TW
0

El Consell de Govern, a proposta del conseller d'Educació i Cultura, Bartomeu Llinàs, ha aprovat el Decret que regula el reglament d'excavacions arqueològiques i paleontològiques a les Balears, que estableix el marc competencial i les condicions per al seu desenvolupament. El text, que actualitza, revisa i millora la norma que havia quedat desfasada després de l'entrada en vigor de la Llei de Museus de les Balears (2003), ha estat consensuat amb els Consells Insulars, la Universitat de les Illes Balears (UIB) i els col·legis del sector. El nou Decret s'estructura a 20 articles, dues disposicions addicionals, dues disposicions transitòries i una de derogatòria. A més, una de les modificacions més importants que introdueix és la classificació diferenciada entre classes i tipus d'intervenció, a partir de la qual s'ha redactat la resta de l'articulat pretén que millorar, aclarir de manera consensuada tots els processos que envolten les intervencions arqueològiques que es desenvolupin a les illes i evitar possibles interpretacions de la norma.

En concret, com classes d'intervencions el document distingeix tres classes en funció de la causa que les generi, això és, les programades, les preventives i les d'urgència. Quant al tipus d'intervenció, s'estableixen tres noves categories. Així, a les excavacions arqueològiques i paleontològiques, les prospeccions, els sondeigs i els estudis d'art rupestre i mural, s'afegeixen ara els controls -tasques de vigilància d'obres o treballs que puguin afectar restes arqueològiques, incloses les netedats de jaciments- i la categoria de consolidació, restauració i adequació, enteses com les intervencions que tenen com objectiv la conservació i el manteniment o l'adequació per a la visita dels jaciments. D'altra banda, l'article 16 fixa el procediment que s'ha de seguir a l'hora de lliurar els materials obtinguts a qualsevol intervenció arqueològica o paleontològica autoritzada.

En aquest sentit, la norma estableix que els materials han de ser lliurats al museu públic designat en l'autorització, degudament identificats amb una sigla o un número, junt amb l'inventari de materials i les fitxes de restauració de totes les peces o materials que hagin estat sotmesos a tractaments específics per ser conservats, en el cas que sigui necessari. Així mateix, determina que la direcció d'intervenció ha de comunicar al museu públic en el qual s'han de dipositar els materials, amb una antelació d'almenys 15 dies.