Romeo Sala i Rosa Estaràs, en un sopar a Pula. | A. BASSA

TW
4

Rosa Estaràs pagà al Reial Pula Golf de Son Servera un total de 62.663,20 euros l'estiu de 2004 per diferents treballs de manteniment i reformes a tres propietats que ella i el seu marit, José Antonio Cansado, tenen a Valldemossa i a Palma. Les cinc factures foren emeses amb menys d'una setmana de diferència. Els investigadors troben estrany que el complex hoteler realitzi aquesta mena de serveis personalitzats, tot i que té treballadors que s'encarreguen d'aquestes feines. Estaràs ha recordat, en ocasions, que l'uneix una amistat personal amb Romeo Sala.

L'eurodiputada i exvicepresidenta del Govern balear surt en nombroses ocasions en l'informe que la Unitat de Delinqüència Econòmica de la Policia Nacional ha realitzat envers la documentació confiscada en l'escorcoll al Pula Golf, en l'operació Passarel·la. La informació forma part del sumari del cas Ibatur, després que divendres el jutge instructor, Juan Ignacio Lope Sola, n'aixecàs el secret. Aquesta peça investiga la destinació de 17 milions d'euros públics al torneig de golf Mallorca Clàssic i també suposades convidades o regals de l'empresari Romeo Sala a molts polítics del PP, se suposa que com a contraprestació, ja que el torneig s'organitzà durant anys en aquelles intal·lacions.

El Ministeri Fiscal assenyala que al Pula Golf es podria haver comès un presumpte delicte de suborn passiu impropi, que prescriu als tres anys. En aquest cas, ni les factures que pagà Estaràs ni els regals que feren abans de 2006 no podrien ser castigats, perquè el delicte hauria prescrit. Tot i això, diversos missers afirmen que s'ha de tenir en compte en quin moment s'inicien les diligències de la peça per determinar amb exactitud si existeix il·lícit penal o no, perquè ha prescrit.

Prescripció del delicte?

Cal recordar que els articles 425 i 426 del Codi Penal assenyalen com a delicte de suborn passiu impropi aquell que comet un funcionari o servidor públic que accepta o rep un donatiu, promesa o qualsevol altre avantatge o benefici indegut per haver realitzat un acte propi del seu càrrec. L'informe de la Policia apunta que Estaràs i altres alts càrrecs del PP han pernoctat i gaudit dels serveis del petit hotel Ses Cases de Pula en diferents ocasions sense abonar-ne les estades; és a dir, de manera gratuïta. Assenyala, a més, que durant l'escorcoll es comprovà que sí que existien factures vinculades a les estades abonades a l'hotel, però que "no es trobà cap rebut ni tiquet de caixa vinculats a persones convidades".

També s'afirma que els "convidats" pertanyien a "l'esfera esportiva, social i política". Pel que fa a aquests darrers, remarca que "ostentaren diferents càrrecs de rellevància política" durant l'etapa en què succeïren els fets investigats. A més, hi afegeix que els polítics "sols pertanyen a una sola formació, el Partit Popular". En el llistat, hi apareixen Rosa Estaràs, l'exministre Eduardo Zaplana, l'expresident Matas, els exconsellers de Comerç Josep Juan Cardona, d'Obres Públiques Mabel Cabrer, de Medi Ambient, Jaume Font i de Sanitat Aina Castillo; l'exdirectora del Gabinet de Presidència Dolça Linares; l'exgerent d'Ibatur Raimundo Alabern; l'exsecretari de la Conselleria de Medi Ambient Miquel M. Ramis d'Ayreflor; l'exdirector d'Ordenació i Planificació Turística Josep Aloy; l'excap de premsa de Vicepresidència Lluís Pomar, i l'exsecretari general de la Conselleria de Turisme Javier Cases. La major part d'estades es realitzaren entre 2005 i 2006, tot i que també n'hi ha de posteriors, cosa que podria dur certa polèmica envers si hi ha o no prescripció d'un presumpte suborn.