TW
2

El Govern donà ahir el vistiplau a una llei que pretén protegir els consumidors i usuaris de serveis de telefonia i internet. La norma reclama a les operadores que donin la cara i els obliga a implantar serveis d'atenció del client i postvenda presencials als punts de venda. En principi, la normativa no es podrà aprovar en aquesta legislatura, perquè només queden dos plens abans de les eleccions i decaurà.

El projecte de llei obliga les empreses de telefonia i internet amb establiments a les Illes, les franquícies i els establiments intermediaris a oferir de manera gratuïta als consumidors i usuaris una atenció directa i presencial, i no telefònica com fan. També els obliga, però, a donar una còpia escrita de les modificacions i la baixa en el contracte de prestació de servei i de venda del terminal d'accés. A la vegada, i abans que es formalitzi el contracte, hauran d'informar amb claredat el client sobre les zones de cobertura. Finalment, s'exigeix que l'aparell venut vagi acompanyat sempre de la factura, el manual d'instruccions en català o castellà i la garantia. Els establiments hauran d'exhibir públicament les condicions i el preu aplicable en cas de reparació del terminal o d'assistència tècnica.

La llei empara els consumidors de les Illes i els que han formalitzat un contracte aquí i habilita la Inspecció de Consum a vigilar-ne i inspeccionar-ne el compliment. L'administració balear pot imposar sancions d'un total d'un milió d'euros en els casos més greus. Segons el Govern, es vol donar resposta a una regulació sectorial insuficient i a la ingent quantitat de protestes que generen les pràctiques deslleials d'algunes companyies cap a l'usuari, especialment quant a la transparència en la contractació i la promoció publicitària.

Actualment, l'àrea de telefonia i internet ocupa el primer lloc com a sector en el qual es formulen més queixes. Segons explicà el conseller d'Economia, Carles Manera, ahir en tasques de portaveu, des de 2007 s'han acumulat més de 5.500 reclamacions contra aquestes empreses a la Direcció General de Consum. Només l'any 2010 se'n registraren 2.419, un 32% del total de presentades.