El jutge degà de Palma,Francisco Martínez, ahir en la roda de premsa oferida en els jutjats de la Gerreria. | Pere Bota

TW
0

p>El jutge degà de Palma, Francisco Martínez Espinosa, defensà ahir al jutjats de la Gerreria la necessitat de crear "de manera urgentíssima" tres nous jutjats socials, ja que els jutges no donen l'abast per abordar tota "la càrrega de treball" de matèries tan delicades com són els acomiadaments de treballadors, les declaracions d'invalidesa i altres temàtiques tan doloroses i sensibles en temps de crisi. Actualment, hi ha a Palma quatre jutjats socials. Martínez reconegué que aquesta reclamació ja es féu al Consell General del Poder Judicial i afirmà que insistiran en la petició via Sala de Govern del TSJIB.

El jutge degà afegí que els reforços emprats l'any passat permeteren que la tendència d'acumulació de casos no s'agreujàs encara més, tot i que no s'aconseguí reduir el nombre d'assumptes pendents. I és que la memòria anual del TJSIB és contundent en xifres. Malgrat l'augment de l'esforç resolutori, el nombre d'assumptes registrats continua in crescendo des de fa anys. Les dades són clares: el 2008, als jutjats socials de Palma es registraren 4.993 assumptes ingressats; el 2009, 5.748 (un 15% més), i el 2010 la xifra pujà fins als 5.908 (un 2,78%).
Aquestes dades fan créixer la llista d'afers pendents als jutjats. A final de 2008, el nombre de temes irresolts fou de 3.350; a final de 2009, augmentà fins a 4.269 i a final de l'any passat, s'arribà als 5.098 casos. Respecte del 2011, cal remarcar que de gener a maig hi ingressaren un total de 3.072 assumptes, un 15% més que a final de maig de l'any anterior (2.656).

Llistes d'espera en els judicis

El gran nombre de casos que assumeixen els jutjats socials provoca una espècie de llista d'espera pel que fa a l'assenyalment dels judicis pendents. La situació és força greu, sobretot en l'índole laboral. Els jutjats tenen acumulats més de mil assumptes pendents en relació a acomiadaments de treballadors i el temps de mitjana que aquests han d'esperar perquè s'assenyali el judici és d'uns sis mesos. El jutge degà reflexionà sobre aquesta situació, ja que per llei, a partir dels dos mesos de demora, és l'Estat -el Fons de garantia salarial (Fogasa)- qui assumeix els sous i no l'empresa, fet que suposa una despesa important per als ja depauperats comptes públics. En qüestions com la declaració d'invalidesa a un treballador, la situació encara és pitjor i la mitjana per assenyalar el judici supera l'any.