Imatge del 23 de març del 2011, quan la haima estava instal·lada al passeig del Born de Palma. | J. Morey.

TW
5

El Jutjat d'Instrucció 1 de Palma ha condemnat a una multa de 30 euros 9 dels 11 joves que acamparen en una haima al passeig del Born per expressar el seu suport a la lluita per l'alliberament del Sàhara. Hauran d'abonar un total de 270 euros. Són autors d'una falta de desobediència a l'autoritat. Dues al·lotes han estat absoltes perquè abandonaren la haima el primer cop que la Policia els avisà.

Es considera provat que el 24 de març passat, cap a les 7.30 hores, el comissari i el cap de la Unitat d'Intervenció Immediata de la Policia Local de Palma es personaren a la zona pública on era la tenda per executar el compliment d'un decret de batlia que n'ordenava la retirada. Dos dies abans, havien notificat la seva intenció a dos dels joves que formaven part del grup.
La jutgessa Margarita Bosch afirma en la sentència que "és difícilment creïble" que alguns dels joves diguessin que no sabien que se'ls havia denegat un recurs i que havien de desallotjar i desmuntar la haima, sobretot tractant-se d'un grup sense portaveu en què tots participaven. I conclou que "la Policia actuà en execució d'un decret de batlia, en compliment d'una ordre legítima i degudament notificada, que no fou acatada". També entén que als joves, "per haver actuat de manera pacífica i col·laborar amb la Policia", els correspon la imposició de la pena mínima.

El decret de batlia ordenava la retirada i el desallotjament de la tenda en un termini de 24 hores. El comissari n'informà els ocupants i els advertí que, en cas de no obeir, podrien incórrer en una falta de desobediència i dues joves decidiren partir. La resta hi quedà. En ser advertits un segon cop, agafaren les seves pertinences i sortiren de la tenda, però es negaren a desmuntar-la, al·legant raons culturals.