La implantació del pla Bolonya ara fa dos anys a tots els estudis de Grau de la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha permès millorar el rendiment dels universitaris. Així ho constata el vicerector de Docència i Qualitat de la UIB, Juan José Montaño, d'acord amb el primer anàlisi sobre la implantació de les titulacions adaptades a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES). Segons el vicerector, "ha disminuït el número de no presentats als exàmens i les notes són ara més altes". Segons Montaño, això és així perquè "l'examen final no pot valer més d'un 50 per cent de la nota final de l'assignatura i l'avaluació continuada els permet de seguir millor el temari".
Quan es començà l'adaptació dels estudis a l'EEES, més conegut com a pla Bolonya, una de les principals queixes des del sector estudiantil fou que Bolonya cercava implantar una universitat més elitista, en què treballar i estudiar fossin incompatibles. Montaño creu que s'està demostrant que això no és cert. "El fet d'observar la figura de l'alumne a temps parcial o el fet que el professorat proposi itineraris alternatius d'avaluació ho demostren", justifica. I afegeix que "ara hi ha unes normes de permanència a la universitat més flexibles; per exemple, t'hi pots matricular de menys crèdits".
Una altra dada rellevant és que, dels alumnes que es matricularen en el primer curs d'un grau el 2009-10, només l'11,40% no arribaren a cursar segon. Tot i que encara és molt aviat per extreure conclusions fermes, el vicerector recordà que "normalment el percentatge d'abandonament els primers anys de carrera és de més d'un 15%". Però tot no és pas positiu, tal com es posà de manifest en la presentació dels resultats que es realitzà a la Jornada de reflexió i debat sobre la implantació de les titulacions adaptades a l'EEES, celebrada el dijous passat a la UIB. Una de les principals queixes, tant d'alumnes com de professors, fou sobre la càrrega de feina que hi ha ara durant tot el curs. "Estam en una fase d'autoregulació. El professorat s'ha excedit en la petició de treballs", apunta Montaño, i per això "cal una major previsió i coordinació entre el professorat".
L'adaptació de les titulacions universitàries a l'EEES consta de tres fases: la de la memòria, la d'implantació i la d'acreditació. Actualment, la UIB es troba en la d'implantació, tot i que a final del curs vinent ja hi haurà cinc màsters que hauran de sotmetre's a la fase d'acreditació. Aquest tercer graó en el procés pretén que les universitats retin comptes de la implantació de tots aquells objectius que presentaren a la memòria (fase 1). En el cas dels graus a la Universitat de les Illes Balears, encara hauran de passar quatre anys abans d'entrar en aquesta fase. Si no es passa els estudis, perden el caràcter "d'oficials".
Què és el pla Bolonya?
Ja fa dos anys que les titulacions universitàries a les Illes s'han adaptat a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), conegut popularment com a pla Bolonya. L'any 1999, els ministres d'Educació de la majoria de països europeus realitzaren a Bolonya, Itàlia, una declaració conjunta per tal de coordinar les polítiques educatives dels ensenyaments superiors a tot Europa. Un dels grans canvis, a la pràctica, ha estat que la nota de l'examen final de cada assignatura té un pes menor, ja que s'avalua l'alumne de manera continuada. A més a més, els grups -segons l'assignatura- són més petits i les classes magistrals queden reduïdes de manera considerable.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.