TW
0

La Policia Judicial de la Guàrdia Civil de Balears ha rebut ordres del jutge Joan Catany, que instrueix la causa contra els controladors aeris de les Illes, per iniciar diligències per esbrinar qui ha fet una difusió pública de la declaració que efectuà el cap de recursos humans d'AENA a l'aeroport de Son Sant Joan, Antoni Planells.

Les fotocòpies de la testifical de Planells han estat penjades al tauló d'anuncis de la torre de control de Palma, una zona comuna per als controladors aeris, on poden ser consultades. Els investigadors sospiten que aquesta accció pot ser una espècie de revenja pels seus comentaris crítics cap al sector. A partir de dilluns, la Benemèrita començarà a prendre testificals per tal d'aclarir els fets.

El perjudicat, que declarà en la causa com a testimoni, s'hauria queixat al jutge que s'hagi penjat el document en un lloc ben visible de l'aeroport. El magistrat hauria dictat la providència en què ordena investigar el cas a partir del que li comunicà
Planells. El passat dia 16, el directiu d'AENA declarà més de tres hores i fou requerit pel que succeí a Son Sant Joan els 3 i 4 de desembre passats, els dies en què es visqué un caos aeri presumptament a conseqüència de l'acció conjunta dels controladors, que abandonaren el seu lloc de feina i provocaren el tancament de l'espai aeri en dates prèvies al pont de la Constitució.

Crítiques

Cal recordar que les declaracions del cap de recursos humans aixecaren molta polseguera dins el sindicat USCA (Unió Sindical de Controladors Aeris), que l'endemà envià una nota als mitjans. Les explicacions del directiu foren crítiques i més contundents que les donades dies després pel director regional d'AENA a les Balears, Tomàs Ferrer (que en el passat havia estat controlador).

Planells manifestà al jutge que, a parer seu, els controladors acordaren posar-se de baixa de manera gradual a partir de les 16.35 hores del passat 3 de desembre i que es decidí aquella hora perquè coincidia amb l'acció dels companys de les Canàries. Hi puntualitzà que "foren massives, simultànies i en 20 minuts", apuntalant d'aquesta manera la tesi de l'acusació. Hi afegí que un d'aquells treballadors li féu un comentari jocós i l'avisà perquè estiguessin preparats per al que podia passar, en relació amb les baixes massives. Apuntà que els controladors aprofitaren un nou procediment intern d'AENA que havia entrat en vigor poc abans. Segons aquest, el controlador que comunica que no està en condicions de treballar automàticament és apartat de la feina. No és necessari que cap metge certifiqui abans el seu estat.

La central USCA, afirmà el cap de recursos humans d'AENA, "va fer asseveracions que no s'ajusten al que succeí" i la raó de ser d'aquestes "és la pressió que pot exercir sobre ell l'empresa" on treballa, AENA. D'altra banda, s'ha notificat a les parts el llistat de metges que estaven de guàrdia la nit del 3 de desembre, a més d'altra documental relacionada amb el cas.