El grafiter tingué una feinada per tacar totes les barreres de la plaça Serralta. Succeí la matinada del dimarts al dimecres, i el resultat fou d'una vintena de comerços amb les persianes decorades amb la signatura de l'anònim artista. La seva actuació ha obert el debat sobre com regular el dibuix sobre les parets de Ciutat. Tot i que primer s'ha de fer una classificació: la plaça Serralta quedà plena de pintades, però no de grafits com a expressió artística.
Són els mateixos candidats a la batlia de Palma els que així ho diferencien. Nanda Caro, candidata d'Esquerra Unida, creu que la línia entre acte vandàlic i cultura és relativa. "A Palma, hi ha parets que són lletges de veure. I si els grafits li canvien la fesonomia, resulta positiu". De fet, diu Caro, depèn de com s'organitzi pot treure un jove de la marginalitat i fer-lo protagonista d'una activitat cultural".
Antoni Verger, candidat de la coalició PSM-IniciativaVerds, també veu els grafits com una expressió artística. "Però cal canalitzar aquesta creativitat cap a murs i parets buides. En zones que no tinguin valor patrimonial", argumenta. Ara bé, respecte de les signatures dels grafiters i les pintades, Verger ho veu clar: "És un acte incívic. Com ha passat a la plaça de Serralta, que ha estat embrutar per embrutar. Passa sovint, des de fa uns anys, però el que no es pot fer és posar un policia a cada cantonada", conclou Verger.
Secunda aquesta opinió Marc González, portaveu d'Unió Mallorquina a Cort. "La utilització del mobiliari per fer una signatura és absurd; no sé per què serveix, més enllà d'alimentar un ego malalt". És per això que González demana "reprimir" els joves que fan pintades "amb una normativa molt dura, multes contundents i responsabilitats civils als pares".
Amb aquest mateix esperit parlà Mateu Isern, l'endemà d'haver estat triat el candidat del PP a Palma: "És terrible, el tema dels grafits, quan es davallen les barreres de les botigues. Hem de ser capaços de crear una brigada d'actuació immediata".
Tot i així, les posicions són molt diverses i no tothom s'hi mostra d'acord. El president d'Esquerra a Palma, Francesc Jaume, clama contra la persecució dels grafiters. "Els grafits són art urbà. I és ridícul que persegueixin els artistes. A més, alegren el paisatge. Per aquest motiu, els hauríem de donar espais municipals, perquè hi puguin pintar sense haver de passar pena. I ara no hi ha res d'això". Per tant, els candidats aposten per llevar les pintades i signatures ('tag', en llenguatge urbà). Però, així mateix, proposen assolir espais municipals on els joves puguin expressar-se".
Llevar pintades, però cercant lloc als grafits
La majoria de candidats a la batlia de Palma coincideix a proposar espais municipals on els joves puguin expressar-se, però rebutgen les pintades
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Y a MJ decirle que ser grafitero no es ser un problema y denota tu afismación una gran ignorancia. Porque por esa misma regla de tres, ser politico también es ser un problema, es más, hay más carga antisocial en la politica y de los que hacen de ella su trabajo, que en la expresión social de unos jóvenes buscando eliminar las múltiples fronteras que los politicos ponen con sus decretos y abusos de poder. A veces, una respuesta fácil denota una gran carencia de realismo y de verdad social y la tuya carece de estos atributos. Problema es tener que viajar en tren y no tener seguridad alguna porque a alguien desde arriba y para dar imagen de modernismo a decretado vigilar unos trenes flamantes dia y noche a costa de desproteger a los viajeros de los verdaderos vándalos, que los hay. Eso es un problema.
Pep Toni, estoy de acuerdo contigo. Los artistas necesitan un espacio artistico para dar rienda suelta a la expresión. De hecho encuentro fantástico el trabajo del grafiti y la creatividad que se desprende de esta tendencia. Otras cosas son las formas de reclamar ese espacio pictórico y la línea roja que delimita el arte de esta tendencia con el vandalismo. Si mi hijo o hija se inclinara hacia el grafiti tendria todo mi apoyo, no faltaria más, pero sin duda también le daria junto a mi apoyo otras recomendaciones civicas a tener en cuenta, sobre todo el de la responsabilidad. El arte no es una guerra donde vale todo, el arte es reconocimiento, pero también es identificación o protesta de la sociedad en la que uno vive; en una palabra, es revolución en todos los campos; asi pues, el arte construye, solo la guerra destruye y de cada uno depende hacer su revolución, o con arte o con guerra. Sin duda que la elección de cada uno determinará el grado de aceptación o de rechazo que tendrá de esta o de cualquier sociedad, y la transformación que haréis de la misma con vuestro trabajo o con vuestra destrucción. Yo os doy ánimos a continuar para lograr ese espacio que reclamáis pero con control. Con respecto al tren decir que si le aplicárais el mismo criterio de control posiblemente consiguiríais algo más que el rechazo social que teneis ahora. El tiempo del vandalismo debe dar paso al de la cooperación. Intentadlo por esa via y seguro que algo saldrá. Si no es así la ley continuará su camino y cada vez será más restrictiva. Ser artista no quiere decir ser tontos y perder las oportunidades que hace. Sed creativos no solo para pintar, sino para organizaros bien y controlar ese espacio.. Animos
hi ha coses que no tenen solucio pero que si es poden remediar un poc posantse al lloc dels escriptors urbans. NO TENEN CAP PUESTO LEGAL on pintar. els unics espais que ofereixen per pintar son casals...parets interiors que vulguis o no s'acaben i no fotras una obra d'art damunt una altre no? els persegueixen com a criminals quan la majoria s'hi deixa una pasta en comprar cinc llaunes per fer algo que agradi. No en teniu ni idea posant multes no aconseguireu res, preneu exemple d'alemanya o d'anglaterra que a les façanes dels edificis on no hi ha ni finestres hi fan murals de d'alt a baix. Heu pensat en com serien les pintades si els artistes tenguessin temps i tranquilitat? No hi veurieu tantes lletres mal fetes per sa via, dibuixos mal traçats etc, vos trobarieu amb dibuixos acabats, realismes murals de mes d'un artista i una ciutat en ves de tota plena d pintades, en una ciutat artistica, tot es concenciar-se. A més amb tota la publicitat que la tele hi fa al graffiti anormal seria que la gent no pintassi, anuncies de companyies telefoniques, bolleries etc no vull dir noms pero es a tot arreu, prohibint-ho nomes s'aconseguira que la gent es reveli mes i surti mes al carrer a pintar. el que fa als trens, es on comença el moviment del graffiti, Es inevitable que hi pintin sino informau-vos de perque es fan ses coses. ni preso ni multes, o hi proposau coses factibles pels artistes o cada dia vos hi trobareu mes "pintades" que no son graffitis. Y LO QUE HACE REFERENCIA AL COMENTARIO DE ABAJO SI IMPLICAS A LA FAMILIA EXPLICAME EL DIA QUE TU HIJO/A PINTE ALGO Y TE LO CARGUEN A TI. Y NO ME VENGAS CON QUE ESO NO LO HARAN MIS HIJOS, NO ES ALGO QUE SE LUZCA MUCHO ASI QUE MUCHAS VECES NO SE DA CUENTA UNO HASTA QUE NO LE LLEGA LA MULTA DEL HIJO.
Fent pagar la neteja a uns quants de grafiters i estic segur que s'acabaria el problema.
El tema de los grafitis tendria facil solución si se aplicaran las leyes con contundencia o si estas tuvieran penas intimidatorias que implicaran no solo a los autores sino también a sus familias. Lo que no tiene nombre es el papel que actualmente está haciendo la conselleria a traves de la empresa pública de SFM, que, por causa de su inoperancia logistica, ha estado menguando la presencia de la seguridad en las etaciones y los trenes en circulación para salvaguardar la imagen de los trenes eléctricos depositados en la Estación Intermodal. O sea, colocando vigilancia continua para que nadie se acerque a esos trenes a costa de eliminar la seguridad necesaria y fundamental dentro de los trenes. Una actuación imprudente que está ocasionando y ha ocasionado conflictos innecesarios y una desprotección de los viajeros y trabajadores de la compañía que roza lo dantesco. Todo ello con la auforia de esta gerencia en propagar que tienen presupuesto para el tren y mucho más, y hacer convocatorias para enchufar a sus altos cargos a costa del endeudamiento de la comunidad. Cierto es que el que venga detrás tendrá un papelillo que resolver por culpa de la inoperancia actual.