Declaració de Calatrava
L'arquitecte entrà a la sala passades les 10.30 i la
seva declaració durà unes dues hores. Els seus missers arribaren
amb centenars d'esbossos de l'avantprojecte, un powerpoint i un
llibre anomenat Sculptecture que mostra com
Calatrava converteix les escultures en edificis.
L'arquitecte es va desentendre per complet de les qüestions
administratives i assenyalà que ell només es cuidava de la part
creativa dels projectes i que del contractes se n'encarreguen
altres. Calatrava va ser interrogat en relació amb
la maqueta d'una escultura que se sospitava que podia haver copiat
per elaborar l'avantprojecte de Palma. Ho negà i mirà de fer una
comparativa d'amddues maquetes. Segons fonts judicials quedà clar,
també per al jutge, que el treball s'havia realitzat i que no era
cap còpia.
Durant la seva compareixença, l'arquitecte manifestà que conegué
Matas el setembre de 2006 a Roma. Li presentà el seu amic
Pere Serra, president del Grup Serra. Matas li proposà dur
a terme una actuació emblemàtica a la badia de Palma. Sis mesos
després, l'arquitecte es va traslladar a Ciutat per veure la zona i
proposà a Matas fer una gran actuació amb un palau de l'òpera. El
març de 2007, li va ser adjudicada l'elaboració de l'avantprojecte.
Per maig, emperò, quan ja era a l'aeroport de Palma per presentar
el projecte, li varen telefonar per fer-li saber que l'havien
anul·lat. La junta electoral l'havia desautoritzat.
El jutge i el fiscal insistiren en possibles irregularitats
contractuals. L'arquitecte digué que acceptà cobrar 1,2 milions
d'euros pel "treball conceptual", tot i que en sol cobrar dos
milions per aquesta casta de feines. Els advocats de l'arquitecte
explicaren que aquesta acusació "no té gens de base, perquè el
procés d'adjudicació no afecta Calatrava, atès que fa més de 15
anys que no es presenta a cap concurs. És un arquitecte a
qui es rifen en molts de llocs i que està projectant
universitats a Taiwan i estadis olímpics a Roma, un espanyol
universal", afirmaren.
Declaració de Fiol
L'exconseller Francesc Fiol s'adreçà als mitjans i
explicà que es realitzà "un concurs negociat sense publicitat
previst a la llei". Hi afegí que es va fer "amb caràcter
excepcional perquè un arquitecte de la talla internacional de
Calatrava pogués fer l'avantprojecte d'un edifici emblemàtic al
moll Vell". El diputat popular assenyalà, a més, que es disposava
d'informes jurídics favorables i puntualitzà que aquest contracte
"el nou Govern ni l'ha revocat, ni l'ha atacat, ni ha estat
denunciat. Avui és plenament vigent", sentencià.
Insistí que "la decisió fou presa en la més estricta
legalitat i que en cap cas no és un frau de llei. És un
procediment reglat similar al que es pot contractar amb algú com
Rafael Nadal per esponsoritzar-nos, o com Miquel Barceló a la Seu,
sense concurs i sense cap tipus d'informe tècnic". Fiol, tranquil
però afectat, hi afegí que "ens trobam davant la
instrumentalització de la justícia, cosa que no comprenc ni puc
acceptar".
La vista per a mesures cautelars començà passades les vuit i mitja
del vespre. El Ministeri Fiscal i l'Advocacia de la Comunitat
presentaren un escrit de 26 pàgines en el qual
relataven els fets amb indicis de responsabilitat penal, tots en
relació amb una presumpta contractació irregular de
l'avantprojecte.
Imputats diuen que el "concurs era a mida"
Tres imputats declararen davant el jutge del cas Palma Arena,
José Castro, que l'exconseller d'Educació i
Cultura Francesc Fiol (PP) va ordenar que l'Institut Balear
d'Infraestructures i Serveis Educatius i Culturals (Ibisec),
dependent del seu departament, contractàs Santiago Calatrava per a
l'avantprojecte, que semblava "fet a mida de l'arquitecte".
L'arquitecte de la Conselleria de Relacions Institucionals durant
la legislatura passada, Pilar Mesquida; Aleix Reynés, que era cap
de serveis d'arquitectura del departament esmentat; i l'exsecretari
general d'Educació i Cultura Sebastià Vanrell han coincidit a
apuntar Fiol. També hi comparegué l'exgerent de l'Ibisec
Andreu Obrador. Mesquida digué a l'esmentat jutge del cas
Palma Arena que ella fou l'encarregada d'elaborar un dels informes
que avalaren l'expedient i que proposà Calatrava perquè el perfil
del palau de l'òpera estava fet a la seva mesura, ja que
especificava que el projecte havia d'ajuntar arquitectura i
ingenieria. A més, afirmà que l'ordre de contractar Calatrava venia
"de dalt", en referència a Fiol, que també estava citat a declarar
ahir. Després, Reynés afirmà al jutge que tenia la impressió que
l'encàrrec del consell de Govern també estava fet a la mesura de
Calatrava.
Fins i tot el mateix Fiol afirmà que "Matas arribà a un cert acord
amb Calatrava i això s'havia de legalitzar i fer un concurs a
mida".
L'edifici emblemàtic que havia de canviar tot el passeig
marítim
Calatrava explicà ahir que havia treballat a fons per presentar
un avantprojecte de l'edifici de l'òpera que fos diferent de tot el
que havia fet abans, però que també fos la continuïtat de la seva
projecció atística. L'arquitecte va afirmar que s'havia inspirat en
les formes arradonides del castell de Bellver i en els pinacles de
la Catedral. De fet, l'òpera és rodona i, en obrir-se per a les
actuacions a l'aire liure, el sòtil s'alça cap al cel en parts
puntiagudes. La capacitat és per a 1.400 persones.
Així mateix, l'emplaçament fou tingut en compte per
l'autor. Explicà que el moll Vell forma un triangle amb Bellver i
amb la Seu, per la qual cosa el futur edifici en reforçaria el
caràcter emblemàtic. El pla inicial de Calatrava implicava també
enjardinar tot el port Vell i remodelar el passeig
marítim, del baluard del Príncep fins al moll de Paraires.
En el vídeo de presentació -que el jutge va considerar que no era
necessari veure-, l'actual port de mercaderies apareixia enjardinat
amb corredors circulars i amb iots a la ribera, un senyal de l'ús
futur que hauria pogut tenir aquesta àrea de Palma.
En un primer moment, l'expresident Matas s'havia
plantejat la possibilitat que Calatrava s'encarregàs de la reforma
de la Platja de Palma, però l'arquitecte l'informà que no es dedica
a fer rehabilitacions, sinó obra nova. Va ser així com sorgí el
projecte de fer el palau de l'òpera. Santiago Calatrava (Benimàmet,
València, 1951) és un dels arquitectes i enginyers de l'Estat més
destacats del panorama internacional. Té per norma no presentar els
projectes a concursos ni competir amb altres. Es reserva la
propietat intel·lectual de les seves obres.
L'expresident tornaria a demanar l'òpera
El març passat, quan Jaume Matas comparegué davant el
jutge Castro, fou interrogat pel projecte de l'òpera. Va
ser de manera breu, tant, que passà desapercebut per als mitjans de
comunicació. Matas digué al magistrat, de manera rotunda, que
tornaria a comanar a Calatrava el projecte per a la remodelació del
passeig marítim i la creació de l'òpera, perquè trobava que era un
edifici emblemàtic. Avui, els fiscals consideren que l'actuació de
l'expresident, pel que fa a la contractació directa de
l'arquitecte, té indicis de delicte. Al seu parer, s'hauria d'haver
obert un concurs públic.
Hi ha, però, diversitat d'opinions. Fonts jurídiques de
l'altre costat indiquen que la contractació és legal i
apunten que, com a molt, la problemàtica s'hauria de resoldre per
la via contenciosa administrativa. Calatrava no va ser interrogat
en relació amb l'IVA que la seva empresa hauria facturat de manera
indeguda. El misser indicà que aquest tema està en vies de
solució.
17 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
És la primera vegada que sent aquest argument del "concurs negociat sense publicitat previst a la llei". Ens ho hem de creure?
El arquitecto Santiago Calatrava, imputado en una de las piezas separadas del 'caso Palma Arena', ha asegurado ante el juez instructor José Castro que fue el ex presidente del Govern, Jaume Matas, quien le propuso encargarse del anteproyecto del teatro de la Ópera y así como del desarrollo inicial de la remodelación del Moll Vell, por el que percibió 1,2 millones de euros de forma presuntamente irregular. Según Calatrava “Matas me propuso hacer la Ópera en un desayuno en Roma†en el que también estaba presente el editor Pedro Serra, según han informado fuentes jurídicas a Europa Press. Durante su comparecencia ante el titular del Juzgado de Instrucción número 3, que se ha prolongado durante más de dos horas, el prestigioso arquitecto valenciano ha manifestado que este encuentro se produjo en septiembre de 2006, seis meses antes de que se trasladase a la capital balear para ver la bahía y analizar dónde se ubicaría la ópera, mientras que fue a finales de marzo de 2007 cuando le fue adjudicada la elaboración del anteproyecto, sobre el que ha rechazado haber sido favorecido de manera ilícita. En este sentido, el encausado, ante la insistencia del magistrado, ha asegurado no tener constancia de que se produjesen irregularidades en esta concesión, de la que el instructor postula que se habría beneficiado de forma directa como administrador de la mercantil Santiago Calatrava AG al no haber sido convocado concurso público alguno, como tampoco sabe si se hizo “a medida†ya que “yo no me encargo de las cláusulasâ€. En cualquier caso, ha justificado su valía para defender el hecho que le fuesen encargados a él estos trabajos e incluso ha señalado que por este tipo de proyectos se suele facturar unos dos millones de euros, pese a que aceptó cobrar 800.000 euros menos cuando desde el Govern le transmitieron que no podían pagarle más por la realización de este estudio previo, para el que fue contratado a través del Instituto Balear de Infraestructuras y Servicios Educativos y Culturales (Ibisec). El ingeniero, defendido por el letrado Francisco de Vega con la asistencia de José Zaforteza, ha detallado durante su extensa declaración que fue Serra quien le comentó que Matas estaba interesado en sus servicios para llevar a cabo un proyecto “emblemático†en el Moll Vell, y quien medió para poner a ambos en contacto. Tras el desayuno, Calatrava se trasladó a Palma para inaugurar una escultura conocida como 'Bou' en el museu Es Baluard y posteriormente reunirse junto a su mujer con Matas y otras perdonas en el Consolat de Mar, sede de la presidencia balear, a fin iniciar las negociaciones y profundizar sobre el anteproyecto. Finalizado el encuentro, ha recordado, fue en coche hasta el Moll Vell e hizo un recorrido hasta S'Arenal, hasta donde se pretendía efectuar la remodelación, mientras iba elaborando bocatos de cara a poder materializar la maqueta de lo que sería su futuro proyecto. Al ser preguntado sobre la fecha en la que hizo el recorrido -en febrero cuando el contrato lo suscribió el 31 de marzo con el -, Calatrava ha explicado que “muchas veces he realizado trabajos previos y después me han contratado. Voy haciendo. No se puede hacer una maqueta sin planosâ€, ha precisado en este sentido. Así, ha explicado que se sirvió de los bocetos, dibujos de la reordenación del tráfico y del desarrollo urbanístico, y planos de la zona que fue aunando para elaborar un powerpoint que entregaría en el marco de su compromiso con el Ejecutivo autonómico junto a dos maquetas y un DVD. Sin embargo, cuando tenía que hacer la presentación del anteproyecto en Palma, una vez aterrizado en la capital balear desde Zurich le llamaron desde el Govern para decirle que la Junta Electoral la había prohibido, puesto que se pretendía dar a conocer poco antes de las elecciones autonómicas y municipales de ese año. Cuando el magistrado le ha preguntado si no le extrañó que él mismo tuviera que presentar la maqueta, ha respondido de forma negativa ya que “siempre†lo hace con todos sus proyectos. Dos meses después, según ha señalado, supo que una de las dos maquetas que había entregado se guardaba en un almacén del Govern en el municipio de Santa María, cuyo traslado a Zurich ha justificado ante el magistrado mediante una factura. La otra maqueta, ha apuntado, estaba almacenada en un despacho de Presidencia. Finalmente, al ser preguntado sobre la posible copia de su maqueta de un proyecto que diseñó dos décadas antes para el lago Lucerna, en Zurich, el imputado ha defendido que es habitual que “lo que antes era una escultura se vea transformado en maquetaâ€, y de hecho ha expuesto ante el juez un libro, 'Santiago Calatrava. Sculteptures, con el ejemplo de 90 esculturas a las que se le dio forma de edificio, como se pretendía hacer con el teatro de la ópera. SUS ABOGADOS: “ES UN ARQUITECTO AL QUE SE LO RIFAN†Durante su comparecencia, el juez le ha inquirido principalmente sobre las presuntas irregularidades administrativas detectadas en su contratación, lo que según han manifestado sus abogados, tras finalizar la vista, “no tiene ninguna base ya que es una cuestión que no afecta a Calatrava, y además, hace 15 años que no se presenta a un concursoâ€. “Es un arquitecto al que se lo rifan en muchos lugares y que está proyectando universidades en Taiwan y estadios olímpicos en Roma, un español universalâ€, han recalcado para justificar por qué el Govern se interesó en él. Tal y como han remarcado, su labor en relación a la ópera fue “conceptualâ€, quería “llevar el mar hasta la catedral y proyectar el teatro en un lugar equidistante, entre la Seu y el Castell de Bellver formando un triángulo equiláteroâ€. Los letrados han cuestionado que se haya producido una malversación de fondos con este estudio previo ya que, de ser así, “el juez le hubiera preguntado si el dinero que percibió lo repartió con más personas, y no ha sido asíâ€. Su contrato ascendió en total a 1,2 millones de euros, de los cuales un millón fue destinado al anteproyecto en sí de la remodelación, 80.000 al vídeo promocional realizado y 120.000 a las dos maquetas
Crearen l'Ibisec per "gestionar" les infraestructures docents, deien. Els centres patien i pateixen de greus problemes de manteniment, diferencials que boten, goteres allà on menys t'esperes, portes de paper, radiadors i calderes que se foten continuadament, persianes que no s'han pintat mai i que cauen a trossos, etc...Però els diners els gastaven en maquetes o puticlubs. Ara prometen reduir empreses públiques. Credibilitat, CERO PATATERO.
I en Pere Serra, que fotia en aquesta reunió? Com sempre està en tots els bullits, bons i dolents. Però els dolents son els que em preocupen...
hola, parece que el tema de la policia turistica esta olvidada, pues bien tengo amigos que estan pasando un calvario por culpa de esta situacion precaria, ahora llegan elecciones y parece ser que a los politicos de turno les ha dado por gastarse el dinero en campañas electorales , pasan de la seguridad, en estos momentos de crisis y tan delicada situacion por la que esta pasando el pais el indice de criminalidad robos y hurtos es muy elevado, que tenemos que pensar los ciudadanos de este tema , si se despide a la policia cuando mas hace falta, como puede ser que todavia exista una policia tan precaria¿?¿?, policias en paro¿?¿? en que cabeza cabe, demos a conocer al mundo el calvario que pasan estas pobres personas , fruto del capricho politico, que el mundo sepa que no quieren seguridad lo unico que quieren es politica, y no les importa lo que les pasen a los ciudadanos, osea que ahora que llegan las elecciones a pensar bien que queremos?¿?¿?, hay ayuntamientos xxx que prometieron hacerles interinos y bueno llegan elecciones campañas, y la escusa que ponen la de siempre, esto es una locura, hay gente que esta fatal hasta al borde de la depresion, gente que dejo empresas, trabajos fijos, familia etc.., para poder protegernos y ahora que ¿??¿ resulta que en las islas baleares les importa un primiento la seguridad
Es fiscals ja sa li començan apropar.
A nes diari de Mallorca. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx. http://www.diariodemallorca.es/mallorca/2011/02/11/calatrava-afirma-matas-le-encargo-opera-ocho-meses-adjudicacion/644639.html . xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. El arquitecto valenciano ha explicado al juez que Jaume Matas le encargó idear un centro de artes escénicas en un desayuno celebrado aproximadamente en agosto de 2006 en Roma junto al empresario de la comunicación Pedro Serra, quien conocía a Calatrava de anteriores trabajos artísticos.
¿I don Pere Serra no era també a nes berena a Roma? Aqui no diuen res de això ¿Per què?
I encara se passeja, tan fresc, amb el cap ben alt, un somriure cínic als morros i una mirada que ens està dient: "Ciutadans honrats, sou uns pringats". I m'he deixat una cosa més: amb tots els milions robats intactes a la butxaca i el seu palau esperant-lo.
I els 1'8 milions que va cobrar per presentar a Matas un estudi que suposava una amplació que la ciutat no tenia planificada, no dóna a al jutge a deduir que qualcú més en va participar d'aquesta suma tan desorbitada?