En tot cas, l'aposta de Bauzá oblida el tramvia de Palma, impulsat per l'esquerra i que estava en fase de projecte bàsic. Tampoc no té en compte el tren que passa per Manacor. Si manté aquesta línia, contradirà una de les seves promeses fetes en campanya, quan va anunciar que prioritzaria les infraestructures en funció de la seva racionalitat econòmica.
Segons els informes econòmics de l'anterior Conselleria de Mobilitat, el metro té 1,5 milions d'usuaris a l'any i només genera un milió d'euros en concepte d'ingressos tarifaris. En canvi, té uns costos d'explotació que arriben als nou milions d'euros, a més a més dels 23 milions anuals que el Govern ha de desembutxacar per pagar els costs financers del crèdit compromès fins al 2031. Segons aquests càlculs, doncs, el Govern ha de pagar uns 31 milions d'euros anuals en despeses que genera el metro i només n'ingressa un milió.
La diferència és negativa i aquest dèficit d'aproximadament 31 milions d'euros anuals converteix aquest metro en un dels més cars de tot Europa. Els estudis de mobilitat també constaten que el quilòmetre de metro costa quatre vegades més que el de tramvia i el manteniment és sis pics més car.
Cal recordar que el cost financer total a pagar per la construcció del metro de Palma arribarà als 508 milions d'euros (84.524 milions de pessetes), els quals s'acabaran d'abonar l'any 2031 mitjançant una operació de crèdit. Aquestes xifres tenen en compte l'ampliació de crèdit que hagué d'afrontar l'Executiu de Francesc Antich per assumir el pagament de 70 milions d'euros, per als quals no hi havia finançament previst perquè no estaven pressupostats.
El projecte del metro, que inclogué el soterrament de les línies de tren i la construcció de l'estació Intermodal, s'adjudicà per 235.110.048 euros. Però durant l'execució de les obres hi hagué un desviament de fins a 314,5 milions.
Els interessos derivats del préstec concertat fins al 2031 per pagar aquesta quantitat, inassumible amb mitjans propis, arriben als 193 milions d'euros. D'aquí surt el càlcul total de Mobilitat. Només l'ampliació de crèdit aprovada la legislatura passada per afrontar el sobrecost suposa uns 50 milions d'interessos.
Però el Govern actaul ja ha decidit tombar el projecte del tramvia. Precisament ara, en un moment d'escassa solvència econòmica per part de les administracions i en què poques comunitats autònomes i ajuntaments poden permetre's el luxe de costejar els milions d'euros que es necessiten per rendibilitzar un quilòmetre de metro.
La continuïtat que vol donar el Govern de Bauzá a la política de mobilitat que ja va engegar l'expresident Jaume Matas i la seva consellera aleshores, Mabel Cabrer, redueix l'aposta per un model de transport públic viable i abandona la promesa d'analitzar la rendibilitat de les inversions en infraestructures i valorar les més convenients des del punt de vista econòmic i ambiental amb la seva intenció de perllongar el suburbà.
Fa dues legislatures s'invertiren molts de doblers en autopistes i carreteres, però molts menys en transport públic. I quan es va fer, encara no es va fer bé, com ho demostra el cas del metro.
20 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Que el tanquin o que el privatitzin. Si no surt rentable (clarament no ho és quan el preu del bitllet per persona és de 0,90€ i aquí ens diuen que el preu real són 21€) que es suprimeixi el servei. Els governs espanyols són una sàtira d'un poble infantilitzat que vol els seus AVE's a cada poble, una universitat a cada ciutat, un metro a cada suburbi...
Que posin els números del Tren de la Vergonya, el tren de Llevant, llavors vorem quin ívell de irresponsabilitat hi ha a la política de Mallorca...
ENtre els del PP i els del PSM amb la complicitat del PSIB aquesta illa estarà plena de autopistes absurdes i trens absurds i tots sense transport públic, quina colla de bretols i ignorants mos governen!
El metro fou una més de les idees megalòmanes d'un malalt mental que rebia ordres directes de Madrid per adjudicar obres i obres a les grans constructores madrilenyes. Se'l va treure de la màniga d'un dia per l'altre, ni tan sols no sortia al programa. Després de seure quatre anys a l'oposició (1999-2003) hi entraren a sac. A més de caríssim, fa una ruta que no té ni cap ni peus. Si hi hagués hagut un mínim de planificació, hauria passat per Son Espases, però és que ambdues coses varen esser improvisacions, fer per fer, gastar per gastar, però per als amiguets de Madrid només. Aquí, com sempre, ens repartim els roïssos que ens deixa la metròpoli en forma de subcontractes barroeres.
Ca: Això és el que jo vull dir, qué la finalitat és donar servei als ciutadàns, tant si és el tren de llevant com el metro de Palma i no que empressaris i politics es fassin rics.
Són per donar servei MARGALIDETA! no per donar doblers a les constructores i afavorir l'especulació. Exemple El tren de llevant.
A banda de que és una infraestructura sobredimensionada, i que qualcú va guanyar molts de doblers... a s'estació de Jacint Verdaguer no hi ha qui hi respiri, sempre hi ha una fumerada que mareja només entrar. Si tens sa mala sort d'haver d'esperar una estona allà baix fins que passa es tren o es metro, se passa realment malament; de fet, quan arriba es tren, amb es focus davanters se veu tot es fum que hi ha. A part de mal dissenyat, segurament és perillós. On s'ha de posar una reclamació? qualcú ho sap? Gràcies
A veure com els podem ficar díns el caparrot als politics que els serveis públics no són per generar beneficis i que són per donar serveïs als ciutadans. Per jo com si en ténen mil milions de pèrdues. Es segur que ha salvat més d´una vida per que molts d´estudiants i treballadors de la UIB i d´empreses del polígon l´empren en lloc d´anar-hi en cotxe.
perquè aquest diari no posa quan costarà cada bitllet del tren de llevant, del PSM, del tren de la vergonya!? EL transport públic a MAllorca és una vergonya! El del PP, el del PSM, el del PSIB, colla d'incompetents! i aquest diari complice de les discusions on els passatgers i els que SI utilitzem el transport públic óm la riota dels nostros polítics.
El metro fins a la Universitat no s'havia de fer. S'acabava de fer el desdoblament de la ctra. de Valldemossa. El metro no tenia les expectatives de tenir un volum de passagers suficient per a aquesta classa d'infraestructura. Hi ha havia altres alternatives. Un metro desproporcionat per el transport públic que es necessitava.