Obres a la carretera Palma-Son Ferriol l'any 2002, una de les vies incloses en el polèmic conveni. | Arxiu

TW
0

Tots els grups amb representació parlamentària de les Illes reclamen al Ministeri de Foment el pagament dels 333 milions d'euros que la Comunitat hagué d'avançar pels convenis de carreteres de 1998 i 2004. Després que el Tribunal Suprem es pronunciàs el 8 de març i consideràs aquests contractes encara vigents, les veus polítiques balears s'han alçat per exigir la recuperació d'aquests doblers. La presidenta del Consell de Mallorca, Maria Salom (PP), fins i tot ha posat termini a aquest pagament i ha exigit que es realitzi abans de les eleccions generals del proper 20 de novembre. El conseller de Presidència, Antoni Gómez, criticà la tardança amb què el PSIB ha reconegut l'existència de la sentència.

Per la seva banda, el PSIB se'n defensa. La secretària d'organització i portaveu, Rosa M. Alberdi, acusà el PPde manipular la polèmica oberta, perquè els populars "no volen reconèixer que la Comunitat està pagant un sobrecost" per a la construcció de les carreteres del Govern Matas i per avançar uns doblers "que no s'haurien d'haver pagat". Alberdi explicà que la "mala praxis" del govern del PP "augmentà un 400% el cost de les carreteres" i és el causant que el Ministeri de Foment "rescindís de manera unilateral uns convenis". A més, afegí que l'Audiència Nacional determinà que "un conveni no pot ser rescindit de manera unilateral per una sola administració". És per això que aconsellà convocar la Comissió Mixta. Segons Alberdi, Antich ho sol·licità al Ministeri.

La socialista explicà que el Ministeri els digué que esperarien que la sentència fos ferma. Això es produí al maig, quan el Govern tornà a sol·licitar la reunió de dita comissió mixta. Per la seva banda, la coalició PSM-IV-ExM considera "necessari, responsable i lògic" que el Govern reclami els doblers. A més, afegeix que reclamar davant el tribunal "el conveni ferroviari també és lògic i responsable". El grup parlamentari anuncià una proposició no de llei per instar el Govern a dur-ho a terme després que Antich ocultàs aquesta sentència durant les darreres setmanes de la passada legislatura. El diputat Antoni Alorda expressà que "si la sentència que obliga Madrid a pagar ha de tardar, que tardi, però que es compleixi" el pagament d'ambdós convenis.

"El deute de 31 milions és una deixadesa més", diu Gómez

El conseller de Presidència, Antoni Gómez, considerà ahir que el deute de 31 milions d'euros en matèria d'expropiacions de carreteres és "una deixadesa més" de l'anterior Executiu balear liderat per Francesc Antich.
Segons el conseller, tot plegat costarà als ciutadans de les Illes set milions més en concepte d'interessos acumulats pel retard en els pagaments dels contractes als expropiats. És per això que, per Gómez, els socialistes intenten actualment "justificar allò injustificable". En concret, es deuen 3,4 milions a les illes de Menorca i Eivissa i 3,2 a Mallorca.

Aquests impagaments corresponen a les vies construïdes entre 2004 i 2007, com les variants de Llucmajor, Vilafranca, Capdepera, Manacor i Son Ferriol. Així com dels desdoblaments Palma-Inca i de l'Arenal, entre d'altres. El conseller explicà que "fa dos anys que no es paga" a cap de les tres illes. De fet, el 2010 no es pagà a ningú i, enguany, només s'han liquidat 116.950 euros per a una infraestructura d'Eivissa. Del 2004 al 2008, en canvi, i segons la mesa de pagaments que facilità la Conselleria, es varen anar fent pagaments que oscil·laven entre els 12 i els 54 milions d'euros a totes les Illes.