El Govern balear preveu endeutar-se 788 milions d'euros més fins al 2013

El Pla de sanejament elaborat per Vicepresidència indica que d'aquí a dos anys i mig s'arribarà a 5.271 milions en deutes. Actualment, és de 4.483 milions d'euros

Jose Ramón Bauzá i el vicepresident econòmic, Josep Ignasi Aguiló, quan presentà la situació econòmica del Govern. | R.F.

TW
1

El Pla de sanejament del Govern preveu continuar augmentant l'endeutament. Així, el 2013 està previst que sigui de 5.271 milions d'euros. Si fa pocs dies l'Executiu va admetre que deu 4.483 milions, el pla deixa veure que espera afegir-hi 788 milions més en manco de dos anys i mig.

Encara que aquestes xifres no es compleixin exactament marquen la tendència d'allò que pretén fer el Govern de José Ramón Bauzá durant aquesta legislatura:continuar demanant crèdit i, alhora, amortitzar pocs deutes. Amb tot, el mateix Executiu preveu també una clara millora de la situació dels comptes públics a partir del 2012, amb la liquidació del finançament dels anys 2009 i 2010 i amb la recuperació de l'economia.

Segons consta al Pla de sanejament, l'Executiu preveu tancar el 2011 amb un deute viu de 4.595 milions d'euros, 112 milions més del deute que hi havia el 30 de juny. I això, a banda dels 1.104,8 milions que, segons José Ramón Bauzá, es deuen als proveïdors. El 2012 s'hauria d'acabar amb un deute acumulat de 5.025 milions i el 2013 s'arribaria als 5.271. De totes maneres cal dir que la quantitat final de deute pot variar molt.

Cal saber, d'entrada, quants crèdits a curt termini aconsegueix l'Executiu i, després, fins on permet el Govern espanyol que s'elevi aquest trimestre el deute a llarg termini. La possibilitat de continuar endeutant-se a la llarga dependrà del grau de compliment del dèficit. Si se supera el llindar, no es podrà fer créixer el deute a llarg termini.

El pla també preveu un increment dels ingressos, però també de la despesa que s'hauria de notar els anys 2012 i 2013. El 2013, per exemple, es preveu que els ingressos corrents arribin a superar en més de cent milions la despesa corrent i siguin 658 milions més elevats que no enguany. Amb tot, la despesa també augmenta 448 milions d'euros. Això darrer es deu al fet que la situació d'austeritat forçada amb el personal es preveu insostenible.

"És previsible que la congelació de tots els compromisos de millora de retribucions pactats pel 2010 no pugui mantenir-se més enllà del 2013", segons el pla, i tot seguit afegeix: "És també previsible que la forta política de restricció en les substitucions de personal per jubilacions, maternitat, etc. aplicada durant el 2010, el 2011 i el 2112 no sigui sostenible per al 2013 sense causar un greu perjudici en la prestació de serveis públics fonamentals".

El pla explica amb aquests arguments l'augment de despesa dels anys 2012 i 2013. Ve a dir que l'austeritat a què s'ha compromès l'actual equip de govern és insostenible més enllà del 2012.