatiu de les Illes Balears no es corresponen amb el fet que el Pressupost del 2012 per a Educació es retalli un 6,70%, a més de les rebaixes que ja s'han produït durant aquest inici de curs. Amb aquestes retallades, les "autopistes de l'Educació" del president José Ramón Bauzá queden en una presa de pèl per a la ciutadania i comprometen el futur de la nostra societat. La reducció de les taxes d'abandonament escolar i de fracàs escolar a les Illes Balears necessiten de més i millors inversions en Educació, equiparant-la amb la inversió en Educació que duen a terme als països més avançats del nostre entorn superiors al 6% del PIB. Els doblers que s'estalviï l'Administració els acabarem pagant de manera directa els ciutadans.

Aquesta reducció del pressupost d'Educació es concretarà en les següents retallades, algunes de les quals, de fet, ja s'han produït:
- Retallada dels programes d'atenció a l'alumnat amb més necessitats educatives, supressió de professorat d'atenció a la diversitat, de programes de reforç educatiu i d'acolliment lingüístic i cultural per a la població nouvinguda.
- Retallada de les inversions en la construcció i reforma d'infraestructures educatives ja planificades amb el manteniment d'aules prefabricades que comporta i els problemes estructurals i de saturació de molts de centres educatius o de seguretat per deficiències als edificis més antics.
- Retard en el pagament de les dotacions econòmiques dels centres educatius, que suposen problemes en el pagament de l'electricitat, aigua, calefacció, despeses de manteniment, dotació de material d'aula i escolar, laboratori, cicles formatius, restriccions en les fotocòpies, material informàtic, etc.
- Eliminació i manca de places de cicles formatius, escoles d'idiomes i escoles d'adults.
- Desaparició d'activitats complementàries, sortides educatives, camps d'aprenentatge i tallers educatius. Desaparició de serveis complementaris (escoles matineres, menjadors escolars, transport escolar, assistència els horabaixes).
- Reducció dels Equips d'Orientació Educativa i dificultats per als equips itinerants en els seus desplaçaments.
- Supressió de les substitucions per a baixes o permisos inferiors a 30 dies, cosa que suposa que els alumnes no disposin de professor durant almenys aquest temps (un 15% del calendari lectiu).
- Increment de les ràtios d'alumnes per professor i d'hores lectives, fet que implica una major dificultat a l'atenció individualitzada, d'increment de càrrega laboral per al professorat, d'impossibilitat de fer desdoblaments i programes d'innovació pedagògica i una reducció d'hores de coordinació.
- Suspensió de programes i ajudes de formació del professorat, d'actualització
tecnològica, pedagògica, atenció a la diversitat, multiculturalitat, reciclatge de català, etc.
- Retallades pressupostàries a la Universitat, de programes d'innovació i investigació. Suspensió de noves carreres i increment de les taxes universitàries.
- Increment del cost i de l'esforç de les famílies per compensar les mancances dels centres educatius: conciliació de vida familiar, activitats extraescolars, serveis complementaris, cost de material escolar, etc.
- Retallades i supressió d'ajudes i beques de menjador, reutilització de llibres de text, transport escolar, activitats escolars i extraescolars, escoles matineres, etc.
- Les modificacions legislatives que es preparen en matèria de llengua o d'escolarització fan perillar el model d'escola inclusiva, equitativa i cohesionadora que ha donat tan bons resultats fins ara.
- Retallada o eliminació de les ajudes de les Associacions de Mares i Pares per a activitats de participació i de formació de les famílies.
- Retallades o supressió de programes socials d'inclusió d'alumnes exclosos socialment o de discapacitats i de programes educatius de formació ocupacional per a joves.
- Empitjorament de les condicions laborals, salarials i de treball dels docents amb
retallades de sous i increment d'horari lectiu.
Per tot això, instam tota la comunitat educativa, personal docent i no docent, famílies i alumnat, i tota la societat a defensar una educació de qualitat per als nostres fills i filles amb les accions que siguin necessàries i que començaran amb una gran manifestació amb altres sectors socials afectats per les retallades, convocada pel Consell de la Societat Civil de Mallorca el proper dia 12 de novembre a les 18.00 hores amb sortida des de la plaça d'Espanya de Palma.