El PSOE de Palma va fer la primera presentació del programa electoral enfocat cap al turisme, l'àrea que duia l'exsocialista Joana Maria Borràs i que més ha coixejat aquest mandat. La candidata socialista a la reelecció per a la batlia, Aina Calvo, va anunciar ahir que si guanya les eleccions vol declarar "zona de gran afluència turística" el passeig del Born, l'avinguda Jaume III i la plaça de Joan Carles I. Això permetria que tots els comerços estiguessin oberts els diumenges i dies festius.
La candidata va comparèixer en roda de premsa acompanyada d'Antoni Munar, del seu número 6 a les llistes i actual director general de Turisme en el Govern d'Antich. Aquesta declaració, que s'ha de sol·licitar al Govern -competent en la matèria- estaria unida a actuacions per dinamitzar la zona, una línia de subvencions per incentivar que el petit comerç obri en festius i la creació d'un bitllet turístic municipal d'accés a museus i espais culturals.
Entre els exemples, el PSOE es planteja la bonificació municipal de l'aparcament i la creació del bitllet turístic municipal per poder accedir a museus i edificis d'interès, que es comercialitzaria als hotels i oficines de turisme. A tot això, la Sala llançaria una línia de subvencions per assumir part del cost que suposaria tenir un dia i mig laborable en el calendari i finançar qüestions com la substitució dels tancaments metàl·lics dels comerços per taulells de vidre, la renovació del mobiliari de terrasses i l'assessorament en el disseny dels establiments.
Segons Calvo, "l'obertura de grans magatzems pot dinamitzar també el petit comerç" i la mesura "no suposaria un greuge comparatiu cap a altres zones comercials de la ciutat, perquè és "ampliable i revisable" i no és incompatible amb altres actuacions que ja es duen a terme, com l'obertura els dijous vespre.
Per Antoni Munar, la mesura vol motivar aquesta zona en moments on no hi ha activitat, però recalcà també que suposa un "toc d'atenció" per als empresaris de comerç i restauració perquè responguin a la demanda creixent de viatges curts de cap de setmana o ponts, amb referència al puixant turisme de creuers. "Se sap que aquest visitant troba poca activitat a Palma perquè la gran majoria de botigues, restaurants i bars estan tancats". Això ho va atribuir a una certa "comoditat" i va assenyalar que la mesura "tracta de fer una acció d'impuls per satisfer aquesta demanda".
Per altra banda, el president d'Afedeco, Tomeu Servera, va admetre que el comerç necessita un canvi de dinàmica i "fer esforços" perquè Palma, quan rebi aquest turisme, no sigui "un desert". En tot cas, la patronal es mostra escèptica: "Ni ens hi oposam ni ho beneïm. Estam en d'eleccions i ja hem perdut quatre anys", va dir Servera.
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ara no són hores de venir amb històries. Hi ha hagut temps de fer. I, si no s'ha fet, ara el bagatge és zero o negatiu.