Darrere les coes, la burocràcia i la lentitud dels tràmits són els majors problemes. | S. AMENGUAL

TW
4

El temps d'espera i les coes són el principal problema del Govern a l'hora d'atendre els ciutadans, segons una enquesta feta a 1.500 illencs. Un 50,9% dels enquestats l'inclouen entre els principals problemes dels serveis de l'Executiu, mentre que un 34,2% critica l'excés de burocràcia i un 32% veu entre els principals problemes la lentitud dels tràmits. Ja manco del 20% van queixar-se de manca d'informació i d'horaris d'atenció massa rígids. En canvi, just un 6% criticava la manca de capacitat del personal. La poca claredat del llenguatge i la incomoditat de les instal·lacions són problemes per a un 4% i un 1,1% dels enquestats.

Les xifres són d'un estudi encarregat per la Conselleria de Presidència sobre el coneixement, l'ús i la satisfacció que els ciutadans tenen dels serveis de l'Executiu, que es va fer entre el juliol i l'octubre. L'enquesta també deixa clar que a la Part Forana és on més malament es veu el temps d'espera i les coes, mentre que Menorca és on manco ho veuen com un problema. A Menorca i a Eivissa el principal problema és la lentitud dels tràmits i, a Formentera, ho és l'excés de burocràcia. Amb tot, encara que les coes són el principal problema, el 74,2% dels enquestats manté que prefereix ser atès personalment. Un 15,2% s'estima més internet i un 8,7%, el telèfon.

Valoracions

L'enquesta, però, analitza molts altres paràmetres relacionats amb l'Administració autonòmica, com el grau de coneixement, l'ús i la satisfacció dels serveis de l'Executiu. D'aquí es desprèn, per exemple, que el servei més desconegut i manco usat és el de foment i control de la pesca. És lògic, perquè es dirigeix tan sols al sector pesquer, però n'hi ha d'altres, també molt desconeguts, que destaquen més. Així, per exemple, tan sols un 18,3% dels enquestats ha sentit a parlar de la formació d'adults i un 10,2% l'ha emprada alguna vegada. Això sí, aquest servei rep, de nota, un 6,72 sobre deu.

Entre els manco valorats hi ha l'atenció a la dependència i als discapacitats, amb un 5,53 sobre deu; la promoció industrial, amb un 5,1;les ajudes a l'habitatge, amb un 5,02; i la promoció a l'estalvi energètic, que suspèn amb un 4,87. Els més valorats són els hospitals, amb un 7,55; els centres d'atenció primària, amb un 7,5; i les ambulàncies, amb un 7,24.

En total, l'enquesta valora amb un 6,22 la qualitat dels serveis. Aquest indicador és una mitjana que inclou el grau de satisfacció, el coneixement i l'ús. El 2008, quan es va fer l'estudi per primera vegada, la nota global era de 5,8 i el Govern valora l'augment de manera positiva. Amb tot, si es pregunta directament als ciutadans com veuen el funcionament dels serveis públics, queda una mitjana de 5,5 sobre deu. De fet, el 50,1 per cent dels enquestats no veuen ni positiu ni negatiu el funcionament dels serveis públics. A Eivissa i Formentera suspenen amb un 4,7 i un 4,2, respectivament.