Rafel Bosch i Sans. | Teresa Ayuga

TW
28

El conseller d'Educació, Cultura i Universitats, Rafel Bosch (Palma, 1959), ja fa feina per al curs 2012-13. El seu objectiu és poder fer efectiu a les aules el programa electoral dels populars en menys de dotze mesos.

Teniu un mes per decidir quines mesures d'austeritat aplicareu al personal docent. Què pensau fer?
Les conselleries que tenen moltes persones fent feina han de presentar un pla per organitzar-se. D'aquí no se'n deriva la planificació del curs que ve. És vera que haurem d'aplicar uns criteris d'austeritat, però jo remarc que sempre hem volgut dialogar. Altra cosa, però, són els criteris bàsics per acabar l'any, en els quals, com és lògic, hi haurà d'haver un ajust en els pressuposts. Hi ha la necessitat de complir uns criteris de dèficit pressupostari. Aquestes mesures s'estan tractant.

Podríeu concretar?
Tindrem molta cura a l'hora de fer substitucions. Lògicament, el professor tutor de 3r-A d'un centre de Primària hi ha de ser. Ara bé, les hores de matemàtiques o de geografia que es puguin cobrir amb tots els membres d'un departament, s'hauran de cobrir. Per exemple, en substitucions de persones que són itinerants haurem de fer ajusts, i també en substitucions a la concertada. Seran normes generals que puguin suposar un estalvi de despesa no estrictament necessària.

Les baixes inferiors a un mes no es cobriran?
No es tracta d'una xifra. Depèn de si trobes una aula amb 25 infants o si són optatives. Hi ha determinades mesures que entenc que no s'haurien de prendre, però si, per poder arribar a final d'any, les hem de prendre, serà amb criteris que permetin tirar endavant la tasca docent.

Ja heu anunciat que el curs vinent els professors de Secundària hauran de fer més hores lectives.
Aquestes mesures passaran per alguna hora lectiva més dins el ventall permès per la normativa, de 18 a 21 hores.

Ja heu pogut calcular els milions exactes d'euros d'estalvi que suposarà la mesura?
Segons les xifres actuals, i sense tenir en compte la inauguració de nous centres ni la creació de nous cicles formatius, uns 20 milions d'euros.

I l'estalvi en professorat?
Pel que fa a professors, i fent un càlcul de les nòmines, parlaríem de 350 professors menys. A part, podria haver-hi altres ajustaments: el departament d'orientació o la gent de la concertada, als qui demanarem un esforç.

La concertada ja està al màxim d'hores lectives?
Estan al màxim per conveni, però hem de valorar si ens poden ajudar. Hi ha un conveni, però, a l'hora de la distribució d'hores lectives, tenen més llibertat. Potser es podrien ajuntar dues hores complementàries per fer-ne una de lectiva i, així, ajudar-nos a impartir-ne més de lectives.

Heu pogut actualitzar el deute que teniu amb l'escola pública i la concertada?
Tant els centres públics com els concertats rebran una altra aportació durant els pròxims dies. A més, a partir d'ara els pagaments seran mensuals.

Quin deute teniu amb l'escola pública?
Un total de 2.350.000 euros.

I amb la concertada?
Uns 4.500.000 euros. Devem allò que trobàrem que devien. Com que tenim un crèdit, es pagarà.

No teniu crèdit, encara?
Disposam d'autoritzacions per part del Ministeri i ho tenim tot controlat. N'estam fermant una part per poder pagar despeses.

Ja heu començat a treballar per fer efectiva la lliure elecció de centre?
Ja estam modificant el Decret d'admissió per facilitar-hi l'accés. Volem afavorir la màxima llibertat dins uns criteris que ens fixa l'Estat. Volem zones on hi hagi un equilibri de centres públics i concertats, i cal revisar-ho. També cal revisar el tema de les puntuacions que es donen.

I en la lliure elecció de llengua?
En el tema del primer ensenyament, lògicament caldria que els pares manifestassin, a l'hora d'escollir plaça dins les dues llengües oficials, quina volen que sigui la d'iniciació a la lectoescriptura.

Els pares hauran de triar a l'hora de matricular els nins?
És un model, però s'haurà d'analitzar. S'ha de calcular encara si caldran més professors. D'una banda, hi ha una qüestió pressupostària, però és més aviat de reorganització. A més, es vera que podria caldre algun professor més de llengua espanyola, si ho volem fer efectiu.

Del nou Decret de mínims, podeu avançar-nos-en alguna cosa?
Si la modificació és molt important, parlarem d'un nou decret. Estam treballant en un nou esborrany de decret.
Vàreu dir que no tocaríeu la Llei de normalització lingüística, i ara deis que sí.
A Educació, no. Els articles del 18 al 22 es mantindran igual, el dret a la primera llengua. Si s'ha de tocar, és per aspectes col·laterals per l'accés a la funció pública i per als docents.

En breu presentareu l'esborrany d'un document de base del futur Pacte per l'educació a les Illes. Com el teniu?
Ho farem l'octubre si estam en condicions de fer-ho. Hi ha dos grups de treball que estan estudiant els dos models que ens han presentat aquí: el que ens aportà el Cercle d'Economia, liderat per Alexandre Forcades, i el model que presentà l'STEI-i. L'idea serà presentar un document, però deixarem la represa de les negociacions fins passades les eleccions generals. Tothom qui vulgui opinar, ho podrà fer. I potser obrirem un debat en xarxa.

Ens en podeu avançar algun punt interessant?
Un dels punt del pacte serà la situació del sistema educatiu actual, mancances del sistema i prioritats. Tindrem en compte els objectius del 2020 que marca la Unió Europea en competències bàsiques del nins i la capacitació lingüística.

En el discurs d'inici de curs, la rectora de la UIB demanà que no es redueixi l'aportació a la Universitat.
La rectora vol el millor per a la Universitat. El gran repte ha estat l'adaptació al nou Pla Bolonya, l'aposta per la recerca i les instal·lacions del Parc Bit. Segurament haurem de parlar de polítiques de priorització, també quant a l'oferta. I lògicament, entenc que defensi la institució. Farem tot allò possible per assolir una transferència nominativa.

Tampoc no serà un bon any per a la UIB?
(Silenci) No vull aquest titular. Jo voldria que l'any que ve fos un any d'estabilització de tot el sistema i de tota la Comunitat, per deixar de tenir dèficit. Cada mes que passava hi havia dèficit, fins ara, i ho hem hagut d'aturar.F Fins ara, hem gastat més d'allò que hem ingressat. No li puc proporcionar més xifres.

Supòs que ja heu començat a treballar en els pressuposts del 2012?
La setmana vinent hi ha dues reunions per començar a tenir l'esborrany dels pressuposts de 2012 per a final de setmana. Aquestes xifres es presentaran a Economia, perquè el 31 d'octubre han d'arribar al Parlament.

A part de retallar en professorat, quines previsions hi ha?
Criteris d'austeritat en tot.

També en infraestructures educatives?
Segons les meves xifres, podrem fer inversió educativa, que es potencia en relació amb els criteris que hi havia a l'IBISEC. Cal començar les infrastructures que en els darrers quatre anys no s'han començat, per exemple a Eivissa.

En l'àmbit cultural, les subvencions de Cultura que haurien d'haver sortit durant l'agost es trauran?
Ho està mirant el secretari general, tenint en compte les directrius que ens acaba de passar vicepresidència econòmica sobre el capítol 4, el de les subvencions. Haurem d'adaptar les qüestions relatives a les subvencions d'aquest últim trimestre als criteris de compliment oblicat.

Es traurà o no se sap si serà possible de fer-ho?
No se sap, encara.

Pel que fa a l'Institut Ramon Llull, ja teniu el nom del director adjunt?
Al comitè executiu de Barcelona, a final d'octubre, és on es farà la proposta del nou director adjunt de les Balears.

Teniu cap nom?
Algun de la cultura i la literatura, però en valorem un parell. És una qüestió que encara queda per tancar.