Greenpeace rebutja l'ampliació iniciada al port de Palma perquè pugui rebre més creuers. A l'informe Destrucción a toda costa 2011, presentat ahir, l'associació conservacionista denuncia que l'arribada d'aquests vaixells té una "escassa incidència econòmica" i, en canvi, genera "una gran quantitat de residus i un fort desgast dels recursos naturals". Per tant, "serà un negoci poc rendible des del punt de vista social i ambiental".
En el document, l'ONG avalua la situació del litoral de l'Estat i denuncia l'excés de projectes portuaris "sense justificació econòmica, però amb un alt cost mediambiental", que consideren una "bombolla infraestructural". Quant a les Balears, l'entitat mostra preocupació per l'engrandiment dels molls de Palma i d'Eivissa, que tindran més capacitat per a creuers turístics.
En el cas de Ciutat, on es porta a terme una inversió de 1.000 milions per prolongar el dic de Ponent i permetre, així, que hi atraquin cinc grans vaixells de més de 300 metres de llargària, l'organització ecologista avisa que la presència d'aquests colossos presenta un "impacte econòmic insignificant", perquè són "autèntics complexos hotelers amb botigues i restaurants i un servei de tot inclòs.
Els creuers que arriben a Palma tenen una capacitat d'entre 2.000 i 4.000 places i l'estada mitjana és d'un dia i mig, segons l'estudi. Per la seva capacitat, deixen "molt de fems i fan minvar els recursos naturals, com ara l'aigua dolça". La gestió dels residus, igual que l'aigua que utilitzen, és "costejat per Cort". Segons Greenpeace, això provoca "problemes de sobrecapacitat de les plantes de tractament i saturació del planejament hidrològic", perquè els municipis "no disposen de sistemes adaptats a l'arribada massiva i puntual de deixalles d'aquestes embarcacions". "El principi de qui contamina paga queda molt diluït en el cas dels creuers, perquè són autèntics pobles flotants sense control social ni polític", manifesta l'ONG.
En conseqüència, per Greenpeace tot fa pensar que l'actuació prevista a Palma "serà un negoci poc rendible socialment i per a l'entorn". Quant a Eivissa, la remodelació del port, iniciada l'any passat amb una inversió de 116 milions, també és qüestionada. Greenpeace alerta que les obres han estat analitzades per la Unesco, que "avaluà el projecte, atès que suposava una amenaça per als béns protegits de l'illa", i recorda que l'organisme internacional trobà que calia que l'ampliació s'ajustàs "a les necessitats d'Eivissa i no a la mida dels vaixells". L'informe també recull les denúncies del GOB, com ara que l'engrandiment del moll pitiús "posarà en perill" la posidònia.
Segons Greenpeace, el 2010, el Ministeri de Foment invertí 911 milions en grans reformes d'aquest tipus. Això explica que 20 de les 28 autoritats portuàries de l'Estat duguin a terme projectes per ampliar les seves instal·lacions. L'organització ecologista al·lega que "l'excés d'obres s'ha justificat amb l'argument d'un possible negoci d'aquí a uns anys, sense haver tingut en compte ni el descens de l'activitat portuària ni la lliçó de l'explosió de la bombolla immobiliària". A més, tampoc no s'ha considerat que molts d'aquests molls competeixen entre ells i la conseqüència és que es creen "ports fantasma sense vaixells en el futur".
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
L´ampliació del port implicarà una transformació brutal, encara més, de la nostra fesomia. Això representarà el punt i final de la història de les illes tal i com la coneixem, i tot, gràcies als polítics inèptes que ens han anat governant fins a dia d´avui. Implicarà una modificació irreversible que tindrà conseqüències ambientals i socials, a llarg termini, irreversibles. Això´sí, a curt termini generarà feina i dobbers..., però ja sabem el resultat de les grans obres i construccions: números vermells