El portaveu del Govern, en una sessió davant la premsa, un cop acabat el Consell de cada divendres. | JOAN TORRES

TW
11

El portaveu del Govern, Rafel Bosch, va dir ahir fins a tres vegades que, amb l'avantprojecte dels comptes del 2012, "augmenta el pressupost nominal de sanitat", en referència al d'enguany, prorrogat de l'exercici del 2010. "Segons la informació que tinc, la Conselleria de Sanitat incrementa aquesta xifra", va insistir. A més, va avançar que es retallarien totes les altres conselleries, excepte les carteres d'educació i serveis socials.

Això, enmig de manifestacions en contra de les retallades per a l'atenció social, podria semblar una bona notícia, tot i que caldrà esperar per assegurar-ho. El Govern ha d'enllestir el projecte de pressuposts per al 2012 abans de final de mes, i llavors quedarà clar si hi haurà augment i de quant serà. Ahir, el portaveu i conseller d'Educació -que va parlar a la roda de premsa posterior al Consell de Govern- no va voler donar-ne xifres, però l'Executiu pretén aprovar els comptes abans del 31 d'octubre.

Tot i que Bosch parlava del pressupost de Sanitat, va posar èmfasi en la paraula "nominal", fet que podria referir-se al pressupost de la Conselleria sencera, la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social. I aquí hi ha la clau: l'actual Conselleria no només assumeix les competències que tenia la cartera de Salut del Govern d'Antich, sinó que inclou bona part de les que tenia la Conselleria d'Afers Socials. Així doncs, si no hi ha retallades, la nova Conselleria hauria de tenir un pressupost equivalent -o gairebé- a la suma dels de les antigues conselleries de Salut i d'Afers Socials, no al d'una de sola. Caldrà esperar per veure a què es referia exactament el portaveu. Amb tot, Bosch també va repetir que "els pressuposts es coneixeran en tres setmanes i hi haurà retallades en totes les conselleries, excepte en temes de sanitat, educació i serveis socials".

Curiosament, el conseller d'Educació va respondre parlant dels pressuposts de l'any que ve a una pregunta que li havia fet un periodista i que, de fet, feia referència a les retallades d'enguany. En concret, li demanaren que confirmàs si era veritat que el Pla de sanejament preveu 150 milions d'euros en retallades a Sanitat. L'exconseller de Salut, Vicenç Thomàs, havia declarat poques hores abans que aquesta és la xifra total de reducció que preveu el pla, que s'ha d'aplicar enguany.

Bosch també va assegurar que comprenia les protestes sindicals per les retallades, però va dir que són necessàries per limitar el dèficit al màxim de l'1,3% permès per l'Estat. Va afegir que si la comunitat fos una empresa, ja hauria fet una suspensió de pagaments.