eleccions 22M

Part del PSIB qüestiona Armengol de successora

Alguns aposten per Calvo i d'altres, per Mesquida. La primera no estaria per aquesta tasca, de moment. I el segon podria ser el candidat a les generals

Armengol, Antich i Calvo durant la compareixença de la nit electoral. | M.A.C. - M.À.Cañellas

TW
33

Sectors del PSIB-PSOE qüestionen obertament que la presidenta del Consell en funcions, Francina Armengol, hagi de ser la successora de Francesc Antich com a secretari general del partit. De fet, hi plantegen diverses alternatives. Una passaria per la batlessa de Palma en funcions, Aina Calvo, i l'altra que pren força suposaria l'aposta pel secretari general de Turisme, Joan Mesquida. Els socialistes que qüestionen Armengol, en principi, no serien majoria a Mallorca, però hi són. No només a Palma, també a la Part Forana. I també a Menorca i Eivissa. Consideren que és tan responsable com Antich de la derrota a les urnes de diumenge passat i no entenen per què el primer ha de fer de cap de turc i ella n'ha de sortir indemne. Entenen que és corresponsable de la pèrdua de 22.000 vots a Mallorca i li retreuen que, després de ser secretària general dels Socialistes de Mallorca, no s'hagi reforçat l'estructura del partit a l'Illa.

Alguns d'ells, sobretot de Palma, aposten per potenciar Aina Calvo per tal que opti a candidata a la secretaria general del partit. Però Calvo, fins ara, no ha mostrat interès per les qüestions internes de la formació i, almenys de moment, no estaria per aquesta tasca ni per guerres internes. En contra seva té que també el fet d'haver perdut les eleccions, com Antich i Armengol, tot i que hagi perdut menys vots que ells. D'altres consideren que qui hauria de succeir Antich al capdavant de la formació és Joan Mesquida. L'actual secretari general de Turisme, segons aquests, dóna un perfil moderat que permetria als socialistes lluitar pel centre polític i disputar vots al PP, en contraposició a Armengol, que és vista com una persona massa nacionalista i d'esquerres per un partit que vol ser alternativa de govern.

Mesquida, però, seria partidari de no precipitar els esdeveniments i, segons fonts socialistes, podria ser el cap de cartell a les properes eleccions generals. De fet, un dels retrets que es fa a Armengol des del seu partit és que s'estaria precipitant perquè el relleu a Antich, si no s'avança un congrés, no està previst fins a d'aquí a un any.
En canvi, els partidaris d'Armengol entenen que ella és qui més legitimada està per succeir Antich perquè, segons diuen, sempre ha estat al seu costat i sempre l'ha defensat, i perquè ja li cobrí les espatlles després de la derrota electoral de l'any 2003.

La successió d'Antich com a secretari general del PSIB no es produirà demà. Tot i que en un primer moment es plantejà la possibilitat de dimitir de manera immediata -això hauria obligat a constituir una gestora fins al congrés-, aquesta opció està totalment descartada. I ara, si es manté el calendari previst, no es faria efectiu el relleu al capdavant de la formació fins al congrés ordinari de principis d'estiu de l'any vinent. Amb tot, els socialistes estan pendents d'allò que decideix el comité federal del PSOE demà, perquè si optàs per un congrés extraordinari això els obligaria a avançar els congressos autonòmic, insulars i de Palma.

En qualsevol cas, el PSIB farà un consell polític divendres per analitzar la situació i ajustar el seu calendari a allò que decideixi el partit a Madrid. De fet, en funció d'això es permetrà o no que la Federació de Palma pugui fer un congrés extraordinari abans de cap d'any, com ha demanat. N'hi ha dins el PSIB que han criticat també que Palma fes aquesta passa i es desmarcàs del calendari previst. I hi han vist un excés de protagonisme d'aquesta federació. Per altra banda, en el consell polític de divendres es preveu també que Antich confirmi als companys de partit els seus plans per abandonar la primera línia política.

Notícies relacionades

Ella ja farà la rèplica a Bauzá a la investidura

La fins ara presidenta del Consell, Francina Armengol, assumirà el lideratge del grup parlamentari socialista des del primer moment i, com a cap de l'oposició, ja protagonitzarà la rèplica en el debat d'investidura del popular José Ramón Bauzá com a president del Govern. Així ho reconegueren ahir fonts autoritzades del PSIB, que asseguraren també que el fins ara president del Govern i líder dels socialistes, Francesc Antich, "no estarà en primera línia" del Parlament. Amb tot, Antich encara no ha comunicat als seus si prendrà o no possessió de l'escó a la Cambra autonòmica i si optarà o no per partir cap a Madrid com a senador autonòmic.

Tot i que des de la direcció del PSIB es dóna per fet que Antich deixarà pas a Armengol al Parlament, socialistes propers a l'encara president del Govern pitgen perquè sigui ell qui protagonitzi el debat amb Bauzá i perquè es mantingui al Parlament balear. El president en funcions encara no ha signat el decret que marca el dia de constitució del Parlament, que es fixarà d'acord amb el PP. La formació guanyadora de les passades eleccions ja ha fet públic que no vol perdre ni un minut per arribar al Govern. A hores d'ara, la data que es planteja per constituir el nou Parlament és la del 7 de juny, dimarts.

El debat d'investidura es portaria a terme els dies 14 i 15 de juny. I, si no hi ha canvis, el nou Govern prendria possessió els dies 16 i 17 i es faria efectiu llavors el traspàs de poders. L'elecció dels dos senadors autonòmics no es portaria a terme fins als següents plens i, per tant, si Antich optàs per aquest càrrec hauria d'esperar. Per ser senador no caldria que Antich prengués possessió de l'escó. Si optàs per no assumir l'acta, seria el segon president consecutiu que perd unes eleccions i ja no entra al Parlament -de fet, haurà d'acudir igualment a la constitució de la cambra- perquè Jaume Matas ja va fer això fa quatre anys. Es preveu que en els propers dies Antich resolgui els dubtes pendents i comuniqui quines són les seves intencions als companys de partit.