Portada del llibre, 500 raons per parlar CATALÀ.

TW
1

 

Ni més ni menys que 500 arguments que defensen la llengua catalana és, alhora, títol i contingut del nou llibre de David Pagès. L'escriptor, interessat per la llengua des de fa uns anys, desenvolupà una mena d'afició que consistia a recopilar cites de tots els personatges rellevants que sortien als mitjans. Això sí, les paraules d'aquestes persones havien de transmetre un missatge contundent, que fomentàs i donàs prestigi al català. D'aquesta manera, allò que en un principi va començar com una curiositat, ara s'ha materialitzat en forma de llibre: 500 raons per parlar català.

Els autors de les cites són polítics, poetes, professors i, fins i tot, institucions (Joves de Mallorca per la Llengua) i mitjans de comunicació (dBalears). De tota manera, allò que l'escriptor cercava no era reflectir la veu de personatges públics, sinó el seu missatge. I és que, segons el mateix autor, les cites són molt útils per exposar arguments i missatges molts clars. Per seleccionar-les, David Pagès tingué en compte alguns criteris, com per exemple que les cites fossin "constructives, encoratjadores, entusiàstiques, positives, suggestives... i que fossin útils per al foment i el cultiu de la llengua". Tot i que l'objectiu és elevar el català, l'escriptor s'ha assegurat que no es despreciï cap altra llengua. Totes les veus que apareixen a la recopilació es basen en el respecte, ja que, com ell mateix confirma, "apreciem totes les altres llengües de la humanitat".

Notícies relacionades

Les Illes Balears

Molts personatges de les Illes són presents al llibre. De fet, Pagès és bastant optimista quant a la situció del català a l'Arxipèlag. A més, considera que hi ha molt bons escriptors i que, des de fa molts anys, hi ha hagut illencs que "són autèntics punts de referència" en la llengua. Alguns exemples que ofereix són el mallorquí Antoni M. Alcover, que fa cent anys fou el president de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans. Avui, aquest mateix càrrec l'ocupa un eivissenc, Isidor Marí. Així mateix, ha destacat altres personatges, com per exemple Josep Maria Llompart ("El futur de la nostra llengua depèn, en definitiva, de nosaltres mateixos"). També ha ressaltat el missatge del capellà i poeta mallorquí Pere Orpí ("La llengua? La llengua és qualque cosa més que una manera d'entendre'ns... vull dir que no són únicament uns sons articulats o escrits, sinó que la llengua pertany a la part més íntima de la persona...").

Però tampoc no s'ha oblidat de Biel Barceló, professor de català i poeta ("Ens trobam, ara, en un moment d'una importància sense precedents... però aquesta vegada, l'empenta sembla irreversible i l'increment del català també, i en tots els àmbits. Malgrat això, i com ha estat sempre, el poble hi dirà la darrera paraula. Ell és qui la utilitza i qui l'ha mantiguda viva...").

 

Carles Duarte

El poeta i lingüista Carles Duarte s'ha encarregat de la redacció del pròleg del llibre 500 raons per parlar català. L'autor de l'obra opina que Duarte és una persona de gran prestigi, ja que, entre altres coses, va col·laborar amb Antoni M. Badia i Margarit i amb Joan Coromines. Per Pagès, resulta un "immens honor i privilegi" que el poeta hagi escrit el pròleg del seu nou llibre. A més, considera que ha sabut reflectir molt bé les intencions del llibre. Però aquest sentiment és recíproc, tal com expressa Duarte al pròleg. Allà hi manifesta una bona crítica del llibre i de l'autor. "Trobo, doncs, molt encertat i oportú aquest recull."